Welfare koní inovativní postupy a technologie Mgr. Kateřina Karásková
Welfare Welfare je stavem naplnění materiálních a nemateriálních podmínek, které jsou předpokladem zdraví organismu, kdy je zvíře chováno v souladu s jeho životním prostředím. Zabývá se zachováním základních podmínek života a zdraví zvířat a jejich ochranou před negativními činiteli, kteří mohou ohrožovat jejich zdraví, způsobovat jim bolest, utrpení a psychickou újmu.
Welfare – Jak ho zajistit Seznámit se s anatomicko-fyziologickým profilem koní – (anatomie, fyziologie, etologie aj.) Měl by si ujasnit za jakým účelem chce zvířata chovat a k jakým účelům je využívat. Rozmyslet si zda-li máme pro zvířata vhodné ustájení, máme zajištěné plochy pro případnou pastvu a produkci krmiv po celý rok. Pravidelně se vzdělávat a navštěvovat odborné semináře, kurzy a konference
Welfare – z čeho vycházet Nejzákladnějším předpokladem pro zajištění dostatečného welfaru pro koně je Etologie Přirozená komunikace je dalším faktorem k přispění k dostatečnému welfaru koně Správná výchova a výcvik Zajištění materiálních potřeb koně
komunikace/Výchova /výcvik koně Etologie „Přirozená“ komunikace
Etologie Etologie – (Ing. Jitka Bartošová Ph.D.) http://www.vuzv.cz/index.php?p=konoviti&site=Etologie Koňská řeč – Jazyk Equus
Behaviorální ekologie a sociobiologie PROXIMÁTNÍ FAKTORY ULTIMÁTNÍ FAKTORY KOMUNIKACE UČENÍ ONTOGENEZE Indiv.vývoj org. (Inprenting) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ SMYSLY GENETICKÉ CHOVÁNÍ HORMONY FEROMONY BIORYTMY CHOVÁNÍ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ RODIČOVSKÉ CHOVÁNÍ „KOMU NENÍ Z HŮRY DÁNO, V APATICE NEKOUPÍ“
smyslové kanály optické akustické chemické taktilní elektrické
optické - zrak koně Rozlišovací schopnosti - nehybných obrysů horší než u člověka; - schopnost detekce pohybu na dálku větší Člověk vidí na 20 m, co by kůň viděl na 6 m Akomodace - omezená, u koní pouze sklonem hlavy - panoramatické vidění 330 stupňů Barevné vidění - jen zelená a delší vlnové délky (počet čípků)
OPTICKÉ, akustické, taktilní kanály posturika - postoj celého těla, proxemika - vzdálenost komunikujících, gestika – posunky – „vázané“ pohyby „mletí pantem“ Verbální projev - hlas Doteky, čití – „práh vnímaní“ (práh bolesti)
Kognice, paměť, Biorytmy Kognice - poznávání, poznávací schopnost,inteligence - schopnost zpracovávat, uchovávat, a využívat komplexní informace Schopnost učit se - složitost mozku - způsob života Paměť - krátkodobá - dlouhodobá - implicitní (dovednosti, senzibilitace, klasické podmiňování a neasociativní učení) Biorytmy
typy učení Habituace Klasické podmiňování Instrumentální (operantní) podmiňování - pokus omyl Senzomotorické učení - je učení se pohybovým návykům Sociální učení – pozorování, napodobování Učení vhledem - nejvyšší typ učení ( spontánnímu a náhlému pochopení situace )
Sociální organizace Fyzická struktura - velikost skupiny - věková struktura - poměr pohlaví Sociální struktura – všechny vztahy mezi jednotlivci ve skupině Agonistické chování – (v konfliktních sit.) útočné a obranné chování Sociabilní chování - sociální kontakty
Sociální hierarchie Vůdce Iniciátor Určující jedinec, kontrolor Sociální facilitace - usnadnění, zvýšení obv. výkonu nebo aktivity
komunikace Příjemce získá ztrácí Vysílající Pravá komunikace Manipulace Odposlouchá vání
Proč „nechápe“? Bojí se Nerozumí Nechce
Kůň a jeho „dělení“ 2 3 4 5 1 6
Základní cviky Couvání Ustoupení zádí – obrat kolem plece Ustoupení plecí – obrat kolem zádě Následování – na úrovni plece
UKÁZKOVÉ VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8 Honza Bláha
Děkuji za pozornost