KAUZA SKLADOVÁNÍ NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ V LITVÍNOVĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RNDr. Martin Guth G-servis Praha, s.r.o. Třanovského 622/11
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Vyhlášení výsledků soutěže VOLNÁ CESTA září 2012 od 13 hodin Velké kolegium Ministerstva dopravy ČR Mediální partneři :
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
Proč recyklovat vozidla s ukončenou životností - autovraky? Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
Závod 12 - Vysoké Pece Říjen 2013 Aglomerace Vysoké pece
Projekty EOC v ČR v období
Facility management ČSN EN
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.
Inovace 2007, Praha, 4. prosince Mezinárodní vědeckotechnická spolupráce ČR Jan Marek Miloš Chvojka Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jarmila Mravcová Cesta časem k Úřadu 21. století Národní konference kvality ve veřejné správě Brno 19. – 21. únor 2013.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Technoexport poskytuje poradenství na přípravu a realizaci projektů napříč operačními programy Spolupráce s více než 300 klienty – podniky, obce, univerzity,
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
Je Spalovna nebezpečných odpadů v Plzni s. r. o
BALENÁ VODA – potřebujeme ji? Balená voda stojí více než $1,50 za láhev. To je x cena vody z vodovodu!
Elektrárna Počerady Leží v severozápadní části České republiky, přibližně uprostřed trojúhelníku měst Louny, Žatec a Most. Vlastní výstavba probíhala.
Strana 1 Příprava a implementace pilotního projektu Speed Chain 13. listopadu 2013 Dr. Ing. Jiří Došek, DEKRA Automobil, a.s.
Aktivní přístup kraje z hlediska ochrany ovzduší , Clarion Congress Hotel Ostrava náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektrárna Dětmarovice Elektrárna Dětmarovice Elektrárna Dětmarovice postavena v r a svým výkonem 800 MW je nejvýkonnější elektrárnou spalující.
LEGISLATIVNÍ RÁMEC A LIMITY (POH kraje) :   snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) ukládaných na skládky tak,
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Výstupy z kontrolní akce Brownfields plnění úkolu č. 1 Usnesení Bezpečnostní rady státu č. 18 ze dne 3. dubna 2007 pro přípravu systémových opatření na.
Právní režim nakládání s odpady
Zajišťování majetku v trestním řízení v roce 2012 POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ ÚSTECKÉHO KRAJE.
Prezentace společnosti PROFI REGAL s.r.o. Pro XXII. Valné shromáždění Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR 23. – 25. října 2011.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
VÝNOSY Z POPLATKU ZA SKLÁDKOVÁNÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ 24. DUBNA 2013 BRNO SDRUŽENÍ PROVOZOVATELŮ TECHNOLOGIÍ PRO EKOLOGICKÉ VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ „ODPADY 2013.
Informace o hospodaření státního podniku DIAMO, Stráž pod Ralskem za období 2007 – 2011 Předkládá: Ing. Bc. Jiří Jež ředitel státního podniku.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Labská stezka priorita rozvoje cykloturistiky v Ústeckém kraji Ústí nad Labem.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
IPRM Kladno-Kročehlavy Aktuální stav realizace IPRM
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
SPOTŘEBNÍ DANĚ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
Základy firemních financí
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Kompresní stanice Jirkov
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Čerpání evropských dotací
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Dotační nabídka Fondu kinematografie
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Registr spaloven odpadů
Znečištěné místa na Slovácku
Transkript prezentace:

KAUZA SKLADOVÁNÍ NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ V LITVÍNOVĚ 24.10.2011 KAUZA SKLADOVÁNÍ NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ V LITVÍNOVĚ 24.10.2011 Ing. Jiří Paroubek, poslanec zvolený v Ústeckém kraji

Úvod do problému Do Ústeckého kraje je převážen nebezpečný odpad obsahující mimo jiné i polychlorované bifenyly ze zrušené rafinerie, z oblasti známé jako Ostravské laguny Tento odpad smíchaný s uhelným prachem a vápnem má být spálen na Ústecku Vzhledem k objemu dovezených látek a k limitům jejich spalování se území Ústeckého kraje stane dlouhodobým skladištěm až stovek tisíc tun nebezpečného odpadu bez vědomí občanů Hrozí přímé ohrožení bezpečnosti a kvality života občanů v Ústeckém kraji, a to za plného vědomí státu i vedení Ústeckého kraje!

CHRONOLOGICKÝ PŘEHLED KAUZY OSTRAVSKÝCH LAGUN Skládka (4 laguny) je zaplněna odpadem z rafinérie, jejíž provoz započal již koncem 19. století a dále pak stavební sutí z demolic provozních budov. Laguny obsahují asi 200 000 tun ropných látek, včetně starých motorových olejů, které se svážely z celého Československa. Od roku 1965 je zde ukládán též odpad z regenerace upotřebených mazacích olejů státního podniku OSTRAMO, ke kterému se používala kyselina sírová. Vládním usnesením č. 626 z roku 1996 bylo rozhodnuto o převzetí ekologické zátěže státem. Správou, přípravou a zajištěním sanace skládky byl pověřen státní podnik DIAMO.

