o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Požární ochrana – PREVENCE
Financování JSDHO neinvestiční dotace
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Povinnosti obce v oblasti požární ochrany
Požární ochrana v obcích
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
Dokumentace k zajištění BOZP
Požární ochrana v obcích
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Nástroje územního plánování
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Taktická a prověřovací cvičení
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
ODBORNÁ PŘÍPRAVA ČLENŮ JSDHO
ŘÁD VÝKONU SLUŽBY v jednotkách JSDHO
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
plk. Ing. Pavel Dekret HZS Zlínského kraje ředitel odboru IZS a služeb
HZS ČR organizace a řízení
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Administrativní náležitosti zřizování JSDHO
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
DOTACE PRO JEDNOTKY SDH OBCÍ Zabezpečuje MV – GŘ HZS ČR ze státního rozpočtu v rámci rozpočtové kapitoly MV. Úsek IZS a OŘ HZS Libereckého kraje plk. Mgr.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Požární ochrana v obcích Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2013.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Požární prevence v bytových domech
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany Požární ochrana Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2014

SDH x JSDHO V obci zpravidla působí sbor dobrovolných hasičů (SDH), který je součástí občanského sdružení, působícího na úseku PO. Jde o dobrovolnou zájmovou organizaci občanů, která má svoje stanovy a řídí se jimi. Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce (JSDHO) je „výkonnou“ jednotkou, kterou zřizuje obec (nikoli občanské sdružení/spolek) podle zákona o PO a za účelem uvedeným v zákoně o PO. Členové JSDHO jsou zpravidla i členy SDH, ale nemusí tomu tak být ve všech případech, tj. členství v SDH nezakládá automaticky nárok na členství v JSDHO.

Plnění povinností obce na úseku požární ochrany Základní povinnosti obce (samostatná působnost) správu vlastního majetku, obecně závazné vyhlášky obecního úřadu (přenesená působnost) pověřený OÚ, obec z roz. působností

v samostatné působnosti ust. § 29 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně (zákona o PO), ve znění pozdějších předpisů,

Obec v samostatné působnosti zřizuje a spravuje JSDHO, udržuje akceschopnost JSDHO, zabezpečuje odbornou přípravu (OP) členů JSDHO, zabezpečuje materiální a finanční potřeby JSDHO a potřeby PO v obci, zajišťuje péči o členy JSDHO, poskytuje náhradu ušlého výdělku členu JSDHO (refundace mzdy), zabezpečuje a hradí pro členy JSDHO preventivní zdravotní prohlídky, zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení,

zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany, zřizuje ohlašovnu požárů a další místa odkud lze hlásit požár, zabezpečuje zdroje vody a jejich trvalou použitelnost a dále: umožňuje dislokaci jednotek HZS v katastrálním území obce, spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů požární ochrany, organizuje preventivně výchovnou činnost, obecně závaznou vyhláškou: vydává požární řád obce, stanoví podmínky k zabezpečení PO při akcích, kterých se účastní větší počet osob

zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce (JSDHO) Vymezení povinnosti: vydat zřizovací listinu JSDHO, 1 x založit v dokumentaci o PO. V listině vymezit kategorii jednotky, početní stav, základní vybavení technikou (příloha č. 4 vyhl. 247/2001 Sb., ve znění vyhl. č. 226/2005 Sb.) vydat jmenovací dekret pro velitele JSDHO, stejnopis založit v dokumentaci PO obce. Velitele lze jmenovat jen se souhlasem HZS (musí mít k výkonu funkce odborné a osobnostní předpoklady a odbornou způsobilost).

odpovídající dokumentace, kterou vede obec zřizovací listina JSDHO stejnopis jmenovacího dekretu velitele souhlasné stanovisko HZS ke jmenování velitele kopie osvědčení o odborné způsobilosti (OZ) velitele

udržuje akceschopnost JSDHO Podmínky akceschopnosti JSDHO: zajistit početní stav hasičů podle kategorie jednotky a schopnost uskutečnit výjezd v daném časovém limitu (v závislosti na kategorii JSDHO), hasiči mají osvědčení o odborné způsobilosti pro výkon funkce v JSDHO, kterou zastávají a mají zdravotní způsobilost (hasiči se podrobují pravidelným preventivním lékařským prohlídkám (vyhl. 352/2003 Sb.), v jednotce je prováděna pravidelná odborná příprava je provozuschopná požární technika a věcné prostředky PO,

