PdF MU Brno Iva Žaloudíková VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PdF MU Brno Iva Žaloudíková
LITERATURA: ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. 3.vyd.. Brno : Doplněk, 2009 377 s. ISBN 80-7239-060-0. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha : Grada Publishing, 1998. 343 s. ISBN 80-7169-195. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568. HARTL, P. Psychologický slovník, Praha: Portál, 2008.
Čačka, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno : DOPLNĚK, 2000. 377 s. ISBN 80-7239-060-0. Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. Marie Vágnerová. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318. Allen, K. Eileen - Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 187 s. Gillernová. I, Mertin. V. Psychologie pro učitelky mateřské školy. ISBN 80-7367-055-0.Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Vývojová psychologie - psychologie duševního vývoje – ontogenetická psychologie Předmět – změny chování a prožívání v časovém průběhu
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE čtyři okruhy obecné vývojové psychologie (podle Schmidta, 1978) 1. Fylogeneze psychiky – srovnávání různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady 2. Antropogeze psychiky – vývoj duševna u lidí v různých historických etapách 3. Ontogeneze psychiky člověka – od jeho početí až do smrti 4. Aktuální geneze – vývoj psychických procesů, vnímání, myšlení, morálního usuzování,..
ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE Změny evoluční – zákonitý jednorázový postup řady změn od méně dokonalého k dokonalejšímu, které jsou zaměřena k uskutečnění určitého cíle Změny involuční – úbytek schopností a adaptivních funkcí (s věkem)
Determinace psychiky Vnitřní faktory – genetické předpoklady Vnější faktory – vliv prostředí (socializace) Nativistické pojetí: zdůrazňuje vnitřní faktory Empiristické pojetí: vnější faktory Konvergence: oba faktory současně Interakční pojetí: oba faktory v aktivním vztahu člověka k okolí (důraz na seberozvoj)
OBECNÉ ZÁKONITOSTI VÝVOJE Časová posloupnost Diferenciace a integrace Nerovnoměrnost Zpomalování Individuální průběh Kvalitativní etapovité proměny Senzitivní období
PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Eriksona – 8 věků člověka (jedinec řeší psychosociální konflikt) 1. Základní jistota x nejistota (basic trust) 1 rok 2. Autonomie x pochybnost 2-3rok 3. Iniciativa x pocit viny 4-6rok 4. Píle x pocit méněcennost 7-12 5. Identita x zmatení rolí 13-15 6. Družnost x izolace 16-25 7. Produktivnost x stagnace 25-50 8. Integrita JÁ x beznaděje 50-více
PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Wallona 1. Novorozenec (do 2 měs.) a kojenec (do 1 roku) 2. Batole (do 3 let) 3. Předškolní věk (do 6 let) 4. Dětství a prepuberta (do 11 let) 5. Puberta (do 15 let) 6. Adolescence (do 22 let)
PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 10LUNÁRNÍCH MĚSÍCŮ (280 DNŮ) 1. fáze - oplození (3 týdny) blastocysta,3 zárodečné listy 2. fáze – embryonální období (do 12 týdne) vytvoření všech hlavních orgánových základů 3. fáze fetální období – dokončuje se vývoj orgánových systémů
Typické znaky a projevy plodu A) je aktivní, reaguje na podněty (poloha, sluchové, taktilní) B) je schopen nejjednodušších forem učení (reakce na zvuky, změnu polohy) C) chování plodu má individuálně charakteristické rysy (pohyby různé intenzity a frekvence)
NOVOROZENEC (do 2 měsíců) Základní charakteristika - funkční základní životní procesy, nepodmíněné reflexy Poznávací funkce – hmat, chut, čich, zrak, sluch, termoregulace, pocitování bolesti Prožívání – libost, nelibost Poruchy – strach, vzpurnost, lekavost, dráždivost Přístup - nutná láska a důvěra, pravidelný režim
KOJENEC (do 1 roku) Základní charakteristika – těsná vazba tělesného a psychického vývoje, vývoj pohybů kefalo-kaudální, proximo-distální Poznávací funkce – zapojování smyslů, pozornost (zraková a sluchová dominanta), paměť (asociace a znovupoznávání, po 3 t .nepozná matku), řeč (v 1 r. umí asi 10slov), myšlení (senzomotorická inteligence Piaget)
