Klarinet a saxofon Veronika Bukvicová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
Advertisements

Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 6 Prima – kvarta osmiletého studia
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 3 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní číselné množiny
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ICT VLASTNOSTI TÓNŮ – výška tónů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Příčná flétna, pikola Kristýna Vyčítalová.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Arabská hudba Matěj Konopík.
Akordeon Šťastný Mikuláš.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Cimbál Václav Konvalinka.
Přehled dechových nástrojů
Fagot Eva Michalisková.
Teorie dechových hudebních nástrojů
TROMBON Made by Jakub Pavluš.
Klarinet.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Klarinet Kozubíková Rosalie.
Tereza Šípková, sekunda
Housle Martin Otýpka sekunda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tuba Pavel Kubica, sekunda.
ICT – 2 – 3 – 33 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE DECHOVÉ
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dechové nástroje Mgr. Jakub Tomala.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Anglický roh.
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Absolventská práce Autor: Klára Hlásková 9.A Konzultant: Bc. Jiří Balek Rok: 2012–2013.
Aerofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a.
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_28_Hudební nástroje – dechové, dřevěné Číslo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Swing Rebeka vitová.
HUDEBNÍ VÝCHOVA SYMFONICKÝ ORCHESTR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_DREVENE_DECHOVE_NASTROJE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zobcová flétna.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Hudební výchova Bicí nástroje.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Význam matematiky v hudbě
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_01
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
HOBOJ.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ Hudební nástroje TÉMA: Dechové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Klarinet a saxofon Veronika Bukvicová

KLARINET

Vývoj klarinetu jednoplátkový dřevěný hudební nástroj vyvinul se z barokního nástroje chalumeau (šalymó) postupně měl od 1 přes 6 klapek (18. století) 1812 - klarinet se 6 dírkami a 13 klapkami 1839 - první klarinet s tzv. Boehmovou mechanikou 1960 - dosáhl klarinet své plnoklapkové podoby, která má 20 klapek a 7 brýlí

Popis klarinetu Tělo je grenadillové, ebenové nebo zimostrázové dřevo, řidčeji i z umělého materiálu Klapky jsou nejčastěji stříbrné barvy a vyrábí se z niklové mosazi, mosazi, stříbra nebo zlata délka je přibližně 66 cm, vnitřní průměr asi 13 mm dá se rozložit do pěti dílů

Stavba klarinetu HUBIČKA tvrzený kaučuk, ebonit, akryl možné i dřevěné, skleněné nebo kovové varianty Na hubičku je připevněn 12,5 cm dlouhý plátek, který se rozechvívá proudem vzduchu z úst a takto se rozezvučí i celý nástroj dodnes je jediným používaným materiálem pro plátky dřevo z kmenu třtiny obecné, umělé materiály vykazují o mnoho horší zvukové vlastnosti

Stavba klarinetu SOUDEK VRCHNÍ DÍL SPODNÍ DÍL OZVUČNÍK (KORPUS) jemným povytažením soudku lze dosáhnout snížení tónu klarinetu, což je vhodné pro ladění vůči jiným nástrojům VRCHNÍ DÍL vrchní díl je opatřen dírkami a klapkami pro levou ruku a klapkami pro druhý prst pravé ruky SPODNÍ DÍL spodní díl má klapky pro pravou ruku a pátý prst levé ruky OZVUČNÍK (KORPUS) zlepšuje zvuk hlubokých tónů

Běžně užívané typy klarinetů B klarinet je nejrozšířenější a používá se ve všech stylech, od klasické hudby po jazz zní vždy o tón níže než v notovém zápise, například nota C v notovém zápise zní jako nota B (od toho odvozen jeho název) A klarinet oproti B klarinetu má o něco málo jemnější zvuk zní o malou tercii níže než v notovém zápise, například nota C v notovém zápise zní jako nota A

Běžně užívané typy klarinetů Es klarinet používá se ve větších orchestrech a dechovkách a může dosáhnout vyšších tónů než tradiční B klarinet Zní o malou tercii výše než v notovém zápise Basklarinet in B používá se v symfonických orchestrech, klarinetových souborech a také v jazzu zní o oktávu níže než B klarinet

