Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Co je to píseň? Nejběžněji používaný hudební útvar Jednoduchá forma Blízká nejširším vrstvám lidí Prostředek k vyjádření pocitů, myšlenek, nálad apod. Vzniká v lidovém prostředí, ale tvoří ji i skladatelé Lidová tvorba je často skladatelskou inspirací pro vznik písňových cyklů, sonát, symfonií apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Antika Z této doby máme velmi málo hudebních památek Nejstarší dochovanou písní je Seikilova píseň (nalezena na kamenném sloupu u Trallesu, pochází pravděpodobně z 2. či 1. století př. n. l.) Seikilova píseň Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Období románského slohu Křesťanský duchovní zpěv – chorál Chorál zpívali pouze kněží učení pro zpěv chorálu O lidové tvorbě v této době nemáme žádné historické doklady, ale předpokládá se, že lidé tvořili vlastní hudbu, protože chorál nebyl pro „běžný denní“ zpěv vhodný Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Období gotického slohu V tomto období vznikají první vícehlasy Písně, které vznikají, jsou převážně písně rytířské opěvující rytířské ctnosti, krásu žen a přírody Melodie písní se stává bohatší Písně jsou často doprovázeny jednoduchými nástroji Tvůrci rytířských písní jsou tzv. truvéři a trubadúři ve Francii a minnesängři v Německu Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Forma kánonu a madrigalu Kánon – oblíbená forma imitační polyfonie Renesance Rozvoj vícehlasé hudby – polyfonie (všechny hlasy jsou stejně důležité) Forma kánonu a madrigalu Kánon – oblíbená forma imitační polyfonie Písně neměly pevný harmonický doprovod viva la musica Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Baroko Snaha o velkolepost, úchvatnost, pestrost Používání melodických a rytmických ozdob Melodická linka podtržená akordickým doprovodem Doprovázená melodie – hlavně u operních árií Canticorum Jubilo Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Klasicismus Písně jsou zjednodušovány a jsou srozumitelnější Vzor v lidové písni Uplatnění homofonie – doprovázená melodie Skladatelé hledají inspiraci v písňové tvorbě, např. W. A. Mozart Óda na radost – L. van Beethoven Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Romantismus Píseň se stává hlavním zdrojem umělecké tvorby Skladatelé se inspirují lidovou tvorbou a na jejích základech tvoří písně nové – umělé „král písně“ Franz Schubert – cca 600 písní U nás – Bedřich Smetana a Antonín Dvořák Zajatá – A. Dvořák – Moravské dvojzpěvy Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
20. století a současnost Písňová tvorba navazuje na předchozí epochy a dále hledá nové možnosti, jak s písní pracovat Vliv mimoevropských kultur, atonalita apod. Současná píseň je různorodá, běžné je prolínání žánrů, vzájemné ovlivňování stylů apod. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité nahrávky jsou ze serveru www.youtube.com Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.