Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Vzdělávání a jeho kategorie
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
PSYCHICKÉ JEVY.
Maturita 2015.
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Struktura výuky.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Spektrum didaktických stylů
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Didaktické testy a sociometrie
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Pedagogická diagnostika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Řízení a plánování kariéry
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
MATURITA 2010 změna modelu a novelizace zákona základní model nové maturity skladba zkoušek nové maturity maturita bez hendikepů průběh maturity organizace.
Didaktický test Kateřina Vlčková KPed PdF MU, KPed PdF MU,
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogická diagnostika
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Evaluace v mateřských školách
Obecná didaktika ÚVOD.
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Didaktické metody Androdidaktika.
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška 1 Diagnostická fáze výuky
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D. Katedra společenských věd PdF UP v Olomouci

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Současný stav zkoušení na základních a středních školách Co je to didaktický test

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Vzdělávací proces – proces, ve kterém člověk získává nové vědomosti, dovednosti, nové vztahy a postoje ke skutečnosti Vzdělávací proces v podmínkách řízeného školního vyučování – vyučovací proces.

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Složky vyučovacího procesu Složka řídící (zpravidla učitel a použité vyučovací prostředky) – vysílá směrem k žákovi informace tzv. sdělovacím kanálem. Složka řízená (žák, resp. kolektiv žáků ve třídě) – po vyslání informace v ní probíhají složité procesy, o jejichž průběhu se dozvídáme pomocí výstupních informací přes tzv. zpětnovazební kanál.

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Je-li reakce řízené složky na podněty vyslané řídící složkou v rozporu s očekáváním řídící složky dochází z její strany ke korekci nebo regulaci. Vyučovací proces je řízeným procesem, ve kterém lze rozlišit dvě základní funkce: sdělování nových poznatkových obsahů kontrola množství a kvality osvojených vědomostí a dovedností

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Komunikace mezi učitelem a žákem probíhá ve třech informačních kanálech: Kanál sdělovací – přenáší informace o učivu a informace (např. pokyny) řídící žákovu činnost Kanál zpětnovazební 1 – přenáší informace o tom, jak žák učivo přijal a zpracoval Kanál zpětnovazební 2 – přenáší informace o reakcích učitele na výkon žáka

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba V teorii i praxi vyučování se u nás věnuje daleko větší pozornost funkci sdělovacího kanálu – tj. sdělování nových poznatků

Teorie didaktického testu Vzdělávací proces a zpětná vazba Zpětná vazba, která se realizuje zkouškou je organickou součástí vyučovacího procesu, která má význam: pro efektivní řízení vyučovacího procesu jako prostředek motivační (vhodně volená zkouška může také žáka povzbudit, oživit jeho zájem a vyvolat otázky)

Teorie didaktického testu Současný stav zkoušení na ZŠ a SŠ Metody hodnocení žáků Individuální ústní zkoušení Ústní zkouška má velký význam pro rozvíjení vyjadřování a myšlení žáka Nedostatkem je její velmi chudá myšlenková struktura Neumožňuje ukázat, zda žák pochopil základní vztahy v učivu a jak je schopen provádět konkrétní nebo abstraktní myšlenkové operace.

Teorie didaktického testu Současný stav zkoušení na ZŠ a SŠ Ústní zkouška: se často zaměřuje pouze na ověření zapamatování probíraného učiva postihuje hlavně kvantum vědomostí, méně již jejich kvalitu vede spíše k memorování než k řešení problémů a k rozvoji myšlení neuplatní se při ní žáci slabší ani žáci velmi dobří

Teorie didaktického testu Současný stav zkoušení na ZŠ a SŠ Ústní zkoušení Je časově náročné (10-15 min./žák) Zkouška nebývá chápána jako zpětná vazba, ale odtržena od procesu vyučování tzv. nutné zlo a podklad pro klasifikaci Nemívá dostatečně jasný cíl (zkouší se jen formální vědomosti) Malá objektivita hodnocení

Teorie didaktického testu Co je to didaktický test Didaktický test je zkouška, která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob. Didaktický test je nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky.

Teorie didaktického testu Co je to didaktický test Didaktickým testem nejsou: Krátké písemné zkoušky Zkoušky sestavené výhradně z úloh s výběrem odpovědí Didaktický test nemusí být nutně zkouškou písemnou Didaktický test zdaleka ne vždy obsahuje jen úlohy s výběrem odpovědí

Teorie didaktického testu Co je to didaktický test Druhy didaktických testů – klasifikační hledisko: měřená charakteristika výkonu dokonalost přípravy testu a jeho příslušenství povaha činnosti testovaného míra specifičnosti učení zjišťovaného testem interpretace výkonu časové zařazení do výuky tematický rozsah míra objektivity skórování

Teorie didaktického testu Co je to didaktický test Ad a) test rychlosti, test úrovně Ad b) standardizované, kvazistandardizované, nestandardizované Ad c) kognitivní, psychomotorické Ad d) výsledky výuky, studijní předpoklady Ad e) rozlišující (relativní), ověřující (absolutní) Ad f) vstupní, průběžné, výstupní Ad g) monotematické, polytematické (souhrnné) Ad h) objektivně, kvazi objektivně, subjektivně skórovatelné

Teorie didaktického testu Co je to didaktický test Vlastnosti dobrého didaktického testu Validita Reliabilita Praktičnost Objektivita Senzibilita

Teorie didaktického testu Použitá literatura: BYČOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1982. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.