Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Strukturované učení PROJEKT EU
Výuka dějin 20. století.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Klíčová aktivita 01 Příprava budoucích lektorů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání.
Sociologické obrazy pozdně normalizační společnosti a transformace Alternativní tematizace transformačních změn.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Nabídka základním školám MSK v roce 2006 Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Otevření fotografie v programu Adobe Photoshop Stručný popis otevření fotografie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Didaktické metody Androdidaktika.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
PRAKTICKÁ PODPORA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY S VYUŽITÍM AUDIOVIZUÁLNÍCH PROSTŘEDKŮ reg.číslo:CZ.1.07/1.1.00/ Člověk v tísni o.p.s. vzdělávací program.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2014/2015.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom II.
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Úpravy fotografií v Adobe Lightroom II.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Moderní metodické materiály a metody výuky angličtiny pro 1. a 2
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Adobe Photoshop Lightroom
Barevné prostory v Adobe Photoshop
Import fotografií v Adobe Lightroom
Didaktické metody Androdidaktika.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Sociální dovednosti učitele
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Inovativní způsoby rozvoje studentů a zaměstnanců
Vzdělávací aktivity ÚSTR
využití digitalizace ve vzdělávání
Druhý stupeň malotřídně
Nový dokument v Adobe Photoshop
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha

Jaká je situace? perspektiva školní praxe Soudobé dějiny se neučí? Často mediální zkratka. Nedostatek pomůcek? Dostatek textových učebnic, chybí interaktivní webové a audiovizuální pomůcky (DVD). Nedostatečná příprava budoucích učitelů. Didaktická teorie často odtržena od pedagogické praxe. Nedostatek hodin? Extenzivní charakter dějepisné výuky. Problém jak redukovat látku.

Jak můžeme a chceme pomoci? Další vzdělávání pedagogických pracovníků. Podpora vzdělávacích projektů. Průběžná metodická podpora. Didaktická teorie použitelná v praxi. Podpora audiovizuálních výukových pomůcek. Materiály k výuce na webu. Zavedení alternativních metod výuky do praxe. Metodické podněty k redukci často přebujelé faktografie.

Jak učit soudobé dějiny? perspektivy a možnosti Důraz na motivaci žáků: orální historie, nejen „velké“, ale též „malé“ dějiny. Využití audiovizuálních a ikonických materiálů (ve školách je „mediální generace“). Dějiny otevřené interpretaci (kritické myšlení, kauzalita, hodnotící postoje). Efektivní a funkční omezení často přebujelé faktografie. Patos či ironie? Nevážně o vážných dějinách?

Klíčové metodické principy Vizualizace Interpretace Fragmentace Komprese Ironizace

20 let poté… Globální či lokální paměť: konec „národního“ dějepisu? Ztráta konsenzu o minulosti (rozpad mýtu „sametové revoluce“)? Individualizace paměti a emancipace „politicky nekorektních“ rodinných vzpomínek na dobu před rokem 1989.