CHRONOLOGICKÝ PŘEHLED KAUZY OSTRAVSKÝCH LAGUN Soutěž na likvidaci vyhrálo v roce 2004 sdružení Čistá Ostrava, které nabídlo za „odbornou likvidaci“ toxického odpadu v lagunách 2,6 miliardy korun S těžbou začala Čistá Ostrava v roce 2008, hotova měla být do konce roku 2010 Ani dnes není jasné, kolik odpadu je skutečně zlikvidováno. Od státu sdružení dosud inkasovalo zhruba miliardu korun Celkem třicet tisíc tun materiálu z lagun leží na skládkách v Polsku a ve Vratimově nedaleko Ostravy

postup firmy Geosan Group a.s. Společnost Geosan Group a.s. je vedoucím účastníkem Sdružení ČISTÁ OSTRAVA (SČO) Již při zpracovávání dokumentace EIA docházelo k problémům, kdy například od spolupráce se SČO začali odstupovat autorizované osoby V rozporu s normami vydávaly Geosan Group a.s. a sdružení Čistá Ostrava nebezpečný odpad za palivo Žádná z moravských cementáren však neměla povolení k použití takového „paliva“, bylo tedy vyváženo do Polska Polsko toto palivo označilo v souladu s evropskými normami za nebezpečný odpad Protože nebylo kam nebezpečný odpad dodávat a ani SČO nedisponuje technologií na jeho likvidaci, objem vytěženého odpadu z lagun přesáhl možnosti na jeho uskladnění a muselo být neprodleně zastaveno jeho odtěžování.

Důsledky Zpomalení prací na likvidaci ropných lagun z důvodu neexistence odbytiště či funkční technologie na jeho bezpečné odstranění Další odklad dokončení prací (konec roku 2011) Výrazné změny v projektu likvidace ropných lagun v Ostravě Hledání nového skladiště a odbytiště. ÚSTECKÝ KRAJ

Požadavky na změny v likvidaci lagun SČO ohlásilo výrobu nových produktů z nebezpečného odpadu s označením GEOBAL 4 a GS 1 (došlo ke značné redukci přimíchávání uhelného hruboprachu ze 45 % na 0-10%) SČO zažádalo o povolení k dočasnému uskladňování vyrobeného produktu v již vytěžených prostorách lagun R1 a R3 Požadavky jsou motivovány nedostatkem času na likvidaci lagun. Přimíchávání původně uvažovaného množství uhelného prachu by časově i finančně zatížilo celý projekt.

Dopady kauzy na život v ústeckém kraji Čistá Ostrava získala povolení skladovat nebezpečný odpad z lagun na skládce společnosti Celio u Litvínova a pálit jej v cementárně Lafarge v Čížkovicích Krajský úřad v Ústí nad Labem dovoz nebezpečného odpadu na své území dovolil Čistá Ostrava nyní vozí nebezpečný odpad „zpracovaný“ na palivo do severních Čech po železnici. Odváží denně jeden vlak nebezpečného odpadu, což představuje 66 kontejnerů po cca 20 tunách v jednom kontejneru, tzn. v jednom vlaku cca 1320 tun tohoto odpadu denně!

Přímá rizika Další zhoršení úrovně životního prostředí v Ústeckém kraji Přepravní rizika – materiál se vozí v hermeticky uzavřených kovových kontejnerech vlaky. Do aut se sype na vlečce za chemičkou. Nakládka a vykládka jednoho vlaku trvá zhruba 20 hodin a celková délka přepravy přesahuje 60 hodin. Pokud má být za den naložen jeden celý vlak, tak je celkem v pohybu po republice cca 350 kontejnerů, tj. přes sedm tisíc tun nebezpečných toxických odpadů! Příklad: Na železniční trati u Nymburka, kudy také jezdí jedy z Ostravy do Litvínova, došlo 6. října 2011 k nehodě dvou nákladních vlaků a vykolejení vagonů. Jeden vagon byl označen nálepkou s informací o nebezpečných jedovatých látkách. Užíval se k převozu chlóru, ale tentokráte byl prázdný.

Přímá rizika Celio a.s., je soukromou společností, jejímž cílem je tvorba zisku. Pokud tato společnost zkrachuje, v Litvínově zůstanou všechny jedy, které se tam dnes, za státní peníze, vozí z Ostravy. Jejich likvidaci pak bude muset zajistit stát z peněz nás všech. Polská strana bude požadovat odvezení nebezpečných odpadů, vydávaných za palivo, zpět do ČR. Česká strana bude muset tomuto požadavku vyhovět. Pokud se této povinnosti vzdají nebo ji nesplní původní odesílatelé, bude tak muset učinit stát na vlastní náklady, tedy opět z peněz daňových poplatníků. Dlouholetý partner SČO Baltom (dcera dánského koncernu Inreco) kvůli údajným nedoplatkům letos zažaloval Čistou Ostravu u arbitráže o 362 milionů korun. Pokud SČO nezaplatí, hrozí, že žalovanou částku i s příslušenstvím zaplatíme opět z našich daní.

Kdo nese odpovědnost? Český odesílatel odpadů do Polska (SIMUL Trust a.s.) Společnost Geosan Group a.s. a sdružení Čistá Ostrava Ministerstvo životního prostředí Vedení Ústeckého kraje Starosta města Litvínov a poslanec za stranu Věci veřejné Milan Šťovíček (může jednoznačně vyvrátit, že o převozu takto nebezpečného odpadu na území města Litvínov nevěděl?)

FOTODOKUMENTACE

LAGUNA r3

BOHUŽEL BĚŽNÝ OBRÁZEK Z OSTRAVSKÝCH LAGUN

GEOSAN VYPRAVUJE KAŽDÝ DEN JEDEN VLAK S 66 KONTEJNERY GEOSAN VYPRAVUJE KAŽDÝ DEN JEDEN VLAK S 66 KONTEJNERY. V NICH SE PŘEPRAVUJE CCA 1350 TUN PALIVA NA SKLÁDKU SPOLEČNOSTI CELIO V LITVÍNOVĚ, ODKUD SE BUDE POSTUPNĚ SVÁŽET DO ČÍŽKOVIC.

Děkuji Vám za pozornost.