Sociální interakce ve skupině, skupinová kooperace, týmová spolupráce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Kvalitativní výzkum.
Jak lépe rozumět týmům? Michal Osuský Cyril Hoschl Veronika Langrová.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Myšlenkové základy skautingu
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Hranice 24. ledna 2006 D ruhé setkání pracovní skupiny cestovního ruchu k projektu „Udržitelný rozvoj turistických služeb“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
P ROJEKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ Druhá část presentace – týmová práce.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Andrea Brožová Doubková
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Million Leaders Mandate
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Temperament, charakter, motivace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
Organizace jako seskupení skupin – týmy
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Sociální interakce ve skupině, skupinová kooperace, týmová spolupráce PSFA2 Přednáška č. 2 Sociální interakce ve skupině, skupinová kooperace, týmová spolupráce

Sociální interakce „Člověk se člověkem nerodí, člověk se člověkem stává…“ SOC. INTERAKCE = vzájemné působení jednoho člověka na druhého; klíčový význam pro vytvoření základních lidských charakteristik (vědomí sebe sama, myšlení, řeč, prožívání, sebehodnocení)

Sociální interakce Po narození dítěte závisí na interakci jeho fyzické přežití (výživa, čistota, bezpečí)+ rozvoj emocionality, základ navazování vztahů s druhými. Zdroj podnětů pro rozvoj motoriky, intelektu, řeči, myšlení

Vlčí děti Psychická deprivace: studená výchova n. odmítání – dítě nemá možnost vytvořit si stabilní vztah Člověk během života vstupuje do stále se měnících interakcí ( s různými lidmi, v různých situacích, za různých podmínek) Základy dané zděděnými dispozicemi a přiměřenou výchovou je třeba celý život rozvíjet

Malá sociální skupina a pracovní tým Většina osobního i profesního života – vztahy s druhými lidmi Zdroj zkušeností, učení, intenzivních zážitků + problémů, stresů, frustrací Spolupráce na nějakém úkolu (řešení problému) – efektivnější než samostatně řešící jedinec x plýtvání času a energie v osobních sporech a neshodách

Malá sociální skupina Lidé se dobře znají Běžně komunikují tváří v tvář Jsou spojeni společným cílem nebo zájmem Mají vytvořenou formální a neformální strukturu Počet členů orientační, uvádí se 2 – 30 členů

Rodina, školní třída, pracovní kolektiv, malá firma

Rozdělení malé sociální skupiny Formální (organizovaná pravidly) x neformální (samoorganizovaná na základě vzájemné sympatie a nesympatie členů) Členská (do které jedinec patří) x referenční (se kterou se jedinec identifikuje, do které by chtěl patřit) Otevřená (s propustnými hranicemi, jejíž členové se průběžně mění) x uzavřená (s pevnými hranicemi a relativně stálými členy) Primární (do které se člověk narodí) x sekundární (kterou si člověk volí nebo je do ní zařazen)

Struktura sociální skupiny Sociální hierarchie členů Pozice: kdo je komu nadřízený Status:jakou hodnotu má daná pozice ve skupině Role, které členové ve skupině mají – vůdce, expert, bavič… Skupinové normy – soubor často nepsaných pravidel, závazný pro chování členů skupiny

Skupinová dynamika = hybné síly, které ovlivňují skupinové chování a prožívání Skupinová koheze – síla, která váže, přitahuje, spojuje členy skupiny dohromady Skupinová tenze – síla, která působí proti skupinové kohezi, navzájem proti členům skupiny, odtahuje je od sebe, narušuje skupinové vazby a vztahy Optimálně fungující sociální skupina – tvoří ji jedinci, kteří samostatně a aktivně pracují na dosažení stejného cíle