odpovídající dokumentace, kterou vede obec doklad o určení kategorie JSDHO a stanovení početního stavu, kopie osvědčení o OZ velitele, strojníků, záznamy o odborné přípravě hasičů, doklad o zdravotní způsobilosti všech členů tj. doklad od lékaře, kopie technických průkazů od požární techniky a poslední platná STK, záznamy o zkouškách dýchací techniky a ostatních věcných prostředků PO

zabezpečovat odbornou přípravu (OP) členů JSDHO OP členů JSDHO zabezpečuje velitel jednotky. K tomu zpracovává plán OP na celý rok a vede evidenci o účasti členů na OP. (Velitelé a strojníci se zúčastňují OP, kterou organizuje HZS - viz plnění povinností obcí v přenesené působnosti).

odpovídající dokumentace, kterou vede obec plán odborné přípravy (OP) na celý rok a evidence účasti členů na OP

zabezpečuje materiální a finanční potřeby JSDHO a požární ochrany Obec vyčleňuje ve svém rozpočtu finanční prostředky pro JSDHO: na nákup věcných prostředků JSDHO (hadice, armatury, vysílačky apod.), ochranných prostředků (zásahové obleky, obuv, přilby, rukavice apod.) a na zajištění akceschopnosti techniky (STK, pneu, PHM, akumulátory, baterie apod.), pro požární ochranu v obci: na vodní zdroje (zřizování, úpravy, opravy, kontroly), na svolávací prostředky např. sirény, na vybavení ohlašoven požárů, na preventivně výchovnou činnost (PVČ) apod.

odpovídající dokumentace, kterou vede obec rozpočtová skladba obce na dané období

zajišťuje péči o členy JSDHO, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déletrvajícího zásahu na území obce ztížené podmínky: používání speciálních ochranných prostředků (dýchací technika, protichemické oděvy) v nepřetržité délce 30 minut = poskytnout ochranné nápoje déletrvající zásah: provádí-li se zásah po dobu nejméně 2 hodin = poskytnout ochranné nápoje práce při zásahu po dobu 4,5 hodiny nepřetržitě = poskytnout stravování práce při zásahu po dobu více jak 12 hodin = poskytnout místo pro odpočinek

odpovídající dokumentace, kterou vede obec doklady o poskytnuté péči [odůvodnění k poskytnutí péče (podklad) vyplývá ze zprávy o zásahu jednotky]

poskytuje náhradu ušlého výdělku členu JSDHO, který se ve své pracovní době účastnil zásahu, nařízeného cvičení nebo odborné přípravy Způsob poskytování náhrady ušlého výdělku členům JSDHO – § 22 Nařízení vlády 172/2001 Sb. ve znění NV 498/2002 Sb. (dále jen NV)

odpovídající dokumentace, kterou vede obec doklady o použití st. dotace

zabezpečuje a hradí pro členy JSDHO preventivní zdravotní prohlídky Nad rámec úkonů, které se provádějí při běžné preventivní zdravotní prohlídce a které jsou každému pojištěnci hrazeny zdravotní pojišťovnou ze zákona (§ 29 zák. č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění), vzniká potřeba uhradit jen úkony navíc, tj. zpravidla administrativní úkon lékaře při vyplnění dokladu o zdravotní způsobilosti pro žadatele a pro nositele dýchací techniky provedení spirometrie a EKG. Zdravotní prohlídku člena JSDHO provede jeho praktický lékař. Preventivní zdravotní prohlídky se u všech členů JSDHO zabezpečují 1 x za 2 roky.

odpovídající dokumentace, kterou vede obec doklady (vyplněné a lékařem potvrzené formuláře) o provedení preventivních lékařských prohlídek členů JSDHO

zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu objekty požární ochrany – např. hasičská zbrojnice, sušák na hadice, pomocné sklady nářadí pro JSDHO, zařízení pro vyhlašování požárního poplachu (siréna v majetku obce, zvonice, apod.), požárně bezpečnostní zařízení – např. zařízení pro zásobování požární vodou (požární nádrže a další určené zdroje požární vody – vodoteče, rybníky, studny, vybrané podzemní a nadzemní hydranty na vodovodním řádu), - ke kontrolám provozuschopnosti otevřených zdrojů vody lze využít členy JSDHO nebo členy Sboru dobrovolných hasičů obce.

