Projekt bioplynových stanic na území Libereckého kraje území Libereckého kraje Občanské sdružení Bioeko 21, o.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
Výstavba a provoz solárních zdrojů elektřiny
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Cézava – návrh 1. Ekonomické dopady změny struktury krajiny.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Mgr. Alena Lehmannová Nýrsko PROGRAMY PODPORY EKOLOGICKY ŠETRNÝ CESTOVNÍ RUCH, OCHRANA ŽP.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Základní problémy přípravy a provozu bioplynových stanic v ČR CZ Biom – České sdružení pro biomasu Ing. Tomáš Dvořáček Bioprofit s.r.o.
3. VÝZVA MAS LUHAČOVSKÉ ZÁLESÍ. Fiche 2: Rozvoj drobného a malého podnikání Hlavní opatření III.1.2. – Podpora a zakládání podniků a jejich rozvoje Cíl.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
POSOUZENÍ VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Podklady k posouzení vlivu akce z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA) dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Energie budoucnosti: suchá fermentace
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Aspe® systém pro řízení stavebně investičních projektů.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Odbor životního prostředí MHMP
Nový zákon o ochraně ovzduší
PROJEKTOVÝ LIST Pro zjišťování informací o projektových záměrech pro účely zvýšení absorpční kapacity v prioritních osách VaVpI.
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Pozitivní ekologické dopady projektu
Transkript prezentace:

Projekt bioplynových stanic na území Libereckého kraje území Libereckého kraje Občanské sdružení Bioeko 21, o.s.

Cíle občanského sdružení Bioeko 21: Podpora a realizace projektů v oblasti nakládání Podpora a realizace projektů v oblasti nakládání a zpracování obnovitelných zdrojů Školící, poradenská a osvětová činnost v oblasti Školící, poradenská a osvětová činnost v oblasti ekologické výchovy a nakládání s obnovitelnými zdroji

Projekt bioplynových stanic na území Libereckého kraje Bioeko 21 se v současné době podílí na přípravě dvou pilotních projektů realizace bioplynových stanic na území Libereckého kraje, a to zejména z následujících důvodů:

Liberecký kraj – specifika 89 % z celkové výměry kraje tvoří zemědělská půda a lesy vysoký podíl travních porostů (nad průměrem ČR) nízká intenzita chovaných zvířat (pod průměrem ČR) nízká intenzita stavu krav (pod průměrem ČR) nízké využití zemědělské půdy klasickou výrobou roční přebytek tun zelené hmoty vysoký podíl nevyužité a neobdělávané půdy

Celková výměra území Libereckého kraje činí ha

V bioplynových stanicích (BPS) je možné efektivně zpracovat širokou škálu bioodpadů a různých materiálů, včetně takových, které jsou jinak obtížně zpracovatelné: bioodpady z údržby veřejné zeleně (tráva, listí, ale nikoli dřevo) bioodpady z domácností a ze zahrad prošlé potraviny a bioodpady ze supermarketů zbytky z jídelen, restaurací a hotelů bioodpady z podnikatelských provozů (pekárny, lihovary, pivovary, cukrovary, masokombináty) výstupy z chovu hospodářských zvířat (kejda, hnůj, podestýlky atd.) cíleně pěstovanou biomasu (např. kukuřice, řepa, senáž, vojtěška).

Obecné úkoly pro řešitele projektů nakládání s biomasou jako s obnovitelným zdrojem výběr vhodného zemědělského subjektu pro program technologie pěstování, zpracování a využití biomasy ekonomická náročnost realizace projektu a jeho reálnost možnosti podpor pro realizaci možnosti zapojení kraje do projektů trvalá pomoc při realizaci

Dotační podpora projektů: Podle typu žadatele: Operační program životní prostředí (MŽP, SFŽP) Operační program podnikání a inovace (MPO) Program rozvoje venkova (MZE) Grantová podpora kraje

Problémy při přípravě projektu Posouzení proveditelnosti projektu Časový plán realizace projektu Kofinancování přípravné a realizační části Výběr správné technologie Žádosti o dotace a granty Splnění všech požadavků implemetačních orgánů

Studie proveditelnosti Jedná se o základní rozhodovací materiál pro investora, který zohlední všechny aspekty záměru (např. umístění stavebních/technologických celků, logistika biomasy, energetické a látkové vstupy a výstupy, vlivy na ŽP, zajištění provozu a servisu BPS, atd.) a navrhne optimální řešení a umístění BPS. Studie by také měla obsahovat i podrobnou ekonomickou rozvahu záměru a návrh dalšího postupu přípravy a realizace projektu. Je důležité dbát na to, aby studie byla úplná a přinášela odpovědi na všechny důležité otázky provozu BPS a v ekonomické části započítávala všechny investiční a provozní náklady BPS apod.