KOJENEC Prožívání – po 2. měs. úsměv, ale i hněv, strach, bouřlivé afekty, nálady Socializace – důvěra k dospělým, fixace k 1 osobě, separační úzkost při odloučení od matky Poruchy – neurozy, dumlání Přístup – klidný spánek, denní režim, optimální přísun podnětů, zabezpečit rozvoj pohybů, sociální kontakt
BATOLE (do 3 let) Charakteristika – egocentrický přístup ke světu, cílevědomé pohyby, hra funkční, fikční, napodobování dospělých, ovládáno city Poznávací procesy vnímání-barev, tvarů, prostorových vztahů pozornost-bezděčná, labilní, unavitelná pamět-mechanická, bezděčná myšlení-předpojmové, symbolické, usuzování prelogické řeč-až 1000 slov, potíže s výslovností představivost-živá, pamatuje si obrysy, člověk hlavonožec
BATOLE Prožívání – egoismus, negativismus, vzdor, sebeuvědomování od 2 let – já, city spontánní, neovladatelné, intenzivní, generalizované, volní projevy – návyky, náznaky volní aktivity Socializace – separační reakce: fáze protestu, zoufalství, odpoutání od matky Problémy – umíněnost, tvrdohlavost, vzdor
PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ (do 6 let) Charakteristika – duševní změny nejsou tak bouřlivé, zlepšování jemné motoriky, živá fantazie Poznávací procesy vnímání-globální, synkretické pozornost-přelétavé, bezděčná i úmyslná paměť-mechanická, bezděčná, úmyslná fantazie-bohatá, bájivá lhavost myšlení-předoperační, názorné řeč- asi 3000 slov
PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ Prožívání – sebepojetí, rozvoj svědomí, vůle lze posilovat formováním návyků, dodržování pravidel, základy postojů a hodnot Socializace – identifikace s rodičem stejného pohlaví, napodobování, zlatý věk dětské hry, dětská kresba, období pohádek Problémy – citová labilita, noční pomočování, děs, neurozy, školní zralost (duševní, tělesná, sociální) Přístup – stimulační výchovy x inhibiční výchova
Stádium kognitivního vývoje Jean Piaget 1) Senzomotorické (0-2 roky) - odlišuje sebe od objektů 2) Předoperační (2-7 let) – egocentrické myšlení, třídí jevy podle jednoho rysu 3) Konkrétních operací (7-11 let) – logické myšlení o konkrétních pojmech 4) Formálních operací (od 12 let) – abstraktní myšlení
DĚTSTVÍ A PREPUBERTA (7-11 LET) Charakteristika – zlatý dětský věk, nástup do školy, období výrazných změn, citová stabilita, důraz na kognitivní funkce, méně rozvinutá fantazie, pozitivní citové ladění, bezstarostný dětský věk, naivní realismus (do 8 let), kritický realismus (9,10,let)
DĚTSTVÍ A PREPUBERTA Poznávácí funkce vnímání-zdokonalení zrakové a sluchové diferenciace, rozdílové prahy, obrysy zaplňuje detaily pozornost-záměrné, cílené, aktivní, plánovité, úmyslná pozornost, 11 letí jsou schopni vykonávat i nudnou činnost až 40 min.,ovlivňuje výrazně i další funkce pamět, myšlení,.. paměť-úmyslná, trvalejší, záměrnější, mechanická, vhodnější názorný obraz než verbální podnět, přechod k logické fantazie-zbavuje se převahy emotivity, korigovaná názornými představami myšlení-konkrétní logické operace, názorné, počátek abstraktních pojmů řeč-7leté 2500 slov, 11leté 7200 slov
DĚTSTVÍ A PREPUBERTA Prožívání a)Sebepojetí – jak se vidím, tříšt nestabilních a odporujících se názorů, ideál svého já podle vzoru, základy v rodině, sebehodnocení: zrcadlová teorie, teorie modelu,sebereflexe: stádium sugesce, situační, akční b)Citové prožívání – ztrácí afektivní ráz, dobrá nálada sténické ladění, v prepubertě neklid a labilita, expresivita v kresbě, školní realismus, vyšší city –společenské, estetické c)Volní procesy, morálka - dodržování řady návyků, denní řad, pravidla hry, práce ve škole, překonávání překážek, heteronomní morálka s převahou akomodace, tři stádia vývoje morálky (Kohlberg): 1) prekonvenční 2) konvenční 3) postkonvenční
DĚTSTVÍ A PREPUBERTA Socializace 1. Rodina –stimulační x inhibiční výchova, utváření mezilidských vztahů,m otec, matka hlavní autoritou, základní citový postoj rodičů, poskytování bezpečí, jistoty, lásky, citové opory 2. Škola – všestranná kultivace osobnosti, vztahy ve třídě 1.roč. učitel autorita, 2.roč. skupinová hierarchie, 3.roč. duch třídy, vztahy hoši, dívky do 8 let spolupracují, 8-10 let sdružují se odděleně, 10-12 antagonismus, po 12 r. upoutat opačné pohlaví 3. Mimoškolní aktivity – význam zájmy, rozvoj, nevyhraněnost, postupně zaměření, volný čas, hra, sport, tvořivé aktivity, počítače, sběratelství, pohádky střídají fantasticko-dobrodružné příběhy, zájem o školní práci klesá, mají nejlepšího kamaráda, příklon k vrstevnické skupině
