Příprava budoucí kohezní politiky EU v podmínkách ČR Daniela Grabmüllerová Ministerstvo pro místní rozvoj Konference „Municipality“ Praha, 8. září 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy jako zdroj financí pro komunální investice
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika a venkov 2014+
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Kohezní politika EU – potřeba zásadních změn? Kohezní politika EU – potřeba zásadních změn? Ing. Daniel Braun, M.A. 1. náměstek ministra Ministerstvo pro.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Nástroj změny v místním prostředí
Budoucnost kohezní politiky EU po 2013
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Příprava krajů na programovací období Praha
Konference „Pětiletka ROP Jihovýchod – A jak dál po roce 2013“ Ing. Daniel Braun, M.A. 1. náměstek ministra Víceletý finanční rámec EU.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
FONDY EU Programové období
FONDY EU Programové období
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Aktuální informace o přípravě budoucího programového období Daniela Grabmüllerová Praha, 21. března 2011.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 3 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Příprava na programovací období východiska a přístupy.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktuality z oblasti kohezní politiky
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Příprava budoucí kohezní politiky EU v podmínkách ČR Daniela Grabmüllerová Ministerstvo pro místní rozvoj Konference „Municipality“ Praha, 8. září 2011

Municipality v ČR  1 město s více než 1 milionem obyvatel  5 měst s více než 100 tisíci obyvateli  22 měst s více než 50 tisíci obyvateli  63 měst s více než 20 tisíci obyvateli Celkem – municipalit 80 % obyvatel ČR žije ve městech …

Zdroje inovací, znalostí, dovedností a kreativity. Hlavní „hybatelé“ v aktivitách zaměřených na úspory energetické spotřeby – městská doprava, vytápění budov. Centra kulturních aktivit a rozvoje. „Nositelé“ architektonického a historického dědictví. Ale také: … místa s rizikem sociálního vyloučení, deprivace a dalších negativních jevů … Význam municipalit

„Hlavní město je to, v němž žiješ.“ (japonsk é př í slov í )

376 mld. EUR na KP EU pro období ; z toho: - 162,6 mld. EUR na Konvergenci (< 75 % ø HDP EU) - 38,9 mld. EUR pro přechodné regiony (75–90 %) - 53,1 mld. EUR pro Konkurenceschopnost (> 90 %) - 11,7 mld. EUR pro Územní spolupráci - 68,7 mld. EUR na Fond soudržnosti mil. EUR pro vzdálené regiony + 40 mld. EUR na Nástroj k propojení Evropy (+ 10 mld. EUR vyhrazených ve Fondu soudržnosti na dopravní projekty). Výkonnostní prémie na úrovni EU – 5 % rozpočtu kohezní politiky vyhrazeno předem jako odměna za plnění cílů Strategie Evropa Kohezní politika v rámci víceletého finančního rámce

Zachování silné kohezní politiky EU v rámci rozpočtu EU (včetně zachování objemu prostředků pro ČR), zaměřené na snižování rozdílů mezi regiony a členskými státy. Zachování současné architektury kohezní politiky a nepodporuje proto vytvoření nově navrhované kategorie přechodných regionů pro všechny regiony v rozmezí % prům.HDP/obyv. EU (v PPS) – to by pouze snižovalo koncentraci podpory a nejzaostalejší oblasti EU (Konvergence). Silnější zaměření kohezní politiky na výsledky a souhlasí s případným zavedením ex-ante kondicionalit s přímou vazbou na kohezní politiku (ČR však nepodporuje zavedení ex-post makroekonomických nebo strukturálních kondicionalit navázaných na strukturální reformy). Pozice - co ČR podporuje

Vytvoření výkonnostní prémie na úrovni EU - je velmi složité objektivně hodnotit dosahování pokroku na úrovni států nebo regionů. Vznik navrhovaného Nástroje k propojení Evropy; nástroj by měl být samostatný, aby nemohlo docházet k „přelévání“ již jednou alokovaných prostředků. Preskriptivní stanovení minimálních podílů na jednotlivé nástroje a oblasti na úrovni EU - poměry jednotlivých nástrojů a oblastí intervencí by měly vycházet z potřeb členských států a regionů a být výsledkem dialogu mezi členským státem a Evropskou komisí. ČR je zásadně proti vyčlenění 10 mld. EUR z Fondu soudržnosti na dopravní projekty v přímém řízení Evropské komise - tak může dojít k tomu, že některé členské státy o jednou alokované prostředky následně přijdou. Pozice – co ČR nepodporuje