Včasné ověření možnosti připojení na síť Pokud má investor vytipovanou lokalitu umístění BPS, je nezbytným dalším krokem včasné ověření možnosti připojení na síť k přenosové soustavě nebo k distribuční soustavě u příslušného regionálního distributora. Získání Kladného stanoviska provozovatele distribuční soustavy je nutným předpokladem pro další kroky k realizaci zařízení ve vybrané lokalitě. Pokud je stanovisko negativní či výrazně omezující, je vhodné se obrátit na Energetický regulační úřad, který je v této věci ze zákona kompetentní, s dotazem, je-li tento přístup distributora oprávněný. Teprve v případě, že je zřejmé, že v dané lokalitě připojení možné není, je na místě zvážit jinou vhodnou lokalitu v součinnosti s distributorem.

Včasné zajištění dostatečných a kvalitních vstupních surovin Jedná se o zásadní fázi při plánování a přípravě BPS a zároveň o základní předpoklad pro následné kroky k realizaci zařízení ve vybrané lokalitě. Základními parametry jsou dlouhodobost, cenová dostupnost a svozová vzdálenost. Řešení je obvykle individuální podle dané lokality.

Včasná a průběžná spolupráce s místní samosprávou a občany (osvěta) Získání kladného stanoviska místní samosprávy a místní veřejnosti je dalším nutným předpokladem pro následné kroky k realizaci zařízení ve vybrané lokalitě. Investor by měl včas postupovat tak, aby předešel negativnímu vývoji: V první fázi věcně seznámit se stavebním projektem úřady Následně by měli být osloveni a s projektem seznámeni nejbližší sousedé Následně oslovit širší okolí např. prostřednictvím mediálních prostředků Osvětu je třeba provádět průběžně

Zkoušky výtěžnosti bioplynu Zejména v případech, kdy mají být jako vstupní surovina do BPS použity nestandardní substráty či směsi, je vhodné provést zkoušky výtěžnosti Bioplynu spojené s příslušným monitoringem. Tímto způsobem se dá předejít nepříjemnostem při vlastním provozu, např. se sníženou výtěžností bioplynu, nevhodným pH, atd. Nezbytné je provedení těchto zkoušek u zařízení s předpokládaným střídáním substrátů v rámci kampaňového provozu zařízení.

Zpracování žádostí o investiční podporu a zajištění financování projektu Správný výběr poradenské firmy: ověřené reference důraz na úspěch – nejdřív práce, potom odměna dlouhodobý vztah – „průvodce projektem“ poradenská firma pracuje jen na tom, co investor sám neumí či nechce dělat

Projektová dokumentace pro územní a stavební řízení, včetně geodetického zaměření, inženýrsko geologického průzkumu, zjišťovací řízení EIA Rozsah a zpracování projektové dokumentace pro územní a stavební řízení podléhá zákonu č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Požadovaný rozsah předložené dokumentace k těmto řízením se mírně liší úřad od úřadu. Součástí dokumentace k územnímu řízení je provedení jednoduchého inženýrsko-geologického průzkumu v místě založení fermentorů a jímek a geodetické zaměření staveniště. Další součástí dokumentace je I odborný posudek o umístění středního zdroje znečištění ovzduší, včetně rozptylové studie a vydání rozhodnutí příslušného Krajského úřadu.

Vhodné je před započetím zpracování projektové dokumentace pro územní a stavební řízení navštívit místně příslušný stavební úřad a konzultovat zde seznam požadavků na rozsah projektové dokumentace k žádosti o vydání územního rozhodnutí či stavebního povolení. Samostatnou kapitolou zpracování této předrealizační dokumentace je zjišťovací řízení a posouzení záměru z hlediska vlivu na životní prostředí (tzv. EIA) dle zákona č. 100/2001 Sb. Ve většině případů BPS je záměr podroben pouze zjišťovacímu řízení EIA, nicméně zejména u záměrů většího rozsahu může být projekt podroben celému procesu EIA a zpracování všech dokumentací. Tuto záležitost je vhodné vždy včas konzultovat s příslušným krajským úřadem, požadavky jednotlivých úřadů se mohou lišit.

Veškeré Vaše další dotazy Vám rádi zodpovíme, v případě zájmu nás kontaktujte na mailu Děkuji za pozornost. Mgr. Pavel Rosenbaum gsm