Management Úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vize, Strategie, Cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Evropský sociální fond
Proč strategický management?. Geneze strategického managementu Období ? Plánováníkrátkodobédlouhodobéstrategické strategický.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Řídící struktury v organizaci
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Podniková ekonomika Personální činnost.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Marketingové prostředí
MARKETING.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Výrobní faktory v podniku
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Management Úvod

Vymezení základních pojmů Management „management“  „řízení“

Řízení Z podnikového hlediska: cílově orientované zvládnutí celku i jednotlivých funkcionálních oblastí podniku výrobní prodejní finanční personální apod.

V návaznosti na předmět Teorie řízení: subjektivní, cílevědomá činnost lidí, objektivně nutná, vyplývající z podstaty transformačních procesů, poznávající a využívající objektivní zákonitosti přírody a společnosti, činnost směřující ke stanovení: správných cílů, nejvhodnějších prostředků a cest k jejich dosažení, způsobu zabezpečení průběhu a kontroly takto stanovených činností.

Management Vymezení pojmu management ze tří hledisek: management jako označení lidí v podniku zabývající se řízením, management jako soubor činností realizovaných vedoucími pracovníky (manažery) management jako odborná disciplína.

Základní definice managementu Management je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. (Koontz) Management je dosahování cílů organizace prostřednictvím jiných. (American Management Association)

Manažerské funkce Plánování Organizování výběr úkolů výběr cílů činností potřebných pro jejich dosažení Organizování zřízení účelné struktury rolí pro lidi, kteří jsou v dané organizaci

Personalistika Vedení Kontrolování Koordinace zaplňování pozicí v organizaci Vedení ovlivňování pro prospěšnost organizace a k naplňování skupinových cílů Kontrolování měření a korekce jak individuálních, tak i celkových aktivit organizace, s cílem dosáhnout jistoty, že budou v souladu s plánem. Koordinace dosažení harmonie mezi úsilím jednotlivců k dosažení skupinových cílů

Manažerské dovednosti technické dovednosti lidské dovednosti koncepční dovednosti projekční dovednosti

Manažerské role Mezilidské role Informační role Reprezentativní (oficiální a společenské povinnosti) Role vedoucího Role prostředníka Informační role Role příjemce (přijímat informace týkající se činnosti organizace) Role šiřitele (předávání informací podřízeným) Role mluvčího (informace mimo organizaci)

Rozhodovací role Role podnikatele Role odstraňovatele rušivých vlivů Role vyjednávače

Charakteristika manažerů závislost na ostatních odpovědnost za pracovní prostředí přijímání a předávání informací rozhodování řízení vlastního času věcná znalost oboru a orientace na výsledek

Vývoj managementu Vědecké řízení (Frederick Taylor) Veškerou odpovědnost za organizaci práce je třeba převést z pracovníka na manažera Využití vědeckých metod Výběr nejlepšího pracovníka Výcvik pracovníků Monitorování výkonů pracovníků

Moderní teorie operačního managementu (Henri Fayol) zakladatel moderní teorie operačního managementu rozdělil aktivity do šesti skupin technické, komerční, finanční, bezpečnostní, účetní a manažerské

Behaviorismus Hugo Münsterberg Walter Dill Scott Elton Mayo aplikace psychologie v průmyslu a managementu Walter Dill Scott aplikace psychologie v reklamě, marketingu a personalistice Elton Mayo vliv sociálních postojů a vzájemných vztahů pracující skupiny na výkonnost

Moderní pojetí managementu Peter F. Drucker, Thomas Peters, definování strategického řízení

Podmínky vyžadující uplatňování strategického řízení Divizionální Funkcionální Velký Malý Pomalá Diverzifikovaná Specializovaná Diskontinuální Rychlá Mezinárodní Lokální Kontinuální Trh Míra změn ve vnějším prostředí Velikost podniku Organizační struktura Výroba Typ změny

Strategické řízení Stratégos = velitel, vojevůdce Strategia - v Athénách rada (rada, která se skládala z 10 stratégů) „Jestliže znáš svého nepřítele a znáš-li sám sebe, nemusíš se obávat o výsledky stovky bitev.“ (Caesar) „Strategie je umění využívat bitev k získání celé války.“ (Moltke)

Síly je třeba optimálně soustředit na slabá místa protivníků, přitom využít vlastních silných stránek. Největší pozornost se věnuje volbě momentu překvapení. Komunikaci mezi vojevůdcem a jednotlivými jednotkami se věnuje maximální pozornost. Strategické cíle a prostředky k jejich dosažení musí být pečlivě sladěny.