DĚTSTVÍ A PREPUBERTA Poruchy Poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie LMD (ADD, ADHD) Poruchy laterality Poruchy řeči Neurozy Adaptační potíže (maladaptace)
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE (12-22 let ) Charakteristika - nejdynamičtější komplexní změna v životě jedince pohlavní, tělesné zrání, sociální zrání hledání vlastní identity citová labilita, odpoutání od rodiny zrychlený nerovnoměrný růst orgánů kritický postoj k dospělým, negativismus, druhé období vzdoru abstraktní myšlení zájem o vlastní duševní dění
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Macek 1. časná adolescence 11-13 let 2. střední adolescence 14-16 let 3. pozdní 17-20 a více let Vágnerová Puberta 11-15 let Adolescence 15-20 let
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Most mezi dětstvím a dospělostí Splnění vývojového úkolu – nalezení vlastní identity Revolta, odhodlání žít jinak Adolescentní egocentrismus – jedinečný, vyjímečný, nezranitelný, středem pozornosti, nikdo mu nerozumí Morální a hodnotový vývoj, svědomí, světový názor Osvobození z vazeb na rodiče a vytvoření vazeb na vrstevníky
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE PUBERTA tělesné, pohlavní zrání citová labilita negativismus, období vzdoru zrychlený nerovnoměrný růst orgánů pohybová nemotornost sekulární akcelerace-urychlení doby biologického zrání kritický postoj k dospělým
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Sociální zrání Citová stabilita Pohyby koordinované, harmonické, maximální sportovní výkony, tělesná síla Ujasněná hierarchie hodnot, světový názor, morální zásady Profesní zrání Smysl pro realitu a zodpovědnost Sebevýchova, sebevzdělání
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Hypoteticko-deduktivní myšlení Schopen kompromisu Inteligence dosahuje kvantitativního i kvalitativního vrcholu Myslí o myšlení Tolerantnější k chybám dospělých Sebevýchova – mravní ideál Vnitřní harmonie Uvědomělejší vztah k vlastní osobě
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vývojový úkol zahrnuje to, co člověk sám chce naplnit jako podstatné a důležité ve svém životě, také v kontextu s prostředím, komunitou a společností
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vývojový úkol pro období adolescence Přijetí vlastního těla, pohlavní zralost, pohlavní role Schopnost vytvářet a udržovat vztahy Volby povolání Příprava pro partnerský život Rozvoj intelektu, emocionality Ujasnění hierarchie hodnot Změna vztahu k dospělým, vzájemný respekt Sociální zralost
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Některé úkoly jsou kontinuální – vývoj abstraktního myšlení Jiné specifické pro adolescenci – změny vztahu k dospělým Senzitivní okamžik pro zahájení učení
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Kognitivní funkce Vnímání, čití – bohaté na detaily, dosahuje vrcholu Pozornost – úmyslná, záměrná, plánovitá, dočasně narušena koncentrace Paměť – logická, úmyslná, rozvíjí se i mechanická Myšlení – formální logické operace, abstraktní myšlení, hypotetické myšlení, logicko deduktivní myšlení, Řeč - odborná terminologie, široký slovník Fantazie – denní snění, obrazotvornost erotická, budoucnost Tvořivost – divergentní myšlení
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Tělesné dospívání Tělesná atraktivita má svou sociální hodnotu (nespokojenost, přijetí změny tělového schématu) Dívky dospívání nápadnější, kvalitativní proměna Chlapci růst, zesílení – kvantitativní změna
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Emocionalita – velká intenzita a živost citů, oscilace mezi krajními náladami, nestálost v zálibách, bezpředmětnost citů, citová pohyblivost, citová labilita, protipóly citových reakcí, zvýšená citlivost na kritiku, v projevování citů je zdrženlivý, přátelské city, společenský cit- přátelskost, vzájemná pomoc, estetické city – umělecké hodnoty, poznávací city
