Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská kultura na prahu moderní doby
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Bedřich smetana Život a dílo
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE 341_Hudba v období gotiky AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Záznam zvuku Historie a současnost
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
HUDBA V RENESANCI.
Život a dílo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Klasicismus v evropské hudbě
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Antonín Dvořák ( ).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HUDBA V BAROKU.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Kateřina Hrudková, Amálie Knotová, 1.B.
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Evropská kultura na prahu moderní doby
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_07_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Píseň a její hudební forma Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Test k ověření znalostí z HV
Téma: Člověk a jeho svět –Vlastivěda
Počátky hudebních dějin v Čechách
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Test k ověření znalostí z HV
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Hudba Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Klasicismus
Symfonie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_28_11_HV7_Skála
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Co je to píseň? Nejběžněji používaný hudební útvar Jednoduchá forma Blízká nejširším vrstvám lidí Prostředek k vyjádření pocitů, myšlenek, nálad apod. Vzniká v lidovém prostředí, ale tvoří ji i skladatelé Lidová tvorba je často skladatelskou inspirací pro vznik písňových cyklů, sonát, symfonií apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Antika Z této doby máme velmi málo hudebních památek Nejstarší dochovanou písní je Seikilova píseň (nalezena na kamenném sloupu u Trallesu, pochází pravděpodobně z 2. či 1. století př. n. l.) Seikilova píseň Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Období románského slohu Křesťanský duchovní zpěv – chorál Chorál zpívali pouze kněží učení pro zpěv chorálu O lidové tvorbě v této době nemáme žádné historické doklady, ale předpokládá se, že lidé tvořili vlastní hudbu, protože chorál nebyl pro „běžný denní“ zpěv vhodný Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Období gotického slohu V tomto období vznikají první vícehlasy Písně, které vznikají, jsou převážně písně rytířské opěvující rytířské ctnosti, krásu žen a přírody Melodie písní se stává bohatší Písně jsou často doprovázeny jednoduchými nástroji Tvůrci rytířských písní jsou tzv. truvéři a trubadúři ve Francii a minnesängři v Německu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Forma kánonu a madrigalu Kánon – oblíbená forma imitační polyfonie Renesance Rozvoj vícehlasé hudby – polyfonie (všechny hlasy jsou stejně důležité) Forma kánonu a madrigalu Kánon – oblíbená forma imitační polyfonie Písně neměly pevný harmonický doprovod viva la musica Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Baroko Snaha o velkolepost, úchvatnost, pestrost Používání melodických a rytmických ozdob Melodická linka podtržená akordickým doprovodem Doprovázená melodie – hlavně u operních árií Canticorum Jubilo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Klasicismus Písně jsou zjednodušovány a jsou srozumitelnější Vzor v lidové písni Uplatnění homofonie – doprovázená melodie Skladatelé hledají inspiraci v písňové tvorbě, např. W. A. Mozart Óda na radost – L. van Beethoven Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Romantismus Píseň se stává hlavním zdrojem umělecké tvorby Skladatelé se inspirují lidovou tvorbou a na jejích základech tvoří písně nové – umělé „král písně“ Franz Schubert – cca 600 písní U nás – Bedřich Smetana a Antonín Dvořák Zajatá – A. Dvořák – Moravské dvojzpěvy Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

20. století a současnost Písňová tvorba navazuje na předchozí epochy a dále hledá nové možnosti, jak s písní pracovat Vliv mimoevropských kultur, atonalita apod. Současná píseň je různorodá, běžné je prolínání žánrů, vzájemné ovlivňování stylů apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Použité nahrávky jsou ze serveru www.youtube.com Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.