10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100205_Ekonomicke_systemy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
20. července 2013VY_32_INOVACE_100308_Marketing_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Nezaměstnanost, úřad práce Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MAGICKÝ ČTYŘÚHELNÍK květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060210
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
11. září 2013VY_32_INOVACE_100210_Nezamestnanost_2_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
2. října 2013VY_32_INOVACE_100215_Hospodarska_politika_statu_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060203
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. října 2013VY_32_INOVACE_100214_Narodni_hospodarstvi_a_hospodarsky_cyklus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST.
NEZAMĚSTNANOST Druhy nezaměstnanosti: FRIKČNÍ CYKLICKÁ STRUKTURÁLNÍ
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Nezaměstnanost.
Zaměstnanost a nezaměstnanost Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zaměstnanost a nezaměstnanost
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 při hodnocení výkonnosti národního hospodářství musíme brát v úvahu nejen množství statků a služeb, které ekonomika vyprodukuje, ale také další ekonomické veličiny  jednou z nich je nepochybně nezaměstnanost, protože ta provází vývoj každé tržní ekonomiky a přináší s sebou negativní ekonomické i sociální důsledky  zdravý vývoj ekonomiky by měl vedle značného tempa hospodářského růstu znamenat i nízkou nebo alespoň přijatelnou míru nezaměstnanosti

 nezaměstnanost znamená pro společnost ztrátu v podobě podpor v nezaměstnanosti, které jsou nezaměstnaným vypláceny, a také ztrátu statků a služeb, které by mohly být nezaměstnanými vyrobeny  kromě těchto ekonomických ztrát přináší i pokles životní úrovně nezaměstnaného a jeho rodiny, stres, zdravotní důsledky, zvýšenou kriminalitu apod.  důležitou roli hraje délka trvání nezaměstnanosti  čím déle nezaměstnanost trvá, tím jsou důsledky závažnější

 práce je jedním ze základních výrobních faktorů  ten, kdo má pracovní sílu (schopnost pracovat), ji může, ale nemusí vynakládat  pracovní síla je zbožím, které lidé nabízejí na trhu práce  poptávku po pracovní síle představují firmy ziskového sektoru i organizace neziskového sektoru

Na trhu práce mohou nastat následující situace:  rovnost nabídky a poptávky  převis poptávky  převis nabídky

 všichni, kdo chtějí za danou mzdu pracovat, práci získají  firmy nakoupí přesně tolik práce, kolik při dané mzdě poptávají  tato rovnost nastává při rovnovážné mzdě

 poptávku představují firmy, které by koupily více práce  za tak nízké mzdy ji ale nemohou sehnat  tento stav najdeme v ekonomice, kde je reálná mzda nižší než mzda rovnovážná

 nabídku představují lidé (domácnosti), kteří nabízejí svou práci  část této práce však zůstane firmami nevyužita – vzniká nezaměstnanost  tento stav najdeme v ekonomice, kde jsou reálné mzdy vyšší než mzda rovnovážná  trh práce je velmi složitý  velmi důležitá je struktura nabídky a poptávky

 stává se, že existuje určitý počet volných pracovních míst na straně firem a zároveň jsou lidé, kteří nemohou sehnat práci  důvodem je to, že mají jinou kvalifikaci, než jaká je firmami požadována  lidé totiž nehledají jakoukoliv práci, ale mají určité požadavky (zajímají se o určitý obor, chtějí práci dobře placenou, aby nemuseli za prací dojíždět atd.)  své požadavky mají samozřejmě také firmy

 z makroekonomického hlediska rozlišujeme nezaměstnanost: Dobrovolnou  lidé nechtějí vynakládat svou pracovní sílu (jsou finančně zajištěni nebo preferují volný čas) Nedobrovolnou  lidé chtějí a potřebují pracovat, ale nemohou odpovídající práci sehnat

 není problémem  povinnost pracovat není zákonem předepsána  člověk se dobrovolně rozhodne, že pracovat nebude  společnost to bere na vědomí a přestává se o něj starat  sleduje pouze to, aby neporušoval zákon, nekradl apod.  tito lidé nejsou v evidenci Úřadu práce a nedostávají podporu v nezaměstnanosti

 je vážným problémem  lidé chtějí pracovat, práci si hledají, ale nemohou odpovídající práci sehnat  společnosti není jedno, pokud se některý z jejích členů ne vlastním zaviněním dostává do sociální tísně  vyspělé země mají pro tyto případy vybudovaný záchranný sociální systém  tito lidé jsou v evidenci Úřadu práce a dostávají podporu v nezaměstnanosti

 protože je tento systém založen na solidaritě těch, kteří pracují (z jejich daní jdou peníze na podpory v nezaměstnanosti), je vždy velmi složité najít únosnou míru tohoto přerozdělování (podpor v nezaměstnanosti)  jde o to, aby sociální pomoc nezaměstnaným byla dostatečná  zároveň však míra přerozdělování nesmí neúměrně zatěžovat pracující obyvatelstvo

Podle příčin vzniku rozeznáváme nezaměstnanost:  frikční  strukturální  cyklickou

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010