Klarinet a saxofon Veronika Bukvicová
KLARINET
Vývoj klarinetu jednoplátkový dřevěný hudební nástroj vyvinul se z barokního nástroje chalumeau (šalymó) postupně měl od 1 přes 6 klapek (18. století) 1812 - klarinet se 6 dírkami a 13 klapkami 1839 - první klarinet s tzv. Boehmovou mechanikou 1960 - dosáhl klarinet své plnoklapkové podoby, která má 20 klapek a 7 brýlí
Popis klarinetu Tělo je grenadillové, ebenové nebo zimostrázové dřevo, řidčeji i z umělého materiálu Klapky jsou nejčastěji stříbrné barvy a vyrábí se z niklové mosazi, mosazi, stříbra nebo zlata délka je přibližně 66 cm, vnitřní průměr asi 13 mm dá se rozložit do pěti dílů
Stavba klarinetu HUBIČKA tvrzený kaučuk, ebonit, akryl možné i dřevěné, skleněné nebo kovové varianty Na hubičku je připevněn 12,5 cm dlouhý plátek, který se rozechvívá proudem vzduchu z úst a takto se rozezvučí i celý nástroj dodnes je jediným používaným materiálem pro plátky dřevo z kmenu třtiny obecné, umělé materiály vykazují o mnoho horší zvukové vlastnosti
Stavba klarinetu SOUDEK VRCHNÍ DÍL SPODNÍ DÍL OZVUČNÍK (KORPUS) jemným povytažením soudku lze dosáhnout snížení tónu klarinetu, což je vhodné pro ladění vůči jiným nástrojům VRCHNÍ DÍL vrchní díl je opatřen dírkami a klapkami pro levou ruku a klapkami pro druhý prst pravé ruky SPODNÍ DÍL spodní díl má klapky pro pravou ruku a pátý prst levé ruky OZVUČNÍK (KORPUS) zlepšuje zvuk hlubokých tónů
Běžně užívané typy klarinetů B klarinet je nejrozšířenější a používá se ve všech stylech, od klasické hudby po jazz zní vždy o tón níže než v notovém zápise, například nota C v notovém zápise zní jako nota B (od toho odvozen jeho název) A klarinet oproti B klarinetu má o něco málo jemnější zvuk zní o malou tercii níže než v notovém zápise, například nota C v notovém zápise zní jako nota A
Běžně užívané typy klarinetů Es klarinet používá se ve větších orchestrech a dechovkách a může dosáhnout vyšších tónů než tradiční B klarinet Zní o malou tercii výše než v notovém zápise Basklarinet in B používá se v symfonických orchestrech, klarinetových souborech a také v jazzu zní o oktávu níže než B klarinet
Méně často užívané typy klarinetů G klarinet takřka výhradně ve Vídeňském šramlu C klarinet hojně využívaný v 19. století díky tomu, že se pro něj nemusely transponovat notové zápisy Basetový roh in F oblíbený u W. A. Mozart a také Richard Strauss zní o kvintu níže než v notovém zápise
Neobvyklé typy klarinetů As klarinet hrál dříve nejvyšší hlas v italské dechové hudbě, dnes je nahrazován Es klarinetem D klarinet vzácně se používal v barokní hudbě a Vídeňské taneční hudbě Basetový klarinet in A podobný basetovému rohu a od A klarinetu se liší přidanými nejnižšími tóny (Dis, D, Cis a C) Mozart zkomponoval svůj klarinetový koncert KV 622 právě pro tento nástroj, dnes se však nejnižší pasáže transponují o oktávu výše, aby se koncert dal zahrát na obvyklý A klarinet
Klarinety B-klarinet E-klarinet Basový klarinet Altový klarinet
Hmatové systémy V průběhu historického vývoje klarinetu se prosadily dva hmatové systémy: Boehmův(francouzský) systém v českých zemích nejpoužívanější systém širší hubička a plátek umožňují relativně vyšší flexibilitu hry zní o něco ostřeji než německý systém Öhlerův (německý) systém rozšířen zvláště v Německu a Rakousku odvozený od hmatového systému barokních zobcových fléten
SAXOFON
Saxofon jednoplátkový dřevěný dechový nástroj jako dřevěný dechový nástroj je označován jen kvůli své stavbě a způsobu jakým se na něj hraje, již od počátku byly saxofony konstruovány výhradně z kovu používá se především v jazzu původním záměrem bylo vytvořit nástroj vhodný pro dechové a vojenské orchestry
Saxofon Saxofon vynalezl okolo roku 1840 belgický nástrojař, flétnista a klarinetista Adolphe Sax Jeho první nástroj byl mosazný, s 9 klapkami říká se, že jeho zvuk je ze všech hudebních nástrojů nejvíce podobný lidskému hlasu jeho masové rozšíření souvisí s nástupu jazzu na přelomu 19. a 20. století
Rozdělení Adolf Sax navrhl 14 typů saxofonů, které se dělí do dvou kategorií: orchestrální (ladění in C a in F) „vojenské“ (ladění in B a in Es)
Tabulka rozdělení kategorie vojenské orchestrální typ ladění rozsah* sopraninový Es b - e3 des1 - g3 F sopránový B b - f3(fis3,g3) as - es3(e3, f3) C altový b - f3(fis3) des - as2(a2) tenorový As - es2(e2) C („melody“) barytonový (a)b - f3(fis3) (C)Des - as1(a1) basový b - fis3 kontra as - e1 kontrabasový a - fis3 kontra c - a * rozsah nástroje psaný v notách, znějící
Saxofony
Saxofony
Saxofony
Soprillo a Tubax Soprillo je nejmenším saxofonem na světe délka je pouhých 32 cm včetně hubičky díky jeho malé velikosti, byla horní oktávová klapka vložena do hubičky a neexistují noty, kde by se používala je laděné in B a jeho rozsah je o jednu oktávu výše než sopránového saxofonu a o kvintu výše než sopraninový saxofon má stejný prstoklad jako standardní saxofon, používá hubičku pro sopraninový saxofon a sopraninové nebo klarinetové plátky
Soprillo a Tubax Tubax upravený saxofon vytvořený v roce 1999 návrhářem nástrojů Benediktem Eppelsheimem v Německu jedná se o modifikovaný kontrabasový saxofon co se týče těla s laděním in Es a nově navržený a vyrobený subkontrabasový saxofon laděný in B či in C, který byl předpovídaný Adolfem Saxem, ale k jeho realizaci nikdy nedošlo tubax má stejný prstoklad jako standardní saxofony a používá hubičku i plátek pro barytonový saxofon
Soprillo a Tubax