Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Jména a pády Put the nouns between slash marks into the appropriate case, as determined by the context. Vzor: Román se stal tím, čím v /minulost/ byla.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Pronouns in the Accusative & Dative Insert the appropriate pronouns into the sentences below. Vzor: Prosí ___, abych vyšel z pokoje. Prosí mě, abych vyšel.
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Slovosled Unscramble the following sentences. Vzor: nebudu bez ničemu rozumnět slovníku Bez slovníku ničemu nebudu rozumnět. *Taken from Lesson 12, pg.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Rozkazovací způsob Imperatives Rewrite the following sentences in the imperative. Vzor: Koupíš si dražší šaty? Kup si dražší šaty! *Taken from Review Lesson.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Polite Commands Soften the commands according to the following pattern (that is, use the perfective future and conditional instead of the imperative forms.
Unscramble & Translate Unscramble the following sentences and translate into English. Vzor: jít že domů psali nechtějí Psali, že nechtějí jít domů. They.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Possessive Adjectives Form sentences based on the following pattern, using possessive adjectives derived alternately from Jan and Jana. Vzor: Naša kniha.
Se a si: Reflexive Pronouns Insert se or si into the following sentences, if possible. Vzor: Povídali jsme ___ ještě několik minut. Povídali jsme si ještě.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Konverzace: Z čeho máte radost?. Kolja 3 Otázky a film.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Budoucí a minulý čas Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense Rewrite the following sentences in the non- past conditional. Vzor: Kdybych to byl věděl, byl.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns In the following sentences, replace the underlined expressions by indefinite pronouns with approximately the same.
Conjugating Verbs Make sentences out of the following word groups. Omit personal pronouns. Use only the present tense. Vzor: /překládat/ vaši hru. (já)
Perfectives of Motion Verbs Rewrite each of the following sentences twice. Begin the first revised sentence with včera and use the past perfective of the.
Declension Practice II In the following sentences, translate the word in parentheses into Czech. Use the appropriate case. Vzor: Mnoho lidí nerozumí modernímu.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Future Perfective Verbs Rewrite the following sentences, changing all verbs to the future perfective. Vzor: Karel volá matce. Karel zavolá matce. *Taken.
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Comparative Adjectives From the following sentences, form new sentences based on the model. Vzor: Pavel není tak vysoký jako Václav. Václav je vyšší než.
Stupňování Put the words between slash marks into the correct form of the comparative or superlative. Vzor: Tahla zkouška je /lehký/ než tamta. Tahla zkouška.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se vám.
Verbal Nouns Construct sentences with verbal nouns based on the following pattern. Vzor: Rád létám. Mám rád létání. *Taken from Lesson 10, pg. 126, ex.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Otázky: Asking Questions
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Rád by: Softening chtít sentences
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Se a si: Reflexive Pronouns
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Verbs: Aspect & Negation
Verbs: Aspect & Negation
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se.
Future Perfective Verbs
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns
Transkript prezentace:

Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case and make all necessary adjustments. Vzor: Nejezdíme do města. /cizina/ Nejezdíme do ciziny. *Taken from Lesson 10, pg. 126, ex. 9 of Contemporary Czech by Michael Heim.

Dejte slovo do věty 1. Doufám tedy, že to řekneš muži. /průvodce/

Dejte slovo do věty 1. Doufám tedy, že to řekneš průvodci. 2. Bohužel se takové případy málokdy opakují. /příležitost/

Dejte slovo do věty 1. Doufám tedy, že to řekneš průvodci. 2. Bohužel se takové příležitosti málokdy opakují. 3. Jedna část všech antikvariátů je pro hochy a dívky. /knihkupectví/

Dejte slovo do věty 1. Doufám tedy, že to řekneš průvodci. 2. Bohužel se takové příležitosti málokdy opakují. 3. Jedna část všech knihkupectví je pro hochy a dívky. 4. O takové lidi se vůbec nezajímám. /kolega/

Dejte slovo do věty 4. O takové kolegy se vůbec nezajímám. 5. Jak se vám líbila přednáška o renezanční vědě? /umění/

Dejte slovo do věty 4. O takové kolegy se vůbec nezajímám. 5. Jak se vám líbila přednáška o renezančním umění? 6. Mluvil zase celý večer o svých potížích? /zkušenost/

Dejte slovo do věty 4. O takové kolegy se vůbec nezajímám. 5. Jak se vám líbila přednáška o renezančním umění? 6. Mluvil zase celý večer o svých zkušenostech? 7. Prý to trvá až do listopadu, tj. ještě dlouho. /říjen/

Dejte slovo do věty 7. Prý to trvá až do října, tj. ještě dlouho. 8. Kterou část opakujete? /lekce/

Dejte slovo do věty 7. Prý to trvá až do října, tj. ještě dlouho. 8. Kterou lekci opakujete? 9. Pravdě to bohužel neodpovídá. /skutečnost/

Dejte slovo do věty 7. Prý to trvá až do října, tj. ještě dlouho. 8. Kterou lekci opakujete? 9. Skutečnosti to bohužel neodpovídá. 10. Poslechni, pamatuješ si přesně, kdy vyšel na most. /náměstí/

Dejte slovo do věty 7. Prý to trvá až do října, tj. ještě dlouho. 8. Kterou lekci opakujete? 9. Skutečnosti to bohužel neodpovídá. 10. Poslechni, pamatuješ si přesně, kdy vyšel na náměstí. 11. Jsem si úplně jist, že jsem to dal Vaškovi. /Honza/

Dejte slovo do věty 11. Jsem si úplně jist, že jsem to dal Honzovi. 12. Mezi pokrokovými zeměmi celého světa má být solidarita. /společnost/

Dejte slovo do věty 11. Jsem si úplně jist, že jsem to dal Honzovi. 12. Mezi pokrokovými společnostmi celého světa má být solidarita. 13. Ty jsi moje štěstí. /radost/

Dejte slovo do věty 11. Jsem si úplně jist, že jsem to dal Honzovi. 12. Mezi pokrokovými společnostmi celého světa má být solidarita. 13. Ty jsi moje radost. 14. Naštěstí pro mě na nádraží přijel průvodce, a tak jsem k nim nemusel jet autobusem. /tedy/

Dejte slovo do věty 14. Naštěstí pro mě na nádraží přijel průvodce, tedy jsem k nim nemusel jet autobusem. 15. Kolik má ve svém románě hrdinek? /hrdina/

Dejte slovo do věty 14. Naštěstí pro mě na nádraží přijel průvodce, tedy jsem k nim nemusel jet autobusem. 15. Kolik má ve svém románě hrdinů?