Méně často užívané typy klarinetů G klarinet takřka výhradně ve Vídeňském šramlu C klarinet hojně využívaný v 19. století díky tomu, že se pro něj nemusely transponovat notové zápisy Basetový roh in F oblíbený u W. A. Mozart a také Richard Strauss zní o kvintu níže než v notovém zápise

Neobvyklé typy klarinetů As klarinet hrál dříve nejvyšší hlas v italské dechové hudbě, dnes je nahrazován Es klarinetem D klarinet vzácně se používal v barokní hudbě a Vídeňské taneční hudbě Basetový klarinet in A podobný basetovému rohu a od A klarinetu se liší přidanými nejnižšími tóny (Dis, D, Cis a C) Mozart zkomponoval svůj klarinetový koncert KV 622 právě pro tento nástroj, dnes se však nejnižší pasáže transponují o oktávu výše, aby se koncert dal zahrát na obvyklý A klarinet

Klarinety B-klarinet E-klarinet Basový klarinet Altový klarinet

Hmatové systémy V průběhu historického vývoje klarinetu se prosadily dva hmatové systémy: Boehmův(francouzský) systém v českých zemích nejpoužívanější systém širší hubička a plátek umožňují relativně vyšší flexibilitu hry zní o něco ostřeji než německý systém Öhlerův (německý) systém rozšířen zvláště v Německu a Rakousku odvozený od hmatového systému barokních zobcových fléten

SAXOFON

Saxofon jednoplátkový dřevěný dechový nástroj jako dřevěný dechový nástroj je označován jen kvůli své stavbě a způsobu jakým se na něj hraje, již od počátku byly saxofony konstruovány výhradně z kovu používá se především v jazzu původním záměrem bylo vytvořit nástroj vhodný pro dechové a vojenské orchestry

Saxofon Saxofon vynalezl okolo roku 1840 belgický nástrojař, flétnista a klarinetista Adolphe Sax Jeho první nástroj byl mosazný, s 9 klapkami říká se, že jeho zvuk je ze všech hudebních nástrojů nejvíce podobný lidskému hlasu jeho masové rozšíření souvisí s nástupu jazzu na přelomu 19. a 20. století

Rozdělení Adolf Sax navrhl 14 typů saxofonů, které se dělí do dvou kategorií: orchestrální (ladění in C a in F) „vojenské“ (ladění in B a in Es)

Tabulka rozdělení kategorie vojenské orchestrální typ ladění rozsah* sopraninový Es b - e3 des1 - g3 F sopránový B b - f3(fis3,g3) as - es3(e3, f3) C altový b - f3(fis3) des - as2(a2) tenorový As - es2(e2) C („melody“) barytonový (a)b - f3(fis3) (C)Des - as1(a1) basový b - fis3 kontra as - e1 kontrabasový a - fis3 kontra c - a * rozsah nástroje psaný v notách, znějící

Saxofony

Saxofony

Saxofony

Soprillo a Tubax Soprillo je nejmenším saxofonem na světe délka je pouhých 32 cm včetně hubičky díky jeho malé velikosti, byla horní oktávová klapka vložena do hubičky a neexistují noty, kde by se používala je laděné in B a jeho rozsah je o jednu oktávu výše než sopránového saxofonu a o kvintu výše než sopraninový saxofon má stejný prstoklad jako standardní saxofon, používá hubičku pro sopraninový saxofon a sopraninové nebo klarinetové plátky

Soprillo a Tubax Tubax upravený saxofon vytvořený v roce 1999 návrhářem nástrojů Benediktem Eppelsheimem v Německu jedná se o modifikovaný kontrabasový saxofon co se týče těla s laděním in Es a nově navržený a vyrobený subkontrabasový saxofon laděný in B či in C, který byl předpovídaný Adolfem Saxem, ale k jeho realizaci nikdy nedošlo tubax má stejný prstoklad jako standardní saxofony a používá hubičku i plátek pro barytonový saxofon

Soprillo a Tubax