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Volní procesy – problémy s rozhodování, neschopnost ovládat se, podrážděnost, impulsivní jednání, nepromyšlené jednání, překonávání překážek, uskutečňování svých cílů Charakter – stabilizovaný systém hodnotového a mravního vědomí, vlastní etický kodex, hierarchie hodnot, svědomí
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE vytváření identity Celoživotní proces Osobní identita – kdo jsem Sociální identita –kam patřím, kam směřuji, vztah k sobě, sebehodnocení, ideální já
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vývoj identity (Marcia) 1) difuzní identita – rozptýlená, sebehodnocení kolísavé, snadno ovlivnitelný vrstevníky, chování v souladu s očekáváním skupiny 2) přejatá identita – postoje, normy, přesvědčení přebírá nekriticky od autorit, neověřuje si je vlastní zkušeností 3) moratotium – krize identity, experimentuje, zkouší si role, objevuje hodnoty, čas pro hledání a zkoušení 4) zralá identita – zralá egoidentita, sebeakceptace, prohlubování sebereflexe, kontinuita mezí vlastní minulostí, přítomností a budoucností
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Identita Preferují intenzivní prožitky – hlučná hudba, rychlá jízda, cíl dosáhnout maxima Usilují o absolutní řešení – citově i morálně akceptují jen absolutně platné (přehnané aktivity s určitou ideou) Vše chtějí ihned – rychlé známosti, fetáci,..
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Jáství, já - jádro osobnosti 1) kognitivní složka – sebeuvědomování, sebepoznávání (vědomí vlastních schopností a vlastností, obraz sebe sama) 2) afektivní – sebepojetí, sebehodnocení, (jaký se mi líbí být) 3) konativní – seberozvíjení, seberealizace
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Socializace 1) rodina – uvolňování citové vazby v rodině, emancipace od rodiny, nahrazování vztahy s vrstevníky, volba povolání, vzdor pubescentů, 2) škola – velký formativní vliv vrstevníků, profesionální příprava, vrstevníci – tvoření party, požadavek konformity, hlubší mezilidské vztahy, přátelství, láska, manželství
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Socializace-navazování vztahu s vrstevníky 1) vytváří skupiny stejného pohlaví – opačné pohlaví odmítáno 2) intimní párové přátelství, kamarádství – individuální důvěrný přítel (2chlapci, 2dívky) 3) zájem o druhé pohlaví – nejisté, bázlivé 4) první lásky – heterosexuální fáze polygamní, přímé sexuální aktivity 5) etapa zamilovanosti – partnerské zkušenosti
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Vrstevnická skupina Je prostředkem k hledání a ujasnění vztahu k sobě samému Získávají pocit vlastní hodnoty Skupinová konformita – chrání adolescenty před požadavky autorit, nejvyšší v životě vůbec (oblečení, účes, styl vyjadřování) Mít prestiž a být akceptován skupinou má větší hodnotu u chlapců
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE přátelské vztahy Přátelství dívek - otevřená komunikace, sdílení pocitů, upřímnost, důvěra Přátelství chlapců – založeno na společenských aktivitách a zájmech, výkon, respekt, pevnost postojů, síla osobnosti, originálnost, smysl pro humor,
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE zájmová činnost V pubertě zájmy méně trvalé, často se mění, postupně se specializují, koníček Vynalézavost, tvořivost, potřeba pohybu, sport Četba – poznávací potřeby, čtenářský zájem, výběrový ráz Sběratelské zájmy – hudba, divadlo, film, počítače=budoucí povolání Literární pokusy, technické vynálezy, objev talentu
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Výchovné problémy v dospívání Rozpor mezi fyzickou a sociální zralostí – tělesně zralý, neschopen přijmout zodpovědnost Rozpor mezi rolí a statusem – fyzický zralý jako dospělý, ale dětské postavení, poslušnost, závislost Rozpor mezi generacemi – starší ulpívají na dřívějších hodnotách, mladí to cítí jako překážku Rozpor mezi hodnotami rodiny a vnější spol.
