Mikroekonomie I Formování trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Ekonomie – úvod do problematiky
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Úvod Mikroekonomie I Ing. Veronika MAZALOVÁ, Ph.D.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Základní ekonomické pojmy
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Trh Pavel Šuranský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Trh Božena Genrtová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Ekonomie – úvod do problematiky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Formování trhu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Dělba práce Dělba práce – specializace účastníků výroby na jednotlivé pracovní činnosti nebo pracovní operace. Přirozená dělba práce – rozdělení pracovních činností podle osobních přirozených dispozic (muži, ženy,…). Jedná se o dělbu pracovních činností. Společenská dělba práce – zemědělci, pastevci řemeslníci, řemesla obchod, výroba. Také se jedná o dělbu pracovních činností. Dělba práce v pracovních operacích – rozdělení pracovních činností na operace a následná dělba práce (houska naporcovat, uplést, osolit, upéct).

Peníze Barter – přímá výměna výrobku za výrobek. Peníze – jsou zvláštním statkem, který zprostředkovává výměnu ostatních statků. Všeobecný ekvivalent (plátno, olej, kožešiny později drahé kovy, papírové peníze, nyní bezhotovostní peníze). Výměna výrobku za peníze. Peníze samy o sobě nejsou užitečné. Jejich užitečnost spočívá v tom, že je lze kdykoliv a kdekoliv vyměnit za užitečný statek, který realizuje naléhavou potřebu.

Trh Vznik trhu vyvolává vysoký stupeň dělby práce. Trh – je oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží. Zboží – výrobky a služby, které byly vyrobeny pro směnu. Směnná hodnota – kvantitativní poměr, ve kterém se určité zboží směňuje na trhu s ostatními. Cena – směnná hodnota vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu. Relativní cena – cena porovnává hodnoty, resp. ceny.

Typy trhů Rozdělení podle územního hlediska: Místní trh – místní obchůdky v malém městečku, jarmark (týká se většinou potravin s krátkou dobou skladování, krajových specialit závislých na tradici nebo přírodních zdrojích). Národní trh – trh v rámci státního celku. Místní trhy splynuly do národního trhu. Příčinou určité autonomie národních trhů je ochranářská funkce státu. Světový trh – přirozený vývoj dělby práce si vynutil specializaci i v mezinárodním měřítku.

Typy trhů Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme: Dílčí trh – trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh sportovních bot). Agregátní trh – je trh veškerého zboží. Při studiu ekonomické teorie je třeba si vždy uvědomovat, na jakém trhu se ve svých úvahách nacházíme Kritériem typizace trhů je předmět koupě a prodeje:. Trh výrobků a služeb neboli trh produktů. Trh práce, půdy a kapitálu společně tvoří trh výrobních faktorů. Trh peněz velmi těsně souvisí s trhem kapitálu.

Tržní subjekty Domácnosti – přicházejí na trh za účelem realizace potřeb, chtějí si opatřit užitečné vzácné statky pro svoji potřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb. Firmy – jsou subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Jejich cílem je maximalizace zisku. Stát, resp. vláda – vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit negativní dopady. Vystupuje zde jako prodávající (prostřednictvím státních firem), jako kupující (prostřednictvím státních zakázek).

Trhy výrobních faktorů Graf tržních subjektů Co Jak Pro koho Trhy výrobků a služeb Poptávka Nabídka Peněžní hlasy DOMÁCNOSTI Vlastnictví VF Výrobní náklady FIRMY Platy, renty, atd. Nabídka Poptávka Trhy výrobních faktorů