Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_ZSV.S8.02 Zákony trhu 3. Člověk a společnost ZSV Mgr. Hana Šebková Tematická oblast: ZSV - V.-VIII. ročník osmiletého a ročník čtyřletého gymnázia Číslo šablony: Číslo materiálu: III/2 Zsv
Anotace: Prostřednictvím DUM se studenti seznámí s fungováním poptávky a nabídky. V závěru jsou připojeny otázky, které slouží k upevnění učiva. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Zsv
Poptávka - určité množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu. Individuální - poptávka 1 kupujícího po určitém statku nebo službě Dílčí (tržní) - poptávka všech lidí z dané oblasti po určitém statku nebo službě – (mikroekonomický pojem) Agregátní- poptávka všech lidí v určitém státě po všech statcích a službách (makroekonomický pojem)
Zsv Zákon poptávky: S rostoucí cenou klesá poptávka zboží Pružnost poptávky: stoupá -li cena, poptávka klesá, klesá-li cena, poptávka stoupá. P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ)
Zsv Faktory ovlivňující poptávku 1.Cena 2.Demografické změny 3.Změny v důchodech 4.Změny v preferencích 5.Změny v cenách jiného zboží- substituty - komplementy
Zsv Nabídka - je určité množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Individuální Dílčí (tržní) Agregátní
Zsv Zákon nabídky: S rostoucí cenou roste i nabídka zboží Pružnost nabídky:čím roste cena, roste i nabídka s klesající cenou klesá nabídka P (CENA) Q (MNOŽSTVÍ),
Zsv Faktory ovlivňující nabídku 1.Cena 2.náklady výroby a obchodu 3.změny vnějších podmínek 4.změna kapitálové výnosnosti
Zjištění získaných znalostí 1.Definuj poptávku a nabídku. 2.Vysvětli pojem individuální, dílčí a agregátní nabídka a poptávka. 3.Vysvětli zákon nabídky a poptávky, použij terminologii z matematiky. 4.Co ovlivňuje nabídku a poptávku? 5.Jak se v grafu nabídky na trhu s brambory projeví neúroda?
Zdroje použitých materiálů Text je dílem autora.