Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_09 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Řeč Anotace: Řeč jako nástroj k vzájemnému dorozumění Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření: 11.08.2012
ŘEČ
ŘEČ Řeč je proces, který slouží lidem k vzájemnému dorozumívání – ke komunikaci, myšlení, působení na druhé lidi i na sebe sama Řečí si sdělujeme své poznatky, city, vyjadřujeme radost, bolest
Myšlenky napadají člověka zpravidla rychleji, než je stačí vyjádřit slovy Řečí upravujeme a formulujeme myšlenky do té podoby, která je okolí srozumitelná Někdy můžeme něco jiného říkat a něco jiného si myslet
Druhy řeči Řeč vnitřní – promlouváme sami k sobě, plánujeme, povzbuzujeme, řešíme problém… Řeč vnější – obracíme se k lidem, k okolí Řeč vnější je mluvená a psaná
Vnitřní řeč Řeč pro sebe Vnitřní řeč je zkrácená a zjednodušená Často v ní něco chybí, protože člověk si nemusí vyslovit všechno sám pro sebe Člověk si vnitřní řečí ujasňuje své záměry, řešení problémů
Mluvená řeč Je nejčastější formou komunikace Má stránku obsahovou a formální Obsah – to co chceme sdělit, má být výstižný a srozumitelný Forma řeči – vyjádřena hlasitostí, výslovností, zabarvením hlasu, rychlostí a plynulostí řeči Obsah je stejný, ale forma je různá
Každý člověk má jinak utvářené orgány řeči, a proto má také jinou barvu hlasu. Podle barvy hlasu poznáme, kdo z našich přátel mluví Zabarvení a sílu hlasu můžeme měnit
Dětská řeč Dětská řeč se rozvíjí při hře, při kontaktu s dětmi a rodinou Než si dítě osvojí slovník dospělých, přizpůsobuje si řeč po svém Mluvní vzor – rodiče „Au, já jsem si zadveřil ruku!“ „Odskořápkuj mi vajíčko!“ „Maminka sýkorka a tatínek je sýkor.“
Psaná řeč Učíme se ji později než psanou, užíváme ji méně Klade na nás větší požadavky než mluvená (pravopis, písmo, stylizace)
Mimoslovní sdělení Výraz tváře – mimika Pohyb rukou – gestika Držení těla, držení hlavy Vzdálenost jednoho člověka od druhého
Řeč symbolů a obrázkových znaků Piktogramy – dopravní značky, turistické mapy
Cvičení Pokuste se vyjádřit pouze mimoslovním sdělením: Neplač, maminka brzy přijde. To nesmíš dělat! Neslyším vás dobře! Vezměte si tento lék a zapijte jej čajem.
PORUCHY ŘEČI Logopedie – zabývá se poruchami řeči Odchylky v řečovém projevu – vedou k omezené komunikaci, pocitu méněcennosti, překážka ve volbě povolání apod.
Vady řeči u dětí Opožděný vývoj řeči – až ve 3 letech nebo i později Omezený vývoj – u lidí s mentálním postižením Mluvní negativismus – nechce komunikovat, ale umí mluvit, většinou má psychický blok Breptavost – mluví strašně rychle a přitom polyká slabiky
Huhňavost = nosová řeč. Příčinou bývá deformace nosní přepážky Dětská patlavost – ráčkování, sykavky Koktavost – např. přecvičený levák Mutismus – dítě, které umí mluvit, mluvit přestává U všech vad – péče logopeda, někde psychologa
Vady řeči u dospělých = poruchy fatické Vznikají při poruše CNS Afázie – úplná nebo částečná ztráta schopnosti rozumět řeči nebo artikulovat Afázie může být provázena poruchami psaní, čtení, počítání
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8. VENGLÁŘOVÁ, Phdr. Martina; MAHROVÁ, Mgr. Gabriela. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing, 2006, ISBN 80-247-1262-8. KUČEROVÁ, Mgr.hana; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 2. Praha: Informatorium Praha, 2004, ISBN 80-7333-028-8.