Skupinová kooperace /týmová spolupráce Rozlišení nemá ostré hranice, nevylučují se Skupina: formálnější charakter, více pravidel, méně pravomocí, pracovní skupiny dlouhodobější, respektují více organizační řád Týmy: vytvářejí se k řešení konkrétních úkolů, výběr členů je podřízen požadavkům, které úkol klade na členy týmu. Délka spolupráce dána trváním úkolu. Vyžaduje více tvůrčí svobody, dostatek příležitostí pro vzájemné kontakty, členové se vzájemně inspirují, podporují a doplňují. Větší zodpovědnost za společný výsledek. Lidé v týmu nesoupeří, spolupracují Tým sestaven z odborníků, kteří se respektují Celkový úspěch týmu prožívání intenzivněji než individuální přínos Respekt k ostatním členům týmu

Kooperace Schopnost více osob: sledovat společný cíl zaměřit na něj své jednání Účelně se k němu přibližovat Připravenost všech: Uplatnit schopnosti a dovednosti jednotlivců v procesu řešení

Faktory, které usnadňují kooperaci: Přiměřená velikost skupiny Zevrubná definice problému Přesná definice cíle Tvořivé metody hledání nápadů Účinné metody ověřování různých řešení Rozhodování, do nichž se pokud možno zapojí všichni účastníci Jasné určení odpovědnosti každého účastníka Demokratický styl řízení vedoucího

Deset zlatých pravidel úspěšné kooperace Můj základní postoj je: „Já jsem ok, ty jsi ok.“ (Eric Berne) Každý má určité představy, které musí umět nabídnout, protože jsou důležité Každý má zcela speciální schopnosti, které jsou pro tým užitečné Každý je zodpovědný za to, co dělá, ale také za to, co nedělá Respektuji mínění druhých

Nikdy nespouštím ze zřetele cíl Čím více souhlasím s prací ostatních, tím lepší bude výkon skupiny Tvořivost je lepší než jednokolejnost Konflikty, jsou-li produktivně urovnány, podporují výsledek skupiny Svět má hádanky, ale má stejně tolik řešení – stokrát krásnějších, než hádanky (Martin Leichti).

Formy kooperace Tři druhy kooperace: strategie poražený – poražený; vítěz – poražený; vítěz – vítěz Strategie poražený – poražený Základní postoj účastníků: „Já nejsem ok, ty nejsi ok.“ Obě strany pouze ztrácejí Je možno dosáhnout pouze nepatrných částí z toho, co chceme. Účastníci se stahují do pozadí. Vyhýbají se názorovým rozdílům. Uzavírají se pohodlné, tzn. nikoli přijatelné kompromisy.

Strategie vítěz – poražený Základní postoj účastníků: „Já jsem ok, ty nejsi ok.“ Zisk jedné strany vede nevyhnutelně ke ztrátě z druhé strany. „hra s nulovým výsledkem“, součet zisku a ztráty se vždy rovná nule. Jedna strana se prosazuje na úkor druhé strany. Na prvním místě je konkurenční myšlení. Rozdíly a protiklady jsou bagatelizovány. Vyzdvihují se pouze pozitivní charakteristiky. Z dlouhodobého hlediska se stanou zdánlivý vítězové poraženými.

Strategie vítěz – vítěz Základní postoj účastníků je: „Já jsem ok, ty jsi ok.“ O rozdílných zájmech se diskutuje. Různé názory se navzájem zvažují. Formuluje se řešení problému a diskutuje se o něm. Dochází k rozhodnutím, ve kterých se každý může „najít“, neboť rozdíly se vyvíjejí v lepší celek. Konstruktivní řešení problému směrem ke konsenzu. Vedou k trvalým výsledkům.

Úspěšná kooperace = společné jednání různých osob ve skupině v zájmu společného cíle. Členové skupiny jednotní.

Předpoklady efektivní skupinové práce Vzájemné akceptování účastníků: „Beru tě takového jaký jsi.“ Otevřenost komunikace o obsahu a vztazích: „Klidně řekni, co si myslíš, co tě rozčiluje nebo z čeho máš radost. Všichni se podílejí na hledání cíle a cesty: „Co si o tom myslí ostatní…?“ Kolegiální rozdělení práce: „Co mohu udělat já, čeho se ujmeš ty?

