Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Pozornost Anotace: Psychický stav pozornosti Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:14.08.2012

2 POZORNOST

3 Pozornost Psychický stav, který zajišťuje určitou dobu soustředění člověka na jeden podmět nebo jednu činnost Pokud se prostředí nemění – dochází k adaptaci, zvykáme si na podněty a ani si je neuvědomujeme. Objeví-li se nový podnět, upoutá naši pozornost. př. Cestou do školy si nevšímáme stromů, dopravních značek, barvy domů…

4 Pozornost Náročné činnosti – dochází ke zvýšení pozornosti Náročné činnosti – dochází ke zvýšení pozornosti Méně náročné úkoly – dochází ke snížení pozornosti. Tyto úkoly probíhají při snížené pozornosti nebo jen s občasnou kontrolou Méně náročné úkoly – dochází ke snížení pozornosti. Tyto úkoly probíhají při snížené pozornosti nebo jen s občasnou kontrolou př. jízda na kole – sledujeme směr jízdy, značky, auta a nesledujeme pohyby nohou př. jízda na kole – sledujeme směr jízdy, značky, auta a nesledujeme pohyby nohou

5 Cvičení Uveďte několik druhů činností (nebo zaměstnání), které vyžadují naprosté soustředění a uveďte důsledky třeba jen krátkého okamžiku nepozornosti. Uveďte několik druhů činností (nebo zaměstnání), které vyžadují naprosté soustředění a uveďte důsledky třeba jen krátkého okamžiku nepozornosti.

6 Přenášení pozornosti Někdy je nutné přenést pozornost z jednoho úkolu na druhý Někdy je nutné přenést pozornost z jednoho úkolu na druhý Jde o náročný proces, ale používáme ho často Jde o náročný proces, ale používáme ho často př. sledujeme televizi a při tom se ještě učíme, jíme, čteme, povídáme.. př. sledujeme televizi a při tom se ještě učíme, jíme, čteme, povídáme.. př.: rozdávání léků pacientům, odběry krve… př.: rozdávání léků pacientům, odběry krve…

7 Druhy pozornosti 1. Pozornost bezděčná – upoutá ji něco nového, nečekaného, nápadného (hluk, nový účes…), ale i podněty z vnitřního prostředí (bolest, hlad, radost…) 1. Pozornost bezděčná – upoutá ji něco nového, nečekaného, nápadného (hluk, nový účes…), ale i podněty z vnitřního prostředí (bolest, hlad, radost…) Každého člověka upoutá něco jiného – auta, motorky, příroda, vaření… Každého člověka upoutá něco jiného – auta, motorky, příroda, vaření… Bezděčná pozornost je také ovlivněna zájmy člověka Bezděčná pozornost je také ovlivněna zájmy člověka

8 Zaměřenost – na něco, na nějakou činnost je ovlivněna zájmem. A k tomu odpovídá pozornost, která může být Zaměřenost – na něco, na nějakou činnost je ovlivněna zájmem. A k tomu odpovídá pozornost, která může být  krátkodobá  dlouhodobá Záměrnou pozornost zlepšuje zajímavá činnost, dobré pracovní podmínky, odpovědnost, zdravotní stav, rodinné zázemí Záměrnou pozornost zlepšuje zajímavá činnost, dobré pracovní podmínky, odpovědnost, zdravotní stav, rodinné zázemí

9 2. Pozornost záměrná – záměr na něco se soustředit, tato pozornost je určována cílem, motivací a volními vlastnostmi 2. Pozornost záměrná – záměr na něco se soustředit, tato pozornost je určována cílem, motivací a volními vlastnostmi U dětí je záměrná pozornost krátká. Děti předškolního věku se dokáží soustředit 15 - 20 minut. U dětí je záměrná pozornost krátká. Děti předškolního věku se dokáží soustředit 15 - 20 minut. Věkem a cvičením se doba soustředění prodlužuje Věkem a cvičením se doba soustředění prodlužuje

10 Stálost a klesání pozornosti Stálost pozornosti se hodnotí podle toho, jak dlouho je člověk schopen soustředěně sledovat děj nebo vykonávat činnost Stálost pozornosti se hodnotí podle toho, jak dlouho je člověk schopen soustředěně sledovat děj nebo vykonávat činnost Stálost pozornosti je udržována zájmem o činnost Stálost pozornosti je udržována zájmem o činnost Během dne kolísá pozornost (8-10 a 14-16 hodin, vyšší stupeň pozornosti) Během dne kolísá pozornost (8-10 a 14-16 hodin, vyšší stupeň pozornosti)

11 Narušování pozornosti Pozornost může být narušena: Pozornost může být narušena: Špatným zdravotním stavem Špatným zdravotním stavem Hlukem, hudbou, světlem Hlukem, hudbou, světlem Hladem, žízní, únavou Hladem, žízní, únavou Nesprávnými návyky Nesprávnými návyky Dlouhodobou činností bez přestávek Dlouhodobou činností bez přestávek Roztržitost Roztržitost

12 Výběrovost pozornosti Soustředíme - li se na jeden předmět, působení ostatních předmětů si v tu chvíli neuvědujeme Soustředíme - li se na jeden předmět, působení ostatních předmětů si v tu chvíli neuvědujeme

13 Znaky pozornosti Pozornost je u lidí různá. Liší se Pozornost je u lidí různá. Liší se  v rozsahu pozornosti – kolik předmětů dokáže jedinec zachytit najednou  ve stálosti – jak dlouho dokáže být soustředěn  v přenášení pozornosti – jak rychle a dobře dokáže přenášet pozornost z jednoho předmětu na druhý

14 Roztržitost – tito lidé odpovídají ano, ne, ale vy zjistíte, že vůbec nevědí na co jste se jich ptali. Snadno zapomenou, kde co jste nechali, co mají dělat Roztržitost – tito lidé odpovídají ano, ne, ale vy zjistíte, že vůbec nevědí na co jste se jich ptali. Snadno zapomenou, kde co jste nechali, co mají dělat

15 Náměty pro zlepšení soustředěné pozornosti 1. Než půjdete večer spát, připravte si rozvrh druhého dne – váš den dostane režim 1. Než půjdete večer spát, připravte si rozvrh druhého dne – váš den dostane režim 2. Místo kde pracujete zbavte věcí, které vás rozptylují 2. Místo kde pracujete zbavte věcí, které vás rozptylují 3. Dělejte věci v pořadí podle toho jak jsou důležité 3. Dělejte věci v pořadí podle toho jak jsou důležité 4. Dokončete započatou práci 4. Dokončete započatou práci

16 5. Odstraňte rušivé vlivy 5. Odstraňte rušivé vlivy 6. V průběhu dlouhotrvajících činností dělejte přestávky, které vyplňte odlišnou činností 6. V průběhu dlouhotrvajících činností dělejte přestávky, které vyplňte odlišnou činností 7. Cvičte se v soustředění: viz. Psychologie a pedagogika I. str. 122 7. Cvičte se v soustředění: viz. Psychologie a pedagogika I. str. 122

17 Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12."

Podobné prezentace


Reklamy Google