Hierarchie dokumentů pro budoucí období Společný strategický rámec – má převádět úkoly a cíle Strategie Evropa 2020 na investiční priority kohezní politiky, bude vymezovat obecné principy kondicionalit; širší záběr (+ venkov, rybářství …). Smlouva o partnerství pro rozvoj a investice - má určovat investiční priority, programy; podmínky (kondicionality) a měřitelné cíle; přímá návaznost na Národní program reforem. Operační programy - nástroje řízení, převádějící strategické dokumenty na konkrétní priority; měřitelné cíle; mají přispívat k plnění cílů stanovených v rámci Strategie Evropa 2020; zároveň se Smlouvou o partnerství pro rozvoj a investice.

Potřeby měst Analýza zpracovaná (pro ministerstvo pro místní rozvoj) Svazem měst a obcí ČR. Stále trvá potřeba potřeba financovat především tzv. „tvrdé“ infrastrukturní projekty (doprava, sítě …). Dlouhodobá pomoc zlepšování stávající infrastruktury - důležitý regionální ekonomický nástroj, který podporuje všeobecné zlepšení kvality území a zvyšuje dostupnost služeb. Jako další „bolesti“ - města nejčastěji zmiňují úroveň veřejné dopravy ve městech, potřebu její modernizace a související zajištění nabídky parkování. V oblasti životního prostředí – pokračující důraz na čištění odpadních vod, šetření energií a tepelné zásobování.

Potřeby měst Z „měkkých“ aktivit – města zdůrazňují význam modernizace veřejné správy a moderní metody řízení veřejné správy, vnitřní a vnější komunikace města, zavádění a využití moderních informačních a komunikačních technologií (rozvoj digitální agendy a implementace modelu „chytrých měst“). V důsledku demografických změn – zvyšující se důraz na sociální a zdravotní služby. Zajímavé město potřebuje investovat do cestovního ruchu a do péče o památky … A s tím souvisí propagace města.

Národní rozvojové priority: zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky; rozvoj páteřní infrastruktury; zvýšení kvality a efektivnosti veřejné správy; podpora sociálního začleňování, boje s chudobou a systému péče o zdraví; integrovaný rozvoj území. Národní rozvojové priority Vláda projednala dne 31. srpna 2011 souhrnný návrh zaměření budoucí kohezní politiky EU v podmínkách ČR obsahující i návrh rozvojových priorit pro čerpání fondů EU po roce 2013 a přijala usnesení č. 650:

Aktivity předsednictví EU 2011: Polské předsednictví – diskuse o návrhu nových nařízení – včetně politické diskuse na neformálním setkání ministrů EU (listopad) a poté na GAC (prosinec). 2012: Dánské předsednictví – ambice dokončit hlavní aspekty vyjednávání víceletého finančního rámce, pokračování diskuse nad novou legislativou – koncentrace spíše na implementační část (zjednodušení apod.). Kyperské předsednictví – dokončení vyjednávání o víceletém finančním rámci i o návrzích legislativy včetně dohody s Evropským parlamentem. 2013: Irsko, Lotyšsko …?

Další postup … Zveřejnění návrhů nových nařízení – říjen Vyjednávání víceletého finančního rámce (do konce 2012). Vyjednávání o návrzích nařízení (do konce 2012– během 2013). Příprava rozvojových cílů ČR – srpen 2011 (MMR předložilo vládě). Návrh Smlouvy o partnerství pro rozvoj a investice – leden vyjednávání s Evropskou komisí ( ). Vymezení struktury operačních programů – leden 2012 (MMR předloží vládě) + vyjednávání s Evropskou komisí ( ). Start nových operačních programů – 1. leden 2014.

Děkuji za pozornost. Děkuji za pozornost