odpovídající dokumentace, kterou vede obec doklady o výstavbě a údržbě; u hydrantů na vodovodním řádu doklady o provozuschopnosti, tj. o zkouškách průtočného množství a tlaku u hydrantů (ČSN 73 0873) prováděných oprávněnou osobou, u ostatních zdrojů vody doklady o ročních kontrolách stavu nádrží, příjezdových komunikací, sacích stanovišť, značení…

zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany dokumentace o zřízení JSDHO nebo společné jednotky požární ochrany: - zřizovací listina, - příslušná smlouva, pokud se zřizuje společná jednotka požární ochrany, - stejnopis jmenovacího dekretu velitele, - seznam členů jednotky - doklad o jejich zdravotní způsobilosti

řád ohlašovny požárů, který upravuje - způsob přijímání hlášení o požáru - oznámení požáru na operační a informační středisko - vyhlášení požárního poplachu v obci

Součástí (přílohou) řádu ohlašovny požárů je: - seznam sil a prostředků - seznam důležitých telefonních čísel, Řád ohlašovny požárů se pravidelně kontroluje, aktualizuje a udržuje v souladu se skutečným stavem. Je uložen na ohlašovně požárů, (v kopii na obci) a je součástí školení obsluhy ohlašovny požárů.

dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti (PVČ), která obsahuje: - rozpracování PVČ pro místní podmínky, - plán PVČ na období kalendářního roku - vyhodnocení preventivně výchovných akcí za uplynulý rok.

Požární řád obce požární ochrany v obci, - vymezení činnosti osob pověřených zabezpečováním požární ochrany v obci, - podmínky požární bezpečnosti při činnostech v objektech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru s ohledem na místní situaci, - způsob nepřetržitého zabezpečení požární ochrany v obci, - kategorii jednotky SDH obce, její početní stav a vybavení, - přehled o zdrojích vody pro hašení požárů a podmínky jejich trvalé použitelnosti (pravidelná kontrola provozuschopnosti 1x za rok + záznam o kontrrole, uložit na obci – mohou provádět členové JSDHO nebo preventista SDH)

stanovení dalších zdrojů vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, seznam ohlašoven požárů v obci a ve všech jejích částech a dalších míst, odkud lze hlásit požár, jejich označení - způsob vyhlášení požárního poplachu v obci. Součástí PŘ obce je seznam sil a prostředků jednotek PO z požárního poplachového plánu kraje.

dokumentace k zabezpečení - požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob, - úkolů požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu. Tato dokumentace obsahuje: * seznamy osob určených do jednotky SDH obce a v případě, že obec jednotku nemá, seznam osob určených do požární hlídky, * plán požárních preventivních opatření na úseku požární ochrany v období stavu ohrožení státu a válečného stavu.plán výkonu služby členů jednotek SDH vybraných obcí a to včetně jejich pohotovosti mimo pracoviště.

Dokumentace PO obce Součástí dokumentace požární ochrany obcí je také další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti zpracovaná a vedená podle zvláštních předpisů (např. zákon č. 59/2006 Sb. o prevenci závažných havárií). Dokumentace se ukládá takovým způsobem, aby byla k dispozici zejména orgánům krajů a obce a kontrolním orgánům. Ověření aktuálnosti dokumentace požární ochrany obce, případně vyhodnocení její účinnosti provádí ten, kdo dokumentaci vydal, a to jedenkrát ročně (se záznamem o kontrole dokumentace).

zřizuje ohlašovnu požáru a další místa, odkud lze hlásit požár obec zřizuje potřebný počet ohlašoven požárů tak, aby bylo možno ohlásit požár z každé i místní části obce. Ohlašovna musí mít spojovací prostředky k ohlášení požáru na operační středisko HZS kraje a související dokumentaci – řád ohlašovny požárů (§ 13 NV). Vybrané ohlašovny v obci plní funkci místa, kam operační středisko HZS kraje ohlašuje požadavek na vyhlášení požárního poplachu pro místní jednotku, tj. tato ohlašovna má mít zajištěnou proškolenou stálou obsluhu se znalostí způsobu vyhlášení poplachu místní jednotce a jednotkám, zařazeným v I. stupni poplachu pro obec (výpis z požárního poplachového plánu kraje pro danou obec). Ohlašovna musí být označena tabulkou „OHLAŠOVNA POŽÁRŮ“, další místa, odkud lze hlásit požár tabulkou „ZDE HLASTE POŽÁR“ nebo symbolem tel. čísla „150“

odpovídající dokumentace, kterou vede obec - kopie řádu ohlašovny (ohlašoven) požáru v obci se seznamem sil a prostředků v obci a seznamem důležitých tel. čísel - záznam o pravidelné aktualizaci - seznam ohlašoven požárů a dalších míst, odkud lze hlásit požár

Zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody Obec ve spolupráci s velitelem JSDHO vytipuje zdroje vody pro účely hašení požárů a likvidaci jiných mimořádných událostí v obci a ve všech jejích částech. Zdroje vody musí splňovat podmínku dostatečného množství a kvality vody pro hasební účely, podmínku pro příjezd požární techniky v kterékoliv roční době, vyhovujícího sacího stanoviště pro požární techniku, podmínku vzdálenosti k objektům v obci. Kontrolu všech náležitostí zdrojů vody z hlediska jejich trvalé použitelnosti je potřebné pravidelně, min. 1 x ročně fyzicky prověřovat, zjištěné nedostatky odstraňovat a provádět záznam o provedené prověrce. Záznam ukládat v dokumentaci PO obce. Ke kontrole provozuschopnosti otevřených zdrojů vody možno využít členy JSDHO nebo SDH, působící v obci. Kontroly zdrojů vody v podobě podzemních nebo nadzemních hydrantů na vodovodním řádu mohou provádět jen osoby oprávněné k této činnosti a mající odpovídající technické vybavení k ověření tlaku a průtočného množství vody (ČSN 73 0873). O kontrole vyhotovují kontrolní doklad, který se ukládá v dokumentaci PO obce. Náležitosti požárních nádrží v obci upravuje ČSN 75 2411 s platností od dubna 2004. Dalšími zdroji požární vody mohou být vodoteče, studny, technologické nádrže apod., které vyhovují požadavkům na odběr vody pro účely jednotek PO.

odpovídající dokumentace, kterou vede obec dokumentace o vybraných zdrojích požární vody v obci (seznam) dokumentace o kontrole provozuschopnosti zdrojů vody Seznam zdrojů požární vody pro účely hašení požárů v obci a ve všech jejích místních částech je součástí Nařízení Ústeckého kraje č. 8/2012 (jako příloha), který je potřebné pravidelně aktualizovat, tzn. zaslat informaci o změnách resp. stavu „beze změn“ na příslušný územní odbor (krajské ředitelství) HZS kraje. Informaci lze zaslat i elektronickou cestou.

v přenesené působnosti zajišťuje účast velitelů a strojníků jednotky SDHO na jejich odborné přípravě, zajišťuje úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu. Vybrané obecní úřady v přenesené působnosti: zabezpečují likvidaci MU mimo svůj územní obvod, akceschopnost jednotky SDHO k zásahům mimo svůj územní obvod, na základě plošného pokrytí zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu (1+3).

Za tím účelem se obcím doporučuje Obec plní obdobně povinnosti na úseku požární ochrany uložené zákonem o PO právnickým a podnikajícím fyzickým osobám. Za tím účelem se obcím doporučuje zřídit funkci technika požární ochrany (§ 11 zákona o PO) nebo tuto činnost zajišťovat preventistou SDH (dohodnout možnou fin. odměnu apod.)

Děkuji za pozornost

Obecná povinnost Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek; při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí je povinen poskytovat přiměřenou osobní pomoc, nevystaví-li tím vážnému nebezpečí nebo ohrožení sebe nebo osoby blízké anebo nebrání-li mu v tom důležitá okolnost, a potřebnou věcnou pomoc.

Povinnosti právnických osob a podnikající fyzické osoby Právnické osoby i fyzické osoby vykonávající podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů zabezpečují plnění povinností vyplývajících pro ně ze zákona č. 133/1985 Sb. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby plní povinnosti na úseku požární ochrany ve všech prostorách, které užívají k provozování činnosti Neodkladně odstraňují zjištěné nedostatky Za plnění povinností na úseku požární ochrany u právnických osob odpovídá statutární orgán a u podnikajících fyzických osob tyto osoby nebo jejich odpovědný zástupce

Členění provozovaných činností podle požárního nebezpečí (§ 4)

Podle míry požárního nebezpečí se provozované činnosti člení do kategorií bez zvýšeného požárního nebezpečí, se zvýšeným požárním nebezpečím, s vysokým požárním nebezpečím.