Strategické řízení respektuje multidisciplinární přístup - je v něm obsažena teorie organizace, mikroekonomie (teorie firmy) i teorie industriální organizace. se zabývá chováním organizace ve vnějším prostředí, tak vnitřními rolemi, procesy, strukturami a rozhodováním, které umožňují organizaci fungovat co možná nejlépe v rámci daného prostředí.

Vize

vyjádření směru, v jakém se bude společnost rozvíjet; představa o tom, jak bude „jednou“ vypadat a jaké bude jeho místo a postavení ve společnosti, formulace vize - rámcové vymezení budoucnosti

Poslání

Poslání (mise) formulované poslání podniku je důležitým prvkem strategického řízení definuje proč podnik existuje a je vodítkem pro to, co by měl podnik dělat „kdo jsme, co děláme a kam směřujeme“ vyjádření základní víry v chování, které je považováno za dobré pro společnost a v to, co společnost považuje za důležité

Podmínky efektivně formulovaného poslání: Tržní orientace: vymezení podniku ve vztahu k trhu Realizovatelnost: optimální vymezení předmětu činnosti Motivace: zesilování pocitu zaměstnanců, že jejich úsilí je významné a přispívá k blahobytu společnosti Specifikace: vyjádření hodnotového systému podniku, vztahu k zákazníkům dodavatelům distributorům konkurentům

Poslání podniku - jako odpovědi na následující otázky: Zákazníci Kdo jsou zákazníci podniku? Výrobek nebo služba Jaké jsou nosné výrobky/služby podniku? Trh Na jakém trhu podnik soutěží? Technologie Je technologie středem zájmu podniku?

Zájem o přežití, růst a profitabilitu. Filozofie Má podnik definované ekonomické cíle? Filozofie Jaké jsou základní hodnoty, aspirace a filozofické priority podniku? Sebekoncepce Čím se podnik výrazně liší od jiných, v čem je jeho konkurenční výhoda? Vztah k veřejnosti Zohledňuje podnik zájmy společnosti (komunity, ochranu životního prostředí)?

Vztah k zaměstnancům Jsou zaměstnanci považováni za hodnotný zdroj podniku?

Záměr

další krok ke konkretizaci vize charakterické rysy záměrů: zahrnují finanční i nefinanční zájmy různých zájmových skupin umožňují a podporují zdůvodněné kompromisy jsou motivující, ale dosažitelné jsou napříč funkcionálními oblastmi

Cíle

operativní vymezení záměrů konkretizují relativně obecně vymezené závěry definují čeho musí být dosaženo, aby byly realizovány záměry

Cíle Z hlediska časového horizontu: Z hlediska hierarchie dlouhodobé krátkodobé Z hlediska hierarchie vrcholový cíl II. úrovně cíl III. úrovně a další úrovně

Cíle jsou v souladu se zaměřením podniku a jsou aplikovány na specifické oblasti: Růst růst podniku jako celku (míra růstu), cílová velikost podniku, velikost podnikových jednotek Finance zisk, cash flow, návratnost investic atd. Výrobek(služba) kvalita, vývoj nových výrobků Operativa řízení zásob, kontrola nákladů Personalistika plánování lidských zdrojů, fluktuace, rekvalifikace

Požadavky na formulaci cílů Cíl by měl být stanoven ve vztahu k jednomu, přesně specifikovanému tématu. Cíl by měl být vztažen k výsledku a ne k činnosti. Cíl by měl být vyjádřen v měřitelných jednotkách (kdekoli je možné v kvantitativním vyjádření). Stanoven termín splnění cíle. Cíl by měl provokovat k výkonům, ale měl by být zároveň dosažitelný.

Postup pro stanovení cílů formulace cílového stavu určení indikátorů pro měření postupu k dosažení cíle (ukazatele, kvantifikace změn) předpokládané překážky, problémy a rizika časový horizont vazba mezi dílčími cíli stanovení priorit v cílech (metoda ABC) kontrola konzistence cílů nižší úrovně z hlediska vyšších, zdrojů na úrovni společnosti a rizik

Plány

Plány konkrétní popis postupů k naplňování cílů zjednodušeně řečeno: „Postup jak se dostat z bodu A do bodu B.“ obsahují: způsob dosažení termín dosažení stanovení osobní zodpovědnosti určení alokace zdrojů atd.

