MAGNETICKÁ SÍLA A GRAVITAČNÍ SÍLA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MAGNETICKÁ SÍLA sílá, kterou působí magnet na předměty magnet přitahuje předměty ze železa a oceli vytváří magnetické pole 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MAGNET předmět přibližujeme předmět oddalujeme velikost magnetické síly se zvětšuje předmět oddalujeme velikost magnetické síly se zmenšuje 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MAGNET každý magnet má severní a jižní pól když se přiblíží severní póly magnety se odpuzují když se přiblíží severní pól a jižní pól magnety se přitahují 4 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KOMPAS určuje světové strany střelka kompasu je malý magnet severní magnetický pól jižní magnetický pól střelka kompasu je malý magnet 5 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
GRAVITAČNÍ SÍLA síla, kterou se vzájemně přitahují každé dva předměty Země přitahuje všechna tělesa ke svému středu 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
GRAVITAČNÍ SÍLA čím větší hmotnost tělesa tím větší působení gravitační síly velikost gravitační síly měříme siloměrem jednotkou síly je newton = 1N 10 8 9 Isaac Newton Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
GRAVITAČNÍ POLE ZEMĚ gravitační síla působí na všechny předměty na povrchu Země i v jejím okolí okolo Země je gravitační pole těleso dál od Země přitahováno menší silou 11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
GRAVITAČNÍ POLE ZEMĚ umělé družice kosmická tělesa pohybující se po kružnici kolem Země 12 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
GRAVITAČNÍ POLE ZEMĚ přirozená družice = MĚSÍC vzdálenost od Země je 384 000 km průměr 3 476 km 13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MĚSÍC působí svojí gravitací na naší planetu příliv a odliv 16 14 15 Místa na světe kde je příliv větší než 4 metry. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr.č.1- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magnet0873.png Volně šiřitelné obr.č.2- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magnetic_Field_08063_nevit.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.3- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VFPt_cylindrical_magnets_attracting.svg obr.č.4- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VFPt_cylindrical_magnets_repelling.svg obr.č.5- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kompas_Sofia.JPG obr.č.6- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CampoMagnetico.png obr.č.7- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gravity_field_lines.svg?uselang=cs obr.č.8- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silomer_400kN.JPG obr.č.9- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silomer_100kN.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr.č.10- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg Volně šiřitelné obr.č.11-http://commons.wikimedia.org/wiki/File:ParabolicWaterTrajectory.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.12- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nasa_earth_observatories.jpg obr.č.13- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L4_diagram.svg obr.č.14- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bay_of_Fundy_High_Tide.jpg obr.č.15- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bay_of_Fundy_Low_Tide.jpg obr.č.16- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tide_over_4_m.png Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použitá literatura: HOLOVSKÁ, Helena, RŰKL, Antonín. Přírodověda pro 5. ročník. ZEMĚ A VESMÍR. Všeň: Nakladatelství ALTER, 1996. ISBN 80- 85775-54-9. s. 3 – 14. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.