PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
Advertisements

MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
ACCESS IMPORT TABULKY Z EXCELU- 04 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 16. Šíření vlnění v prostoru
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 15. Stojaté vlnění na struně
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Český jazyk a literatura
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Statika Vazbové síly na nosníku 15
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE OSOBNÍ VÝZNAMNOST HODNOT Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Hodnoty
MS OFFICE - WORD ŠABLONY Ing. Petr Hanáček
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Pohybový systém – kostra hrudníku
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Český jazyk a literatura
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Tvarosloví – zájmena, číslovky
EXCEL ŘAZENÍ DAT ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Excel úpravy grafu, karta Návrh
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Excel export a import dat. Import dat z webu.
Access Formuláře, cvičení
ACCESS SESTAVY, CVIČENÍ Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ACCESS PŘÍKAZOVÉ TLAČÍTKO, CVIČENÍ 20 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Ing. Bohuslava Vitekerová
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
Programovatelné automaty princip činnosti PLC 03
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE Cíle a zájmy
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotická architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ing. Bohuslava Vitekerová
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
IKT MS Office Access Formuláře Ing. Jana Horáková
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
Smyslová ústrojí člověka
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky s některými postupy sebepoznávání. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Sebepojetí, metody sebepoznávání, svědomí Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

Sebepojetí Souhrn představ o sobě samém, hodnocení sebe samého Vidění sebe sama, postoj k sobě samému Postoj k sobě samému má tři složky A) kognitivní (poznávací) B) afektivní (emocionální, citová) C) konativní (motivace, seberegulace)

Kognitivní (poznávací) složka sebepojetí Co o sobě vím Jaké mám dobré a špatné vlastnosti, slabé a silné stránky Jaký mám temperament, charakter Jaké mám vlohy a nadání Jakou mám vůli, vytrvalost, cílevědomost,…

Afektivní (citová) složka sebepojetí Vztah k sobě samému Sebeúcta, sebehodnocení, sebevědomí, sebedůvěra Při utváření je důležitá zpětná vazba - Od osob z rodiny (od rodičů, sourozenců, životního partnera) Od vrstevníků, spolupracovníků, přátel Od vlastních dětí

Konativní složka sebepojetí Seberegulace To, jak měníme sami sebe, pracujeme sami na sobě Rozhodující jsou naše osobní standardy: hodnoty, normy, cíle, aspirace Jsou hlavními měřítky pro posouzení vlastního chování

Sebepoznávání Proces, při kterém si uvědomujeme vlastní klady a zápory Nejlépe se naše osobnost projeví v zátěžových situacích Měřítkem je často srovnávání se druhými Začíná se utvářet při vstupu do školy (srovnání se spolužáky) Intenzivní je v pubertě a v adolescenci (hledáme, kým vlastně jsme, jaké je naše místo ve světě…)

„Lidé cestují, aby se obdivovali tomu, jak jsou hory vysoké, mořské vlny obrovské a toky řek dlouhé…a sami sebe přejdou, aniž se nad sebou pozastaví.“ Sv. Augustin „Před člověkem je život i smrt a bude mu dáno, co si vybere.“ Sírachovec 15:17

Metody sebepoznávání Pravidelná meditace Písemná forma – deník Zpětná vazba

Pravidelná meditace Nutno v pravidelnou denní dobu (např. před usnutím) Rekapitulace celého dne Výhody: Nenáročná na pomůcky, prostředí, můžeme ji provádět prakticky za každých okolností Nevýhody: Vyžaduje pevnou vůli soustředit myšlenky na daný záměr Pozn. Ve všech velkých náboženských systémech je nezbytnou podmínkou duchovního růstu

Písemná forma - deník Výhody Systematický záznam o našem životě Můžeme se vracet zpět do minulosti Nevýhody Autocenzura Možnost odhalení nežádoucí osobou Vyžaduje pevnou vůli a vytrvalost

Zpětná vazba Sociální zpětná vazba od přátel, příbuzných, členů rodiny Od přátel se dobře dozvídáme o našich špatných stránkách: mají nás rádi a proto pečlivě zvažují, kdy nám řeknou o něčem nepříjemném, pokud se už odhodlají, je velká pravděpodobnost, že mají pravdu „Přítel je ten, kdo o nás ví všechno, a má nás pořád stejně rád.“

Od nepřátel se naopak dobře dozvídáme naše dobré stránky: když už je nám nepřítel ochoten přiznat nějakou pozitivní vlastnost, určitě ji budeme mít

Johari okno Působení zpětné vazby znázorňuje model tzv. Johariho okna Johari – zkratka z křestních jmen autorů modelu Joe Lufta a Harringtona Ingramma Znázorňuje vnímání sebe sama a okolí Co o sobě vím Co o sobě nevím Co mně vědí ostatní VEŘEJNÁ OBLAST SLEPÁ OBLAST Co o mně druzí nevědí SKRYTÁ OBLAST NEZNÁMÁ OBLAST

Veřejná oblast – naše JÁ tak, jak se nám jeví a jak ho prezentujeme druhým Slepá oblast – zahrnuje to, co o mně vědí druzí a já to nevím (např. různá „výplňková“ slova „hm“ , „například“…jejichž používání si neuvědomuji), mohou to být i vážnější okolnosti Skrytá oblast – to, co o sobě vím, ale nechci to zveřejnit (myšlenky, city, fantazie,…) Neznámá oblast – obsahuje skutečnosti, které jsou neznámé pro mne i pro druhé, oblast nevědomí (např. zážitky z útlého dětství, neuvědomované motivy,nepřiznané obavy,…)

Pokud se otevřu druhým, zmenšuji skrytou oblast Pokud používám zpětnou vazbu, zmenšuji slepou oblast Pro každého máme jiné Johariho okno (jiné pro partnera, jiné pro rodiče, pro přátele, pro nadřízeného,pro spolupracovníky…)

Svědomí To, jak prožíváme a morálně hodnotíme vlastní činy, motivy, city, úmysly Jeho podstatou je zvnitřnění norem, pravidel Dítě poznává, co je dobré a co ne pomocí reakcí dospělých – rodičů, učitelů,… V dospělosti nám říká co je správné a co ne naše svědomí

Svědomí Svědomí se ozve, když je mé jednání v rozporu s mými normami Funguje spontánně (bez naší účasti), ale uvědomujeme si ho Konflikt mezi vnitřními zásadami člověka a jeho vnějším chováním Nutí člověka ke změně chování

Zdroje - literatura ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-70-5. SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002. ISBN 80-86598-65-9.

Zdroje - obrázky JURII. Old make-up mirror. [online]. 2009 [cit. 2012-10-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Make-up_mirror.jpg CAMBRESIER. Addendum to Dictionnaire wallon-françois ou recueil de mots et de proverbes françois extraits des meilleurs dictionnaires de Cambresier (1757) [online]. 2008 [cit. 2012-10-26]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cambresier_moti.jpg MARUBATSU. [Japanese buddhist monk by Arashiyama.JPG [online]. 2008 [cit. 2012-10-26]. Dostupné z: [Japanese buddhist monk by Arashiyama.JPG KUČERA, Jaroslav. Kucera Jaroslav Slovensko 1974 ROZJÍMÁNÍ [online]. 2012 [cit. 2012-10-27]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kucera_Jaroslav_Slovensko_1974_ROZJ%C3%8DM%C3%81N%C3%8D.jpg?uselang=cs