Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měnová politika 11.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Hospodářské cykly a ekonomický růst
8 Inflace.
Poptávka po penězích.
Makroekonomie II Inflace – příčiny, projevy, důsledky, metody jejího léčení, model SP-DG.
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Základní makroekonomické ukazatele
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomické ukazatele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Inflace.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomické výstupy
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Předmětem přednášky jsou…
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Základy ekonomie Seminář 10..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomická rovnováha
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Inflace.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Úvodní seminář Národní hospodářství
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Úvodní seminář Národní hospodářství
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Bankovnictví a jeho historie TNH 2 (S-6)
Transkript prezentace:

Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů

Inflace Friedman, M.: Inflace je vždy a všude peněžní jev = dlouhodobější nepřetržitý růst cenové hladiny (minimálně dvě za sebou následující čtvrtletí), který je spojen s nadměrnou emisí peněz a který vede k poklesu kupní síly peněz Friedman, M.: Inflace je vždy a všude peněžní jev

Základem je kvantitativní teorie peněz M . V = P . Y %M + %V = %P + %Y Pro %P > 0 musí platit: %Y < 0 - slumpflace % V > 0 – naráží na technické bariéry %M > 0 %M > %Y – hovoříme o inflaci %M - %Y > 0--%P > 0

Deflace = pokles cenové hladiny Stagflace = stagnace ekonomického růstu spojená s růstem cenové hladiny Slumpflace = pokles ekonomického růstu spojená s růstem cenové hladiny Hyperinflace = cenová hladina roste rychleji než nadměrná emise peněz Poloinflace = nadměrná emise peněz vede k růstu cenové hladiny i výstupu Čistá inflace = nadměrná emise peněz vede pouze k růstu cenové hladiny Otevřená inflace = projevuje se růstem cenové hladiny Skrytá inflace = neprojevuje se růstem cenové hladiny

Měření inflace udává se v procentech za určité období Pomocí deflátoru HDP Deflátor HDP = nominální HDP (v běžných cenách) reálný HDP (ve stálých cenách) Míra inflace = deflátor HDP(t) – deflátor HDP(t-1) deflátor HDP(t-1) výhody: komplexnost nevýhody: časové zpoždění se získáváním a zpracováním údajů (pouze 4x ročně)

Pomocí indexů cen koše spotřebního zboží CPI = Míra inflace = CPI (t) - CPI (t-1) CPI(t-1) výhody: údaje jsou k dispozici 12x za rok nevýhody: nekomplexnost

Příčiny inflačních procesů na straně agregátní nabídky (AS) a agregátní poptávky (AD) Agregátní nabídka (poptávka) = celkové nabízené (poptávané) množství zboží a služeb finální spotřeby v dané ekonomice za určité časové období při různých úrovních cenové hladiny

- nabídková inflace – klesá reálný výstup pod úroveň potenciálního výstupu a roste míra nezaměstnanosti - poptávková inflace – roste reálný výstup nad úroveň potenciálního výstupu a klesá míra nezaměstnanosti

Agregátní nabídka v krátkém období (SAS) Agregátní nabídka v dlouhém období (LAS) - posun křivky – technologické inovace - příznivé klimatické změny

Posun křivky agregátní nabídky (SAS): růst výrobních nákladů - materiálové (devalvace, ceny vstupů) - mzdové ziskové přirážky k cenám produkce (vliv monopolního postavení výrobců) CB má omezené možnosti pro antiinflační politiku – změna měnového kursu

Posun křivky agregátní poptávky (AD): monetaristé: vycházejí z rovnice směny: M . V = P . Y Y = AD M = m . MB Zvýšení nabídky peněz povede k růstu AD a k růstu cenové hladiny Poptávkový typ inflace je u monetaristů spojen s nadměrnou emisí peněz.

Keynesiánci: Odvozují agregátní poptávku ze součtu AD = C + I + G + NX Kde: C = spotřeba domácností roste - s růstem dispon. důchodu - s poklesem daní domácností I = zamýšlení inv. podnik. sektoru rostou - s poklesem úrokové míry - s růstem dispon. důchodu - s poklesem daní G = vládní výdaje NX = čistý export CB může ovlivnit pouze krátkodobou úrokovou míru změnou MK může ovlivnit NX měnová politika je u keynesiánců méně účinná ale účinnější než u nákladové inflace.