Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Úvod do kvalitativního výzkumu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Ekonomické vyhodnocení firemního vzdělávání a jeho vliv na výkonnost.
Výzkum veřejného mínění
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Metody a techniky výzkumu II.
Katedra řízení podniku
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok

Problémy při sociálním výzkumu Sociální realita často zachytitelná jen skrze indikátory potřebná informace: je přímo pozorovatelná dá se na ni přímo zeptat není přímo pozorovatelná nedá se na ni přímo zeptat existují k ní dobré indikátory neexistují k ní dobré indikátory

Výzkum jako proces Mám dané téma (obvykle široké a poněkud vágní) Konkretizační fáze (je potřeba zkoumání zúžit, specifikace pojmů) Volba způsobu zkoumání (dotazník, pozorování, rozhovory) Tvorba potřebných podkladů (dotazník, podklady k rozhovoru, …) Sběr dat Vyhodnocení a interpretace

Techniky sběru informací Kvalitativní Rozhovor –S osnovou –Vyprávěcí (narativní) Pozorování –Zúčastněné Kvantitativní Rozhovor nebo dotazník Pozorování Standardizované Analýza dokumentů

Kvalitativní versus kvantitativní Kvantitativní výzkum Vyžaduje zpravidla více respondentů Umožňuje zobecňování poznatků Dobře zkoumá sociální jevy, ke kterým je snadno dostupná informace Realizační fáze spíše jednodušší Kvalitativní výzkum Méně respondentů Zobecňování je možné jen omezeně Použitelný pro obtížně dostupné informace Realizační fáze náročnější

Co má obsahovat projekt výzkumu: 1. informace o názvu projektu a řešitelích 2. význam a smysl výzkumu (proč se bude realizovat) 3. teoretické poznatky, které předcházejí výzkumu, z čeho výzkum čerpá explicitní teorie vznik problémové situace a úvahy o ní 4. výzkumné otázky a hypotézy 5. realizace výzkumu jaký typ sběru informací kde (u koho informace sbírat) kdo bude informace sbírat, co k tomu potřebuje jak se bude vybírat a shánět výzkumný vzorek osob, jak bude velký jaká ochrana osobních údajů 6. harmonogram výzkumu sestavení nástrojů a jejich otestování výcvik tazatelů sběr dat nahrávání a analýza dat interpretace, psaní závěrečné zprávy 7. výzkumný tým, popř. jeho zkušenosti 8. rozpočet projektu práce výzkumníka, náklady na dotazníky, software, cestovné, práce tazatelů, literatura

Projekt předvolebního výzkumu Okruhy výzkumu:  celková spokojenost lidí s politickou situací  aktuální témata, co má pro lidi zásadní význam.  spontánní znalost XY a jejích představitelů, znalost značky XY  voličské chování jednotlivých demografických skupin a jeho důvody  zájem o akce konané v místě bydliště (akce z marketingového plánu)  „parametry“ strany, kterou by lidé volili – umístění v politickém spektru, „apolitičnost“, význam předpokládané kompetence, význam zprofanovanosti Provedení výzkumu: Výzkum bude realizován jako dotazníkové šetření. Vzhledem k rozsáhlosti zkoumaných témat by telefonické dotazování způsobilo značné zkreslení informace, proto volím osobní dotazování za pomoci vyškolených tazatelů. Před vlastní realizační fází bude proveden předvýzkum (n=20-30), s jehož pomocí bude sestaven a doladěn dotazník. Výběr respondentů bude proveden pomocí pseudonáhodného výběru (n=400), který kombinuje prvky náhodného a kvótního výběru.  V 1. kroku budou náhodně vybrány ulice z XXX  V 2. kroku budou tazatelům tyto ulice přiděleny a oni v nich provedou kvótní výběr podle předem stanovených kvót. (pohlaví, věk, vzdělání) Pro zvýšení návratnosti bude respondentům slíbeno zařazení do slosování o věcné ceny. Tazatelé Bude pronajata tazatelská síť agentury AAA, tazatelé obdrží manuály k dotazování vypracované v součinnosti s agenturou a budou přezkoušeni ze základních pravidel dotazování a výběru respondentů. Předpokládaná délka trvání výzkumu: Vyškolení tazatelů, předvýzkum2 –3 týdny Sběr dat3 týdny Zpracování dat2 týdny Celková doba7-8 týdnů

Problémy systematického pozorování: Použitelnost jen v omezeném množství výzkumných otázek Problém interpretovat viděné Problém subjektivity pozorovatele

Kontrolní systémy Přesné stanovení toho, co se bude pozorovat (kteří lidé, jaké chování) Jaká pozice pozorujícího Jednotný způsob záznamu pozorovaného

Příklad záznamového archu pro standardizované pozorování