Členění krátkodobé dlouhodobé X Strategické řízení se zabývá řízením a kontrolou celého procesu a jeho realizace.

Poslání podniku v kombinaci s jeho cíli umožňuje přesně definovat to, čeho se podnik svou činností snaží dosáhnout. Strategie je detailně zpracovaný plán vedoucí k dosažení požadovaných výsledků a podniková kultura je rámcem, ve kterém se strategie realizuje. V průběhu času se okolnosti mění a nutí podnik modifikovat své poslání, cíle, strategie i kulturu. Trvalým úkolem je udržet vztah konzistence konzistence a kompatibility mezi těmito čtyřmi výše uvedenými prvky.

Zájmové skupiny Naplnění poslání podniku a jeho cílů je do značné míry závislé na tom, jaké předpoklady byly akceptovány ve vztahu k jednotlivcům a zájmovým skupinám, které v různých formách poskytují zdroje podniku. Míra uspokojení jejich potřeb a požadavků je měřítkem úspěšnosti podniku.

Analýza vlivu zájmových skupin Kulturní kontext zahrnuje zejména porozumění hodnotám, které společnost uznává, a vymezení vlivu organizovaných skupin. Dále jde o názory, hodnoty a mínění lidí uvnitř podniku. Analýza politického kontextu požaduje posouzení toho, jak různá očekávání jednotlivců nebo skupin mohou ovlivnit účel podniku

Etický kontext se na rozdíl od předcházejících týká vlivu podniku na chování jednotlivců a na hodnoty sdílené společností.

Kulturní kontext

Analýza faktorů ovlivňující očekávání jednotlivců a skupin ve vztahu k podniku Odpovědi na otázky: Jaké faktory uvnitř i vně podniku mají větší vliv na očekávání interních zájmových skupin? Do jaké míry zohledňuje působení těchto faktorů současnou strategii podniku? Jak budou tyto faktory ovlivňovat změny doprovázející zavádění nové strategie?

Externí vlivy Hodnoty společnosti Organizované skupiny hodnoty, které společnost uznává vývoj na základě národní kultury ovlivňují způsob motivace pracovníků, styl řízení Organizované skupiny spjaty se zaměstnáním (odbory, komory, asociace ) obecnější (církve, politické strany)

Interní vlivy Hodnoty Názory Předpoklady nejsnáze identifikovatelné, často explicitně uvedené v písemně zpracovaném poslání podniku, v jeho cílech a strategii. Názory jsou specifičtější, lidé uvnitř podniku je snadno identifikují Předpoklady jsou opravdovým jádrem podnikové kultury

Subsystémy podniku a jeho okolí (transformace) vstupy výstupy Okolí - podnik je otevřený systém, který by měl reagovat na podněty z okolí nejbližší okolí (dodavatelé, zákazníci, konkurence) makrookolí - (odvětví, stát a svět)

Zájmové skupiny I.skupina vlastníci: manažeři: zhodnocení kapitálu (filozofie vlastníků) - dividendy, růst hodnoty akcií - svůj vliv uplatňují na valných hromadách, prostřednictvím účasti v představenstvech a dozorčích radách manažeři: zájem na dlouhodobé prosperitě, realizovat záměra vlastnické strategie

zaměstnanci banky (věřitelé) (zastoupeni v odborech) - sociální jistoty, zvyšování platů, uspokojení z práce, bezpečnost práce a ochrana zdraví banky (věřitelé) návratnost svých prostředků - uplatňují své zájmy prostřednictvím účasti v představenstvu nebo dozorčí radě

II. Skupina vláda místní správa zákazníci dodavatelé dodržování legislativních předpisů a závazků vůči státu (daně) místní správa (obce, regiony) příspěvky na rozvoj regionu, zaměstnanost, životní prostředí, příspěvky na různé akce, reprezentace regionu zákazníci kvalitní výrobky/služby za přijatelnou cenu a podmínek dodavatelé trvalý odbyt, co nejlepší podmínky, úhradu svých pohledávek

Postup analýzy zájmových skupin zjistit rozsah a působnost vlivu nutnost akceptace vlivu (ignorace) prostředky na změnu nebo odstraňování vlivu

Děkuji Vám za pozornost!