Charakteristické znaky účinné skupinové práce Přesná definice výchozí situace (Kdo jsme? Jak na tom jsme? Co chceme?) Společný popis cíle: cíle realistické, dosažitelné, jasné a časově přehledné Individuální a kolektivní cíle musí být ve vzájemném souladu Mělo by být dosaženo konkrétních výsledků

Sjednocení na kritériích úspěšnosti Jaká měřítka hodnot platí, jakých postupných cílů se má dosáhnout, kdo hodnotí Sjednocení na společném způsobu řešení (Co kdo může udělat, jaké způsoby řešení existují, jak se bude rozhodovat) Identifikace s rozhodnutími (byli vzaty v úvahu jednotlivé zájmy, může každý dodržet ujednání? Posuzování výsledků (Čeho jsme dosáhli, jsme spokojeni, čeho chceme ještě dosáhnout?)

Projevy týmového ducha skupiny Jednotlivý účastníci se cítí ve skupině jako doma Všichni se cítí jako příslušníci skupiny, mohou se sami rozvíjet, rozhodují se sami, a tím jsou relativně nezávislí V pracovní skupině existuje věcná odborná spolupráce v uvolněném a radostném skupinovém klimatu Pěstují se také soukromé kontakty Výkonnost jednotlivých účastníků je snahou všech Každý se může uplatnit tak, jak umí, a ostatní mu poskytnou zpětnou vazbu

Jak být dobrým členem týmu? Sdílejte odpovědnost za efektivitu skupiny Připravte se na schůzku Omluvte se, pokud se nemůžete zúčastnit Praktikujte sebedisciplinu Buďte si vědomi svých neverbálních projevů Berte na vědomí názory ostatních Plňte své úkoly Cvičte dobré komunikační schopnosti Nechte si vysvětlit nejasné body Řešte spory na základě rozumu Nezapojujte do debaty osobní otázky Buďte dobrý pozorovatel

Skupinové rozhodování Identifikace problému Analýza problému Navržení řešení Implementace rozhodnutí Nominal group technique: Goal: Generate and narrow a list of options with “nominal” level of interaction Define task in form of a question. Describe purpose of discussion and rules. Introduce and clarify question. Generate ideas in silence. List ideas using “round robin” priority. Clarify and discuss ideas. Reduce list to no more than 50 items. Give each participant number of cards equal to about 20% of size of list; typically even number. Members make selections, one per card. Members assign points to each selection based on the number of cards. Maximum number of points equal number of cards. May reuse point values. Collect cards and tally votes. Select item with highest point total. Review results and display - Surprises? Objections? Lobbying? Another Vote?

Brainstorming Vše, co se vysloví je vizualizováno Fantazii se nekladou žádné meze Na začátku (předběžně) rozum a logika nehrají žádnou roli Kvantita místo kvality Kritika je přísně zakázána Nejsou žádná autorská práva Myšlenky se nemají zeširoka vysvětlovat Mluvit zřetelně, ne jeden přes druhého

Zpětná vazba Popsat, ale nehodnotit Zprostředkovat vlastní dojem, ale nezevšeobecňovat Popsat konkrétní jednání osoby, ne osobu samotnou Nejdříve zprostředkovat pozitivní ohlasy, poté kritické, na závěr opět pozitivní („metoda sendviče“ +/-/+) „Vážím si Tě!“ – zpětná vazba je nabídka, nikoliv rozsudek Je-li nám poskytována zpětná vazba, neskákejte řečníkovi do řeči Přísná důvěrnost

Belbinovy týmové role implementátor analytik formovač stmelovač koordinátor analytik implementátor formovač hledač zdrojů inovátor stmelovač dotahovač