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Výchovné přístupy Nezasahování – liberální, volné vedení Autoritativnost Optimální výchovné působení - pevné vedení, volnost v rozhodování, tolerance, ne příliš autoritativně, ne nadměrně ochraňovat
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE Poruchy Maladaptace – výsledek interakce prostedí a osobnostních faktorů, reakce – sebeidealizace, konformita, agresivita, odvracení od problémů Adaptační problémy – toxikománie, juvenilní delikvence
DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE duševní nemoci Neurotické poruchy Specifické poruchy osobnosti a chování Psychozy – schizofrenie, bludy, halucinace Behaviorální syndromy a fyziologické poruchy (mentální anorexie, bulimie, poruchy spánku)
MLADÁ DOSPĚLOST (25-35 LET) Charakteristika – samostatnost, nezávislost, ekonomická soběstačnost, profese, rodičovství Poznávací procesy – postformální myšlení, praktické zkušenosti, realistický, kritický, pragmatický
MLADÁ DOSPĚLOST (25-35 LET) Identita – ústup radikalismu, partner se stává součástí identity, schopnost přijmout odpovědnost za svá rozhodnutí, role rodiče Socializace – hledání životního partnera, uvolnění vztahu ke skupině, vazba na partnera
STŘEDNÍ DOSPĚLOST (35-45 LET) Charakteristika - krize středního věku, potřeba změny, profese na vrcholu, involuční procesy ve vnímání Identita – nová identita, úbytek tělesné atraktivity, přehodnocování vlastní identity Socializace – vztah k profesní roli, dospívající děti, uvolňují se vazby na rodinu, krize manželství
STARŠÍ DOSPĚLOST (45-60 LET) Charakteristika – 50 let, mezník počátek stárnutí, úbytek kompetencí, nevyhledává změnu Kognitivní procesy – snižování výkonnosti smyslových orgánů zrak, sluch, snižování krátkodobé paměti, pozornosti, myšlení, zkušenost ovlivňuje způsob uvažování
STARŠÍ DOSPĚLOST (45-60 LET) Tělesné změny – klesá tělesná síla, pohybová koordinace, zpomaluje se rychlost a pohotovost reakcí, zdravotní potíže, mění se vztah k vlastnímu tělu Socializace – uzavírání profesní kariéry, předávání zkušeností mladší generaci, mění se vztahy mezi partnery, mění se postoj ke světu i k sobě, osamostatnění dětí, role prarodiče Identita – sebehodnocení v závislosti na sociálním postavení, pocit nejistoty, sebehodnocení v důsledku zhoršení některých funkcí
STÁŘÍ od 60 let Charakteristika – postoj ke stáří je spíše negativní, hodnotový systém starší lidi znevýhodňuje, nízký sociální status, cíl dosáhnout integrity vlastního života, zhoršování tělesných funkcí Kognitivní procesy – úbytek krátkodobé paměti, obtíže v adaptaci na nové podmínky, změny intelektových funkcí, dávají přednost stereotypu, celková rigidita, snížení schopnosti koncentrace, demence
STÁŘÍ Socializace – člověk chátrá, není pro společnost přínosný, netvoří hodnoty, potřebuje péči svých dětí, objevují se nemoci, nesamostatnost, závislost na cizí pomoci, moralizování, úbytek sociálních rolí, potřebují sociální oporu Identita – přijetí vlastního životního běhu, jako něco co nemohlo být jinak, moudrost starých lidí, je obrácen do minulosti, má tendenci hodnotit, sebepojetí ovlivňuje zdravotní stav, očekávaná smrt