Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VZTAH K SOBĚ SAMÉMU A K DRUHÝM LIDEM 6. ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
ČLOVĚK V SOCÍÁLNÍCH VZTAZÍCH
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Pozitivní hodnocení sebe
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
FYZIKA 9. ročník POLOVODIČE TYPU N A P
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
VÝŽIVOVÁ HODNOTA POTRAVY 6. ROČNÍK
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
OSOBNOST.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
VY_32_INOVACE_16_02 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Sebepoznání a sebereflexe
CIVILIZAČNÍ CHOROBY 8. ROČNÍK
 VY_32_INOVACE_16_18  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Vůle.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_12_ Orgány právní ochrany Číslo projektu:
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_11_ PL- zdravý životní styl Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sebepoznání a sebepojetí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

z postojů, které sami vůči sobě zaujímáme „Největší a nejdůležitější část výchovy každého člověka je ta, kterou si dal sám.“ E. Gibbon Každý z nás má o sobě nějakou představu, vytváří si určitý obraz svého JÁ. Naše představy se skládají: z mínění o nás samých z postojů, které sami vůči sobě zaujímáme

SEBEPOZNÁVÁNÍ SEBEHODNOCENÍ SEBEREALIZACE - uvědomění si svého chování, zejména kladů a nedostatků SEBEHODNOCENÍ - výsledek vyhodnocování, které si člověk dělá o sebe SEBEREALIZACE - uplatnění svých schopností při dosahování vytyčených cílů a překonávání překážek

Sebepoznávání probíhá celý život. sebehodnocení sebepoznávání seberealizace SEBEPOJETÍ Sebepoznávání probíhá celý život.

Sebepoznávání zahrnuje: - představu o svém těle (vzhled, zdraví, fyzická zdatnost…) - představu o svých vlastnostech (charakter, temperament, potřeby, zájmy, svědomí, hodnoty…) - plány a životní cíle (čeho chci dosáhnout, životní cíle…)

Vysvětli pojem SEBEVĚDOMÍ Sebehodnocení představuje posuzování vlastních vlastností. Může při něm dojít k: 1. sebepodceňování (nevěřím si, nemám na to, nedokážu to…) 2. sebepřeceňování (zvládnu všechno, na mě nikdo nemá, povýšené chování k ostatním…) 3. projevu zdravého sebevědomí ? Vysvětli pojem SEBEVĚDOMÍ Každý člověk má nějaké slabé stránky, ale jenom zdravě sebevědomý člověk se s nimi dokáže vyrovnat, žít s nimi. Zdravě sebevědomý člověk zdůrazňuje především své klady, nikdy se nechová povýšeně, dokáže přijmout a respektovat nejenom sebe ale i druhé.

? Karta chvály Úkol pro tebe: vytvoř karty chvály Jaký jsem: Co dobře umím, co dokážu: přátelský pravdomluvný dobrosrdečný pracovitý laskavý veselý milý dobře čtu přeplavu 10x bazén umím uvařit večeři fotografuji rychle se učím básničky ? Úkol pro tebe: vytvoř karty chvály

Úkol pro tebe: Který člověk je podle tebe sebevědomý? Naše sebepojetí bývá často odlišné od toho, jak nás vnímají naši přátelé. Přílišná kritika od druhých nebo přehnaná sebekritika neprospívá k rozvoji naší osobnosti. ? Úkol pro tebe: Který člověk je podle tebe sebevědomý? 1. Ten, který tvrdí, že nemá žádnou slabost. 2. Ten, který nedává své slabosti najevo. 3. Ten, který může připustit své slabosti. Diskutuj!

Uveď důvody, které jsou příčinou nízkého sebevědomí 1. negativní zkušenosti v dětství 2. zanedbaná výchova 3. přílišná kritika ze strany rodičů, učitelů… 4. posměch ze strany vrstevníků 5. záporné vnímání svých tělesných vlastností 6. záporné vnímání svých duševních vlastností

Sebepojení se vytváří v průběhu celého života Sebepojení se vytváří v průběhu celého života. Přiřaď jednotlivé druhy sebepojetí k etapám lidského života: 1. kojenecké období A. jsem to, co pro mě zůstane 2. batolecí období B. dospívám ke slovu „Já“ 3. předškolní věk C. jsem to, co mohu svobodně dělat 4. školní věk D. jsem to, co poskytuji 5. dospívání E. jsem to, čemu věřím 6. mladší a střední věk dospělý F. jsem to, co umím 7. pozdní věk dospělý G. nemám „Já“ 8. stáří H. jsem to, co miluji 1G, 2B, 3C, 4F, 5E, 6H, 7D, 8A

Úkol pro tebe: Napiš alespoň 5 činností, ke kterým se musíš nutit Jsou věci, které nám jdou samy od sebe, ale k některým se musíme nutit, potřebujeme k nim VŮLI. VŮLE: cílevědomé úsilí směřující k dosažení stanoveného cíle, vede k překonávání překážek. ? Úkol pro tebe: Napiš alespoň 5 činností, ke kterým se musíš nutit ? Úkol pro tebe: Napiš nějaký sen, nebo velké přání a naplánuj kroky k jeho uskutečnění: 1. vytyčení cíle 2. návrhy k jeho dosažení 3. rozdělení kroků na ty, které mohu udělat hned a které v budoucnu

Každý člověk má 4 obrazy svého JÁ: Závěrem: Každý člověk má 4 obrazy svého JÁ: subjektivní Já reálné Já - jak člověk vidí sám sebe - jaká je skutečnost ideální Já zrcadlové Já - jaký by člověk chtěl být, kým by chtěl být - jak člověka vidí druzí Nezapomeň na to, že nejsi povinen být takový, jakého (jakou) by tě chtěli mít druzí. Je to jejich omyl, ne tvoje selhání!

? Úkol pro tebe: Napiš, jaké jsou tvé sny a představy, co očekáváš od budoucnosti, na co se těšíš a do čeho se ti moc nechce, jaké překážky budeš muset asi na své cestě životem překonat.

Janošková, D. , Ondráčková, M. , Čábalová, D. , Marková, H Janošková, D., Ondráčková, M., Čábalová, D., Marková, H., Šebková, J. Občanská výchova 8 Rodinná výchova 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN: 80-7238-393-0 Janošková, D., Ondráčková, M., Čábalová Občanská výchova 8 Rodinná výchova 8 příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN: 80-7238-394-9