Stokorcový les Časový rozsah: 17 hodin – 2 hodiny – sledování filmu na interaktivní tabuli 1 hodina – četba příběhu + prohlížení materiálů od žáků 4 hodiny – tvorba kalendáře 4 hodiny – výroba plakátů a výzdoba školní auly 2 hodiny – výroba plakátu s využitím práv dítěte 4 hodiny – ukončení projektu – povídání, hry, scénky Cílová skupina: I. i II. stupeň ZŠ (6 – 16 let) Forma práce: skupinová práce, samostatná práce, kolektivní – účast celé školy Technické zázemí: školní třída, třída výtvarné výchovy, školní aula, interaktivní tabule, PC Materiál: obrázky s danou tématikou, pastelky, vodové a temperové barvy, velké archy papíru na výrobu plakátů, časopisy, knihy, hry, puzzle s danou tématikou, film Typ činnosti: práce s kalendářem, psaní, kreslení, hraní scének, vyhledávání daného tématu z různých zdrojů Cíl:základní vzdělání -> člověk a společnost -> poznání a hodnocení jednotlivých postav v příběhu, analýza jejich charakterových vlastností, vztahů mezi jednotlivými zvířátky – -> naslouchání, soustředění, aktivní komunikace, spolupráce a zapojení celé školy zvýšit obecné povědomí o mnoha aspektech lidských práv zvýšit povědomí o rozdělení času (měsíce, týdny, dny v týdnu), časová orientace Klíčové kompetence: Základní vzdělání -> kompetence sociální -> žáci spolupracují ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňují kvalitu společné práce
Postup: V našem pojetí této tématiky se projektová výuka Stokorcový les promítala do celého měsíce února. Rozdělili jsme si obsah do několika fází. Jako při každé projektové výuce je velice vhodné, aby pedagog nejdříve žáky vhodně motivoval a nalákal na novou aktivitu, na nové téma. MOTIVACE - FILM V první fázi motivace je vhodné využít audiovizuální materiál s daným tématem. V našem případě jsme žákům promítali na interaktivní tabuli film Medvídek Pú. Dále jsme dali žákům za úkol, aby sehnali co nejvíce materiálu, ve kterém se bude vyskytovat Medvídek Pú. Žáci se tohoto úkolu zhostili s velkým nadšením a do školy donesli různé knihy, časopisy, pexesa, puzzle, plyšové hračky a další věci. KALENDÁŘ Další fází projektu bylo vytvoření kalendáře s obrázky ze Stokorcového lesa. Obrázky jsme nalezli na internetových zdrojích. Pro každý měsíc byl vybrán jeden obrázek, na kterém se alespoň částečně odráží atmosféra daného měsíce. Každý žák si vybral obrázek pro jeden měsíc a pastelkami ho podle svých možností a schopností vybarvil. Ty nejzdařileji vybarvené obrázky se svázaly do kalendáře. Dále v rámci hodin výpočetní techniky, žáci vyrobili pro každý měsíc tabulku s jednotlivými dny. Tyto tabulky se nalepily k jednotlivým obrázkům pro daný měsíc. Obrázky, které byly méně zdařilé, jsme vyvěsili na školní chodbě na výstavu. Každý žák tak mohl ukázat svůj vlastní obrázek. VÝSTAVA V AULE Do této části projektu se zapojila celá škola a dále někteří rodinní příslušníci. Výstava v aule se skládala z velkých plakátů jednotlivých zvířátek z příběhu Stokorcového lesa. Někteří rodiče pomohli s náčrtem postav. Každá třída si rozdělila část výzdoby. Někteří malovali pozadí příběhu, někteří vytvářeli obrázky přírody (stromy, keře, tráva) a někteří kreslily zvířátka. Poté se jednotlivé části daly dohromady a vytvořila se úchvatná výstava s tématem Medvídka Pú. Všem žákům, pedagogům i rodičům se výstava velice líbila, protože toto téma je každému dobře známé. Stokorcový les
PLAKÁT – PRÁVA DÍTĚTE Tohoto úkolu se ujala jedna třída. S využitím internetu nalezli žáci vhodné obrázky, které se hodily na vybraná práva dítěte. Byla to tato práva: všichni mají právo mít své kamarády všichni mají právo na vzdělání všichni mají právo žít se svou rodinou všichni mají právo na své jméno všichni mají právo na domov všichni mají právo na dostatek potravy všichni mají právo žít v přátelství a míru všichni mají právo na svůj volný čas ZÁVĚR PROJEKTOVÉ VÝUKY Pro tuto poslední část bylo vyhrazeno celé dopoledne. Žáci si ve třídách prohlíželi materiál, který donesli hned na začátku tohoto projektu. Společně si přečetli určité pasáže z knihy Medvídek Pú a na základě toho si poté zahráli scénky. Při těchto divadelních scénkách se snažili zdůraznit charakterové vlastnosti jednotlivých postav příběhu, přehrávali určité situaci, ve kterých si připomněli práva dítěte.
Stokorcový les Výstup: Tento projekt Stokorcový les žáky velmi zaujal. Snažili se aktivně účastnit jakékoli formy výuky. Všichni žáci byli aktivní, to vše se velmi dobře odrazilo v jejich práci. Pro pedagogy byla tato projektová forma výuky cenným zdrojem informací s nenahraditelnou zpětnou vazbou. Velmi se osvědčila spolupráce s rodiči, kteří se podíleli na vytváření plakátů do školní auly. Poté se přišli podívat na výstavu „Stokorcový les“ a žáci je hrdě provedly celou výstavou a následně i celou školou. V rámci této projektové výuky, lze zajímavou a hravou formou přiblížit žákům pojmy jako jsou lidská práva, práva dětí, obecně pojem právo a povinnost. Další výhodou je její využitelnost po celý školní rok, protože každý měsíc si žáci zalistují ve vytvořeném kalendáři.
Stokorcový les