Východiska efektivního elearningu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně E-learn 2002 Žilina 5. – 6. února 2002 E-learn.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. vedoucí katedry
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Vedlejší specializace MARKETING (3MK)
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
E-learning na vysokých školách ? Jaroslava Mikulecká Petra Poulová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
Zkušenosti s elektronickou podporou výuky
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Učitelé jako architekti vzdělávání - změna cílů a obsahu vzdělávání
e-learning Lucie Rohlíková
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Úvod Proč studovat informatiku?
ELearning na FIM UHK Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
CZ.1.07/1.1.04/ „Digitální projektování ve strojírenství“ Střední průmyslová škola strojnická, Olomouc „Tento projekt je spolufinancován Evropským.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Personální strategie mezinárodní firmy
Výsledky dotazníkového šetření potřeb mateřských a základních škol v rámci projektu MAP OP VVV v ORP Turnov.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Transkript prezentace:

Východiska efektivního elearningu Ivana Šimonová Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové

Východiska efektivního elearningu se zaměřením na výuku cizích jazyků: globalizace informační společnost vzdělání + vzdělávání zájem

ELEARNING: elektronické učení a učení se = využívání IKT v edukačním procesu, dnes zejména prostřednictvím počítačových sítí, ale využívá i jednotlivé multimediální prvky, často spojován s řízeným učením v LMS DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ: edukační proces na dálku = U (vzdělávací instituce) a Ž jsou fyzicky odděleni

Společenské změny a edukační proces Pedagogické – nové klíčové kompetence, koncepce, předměty, dotace, rozvoj osobnosti, motivace, kreativita, zodpovědnost, Ve struktuře systému vzdělávání – privatizace, autonomie, státní, soukromé, církevní, …, Bc., Mgr., Ph.D. Ekonomické – nabídka, poptávka, marketing, reklama, školné, …. …….

Společenské změny a edukační proces Globalizace světa, pracovního trhu, Informační společnost, Dostupnost vzdělání + potřeba celoživotního vzdělávání …. → Nové klíčové kompetence

Technické změny a edukační proces Rozvoj technologií: nárůst výkonu, vysokorychlostní konektivita, využívání mobilních technologií (mobilní telefon, notebook, netbook, …), penetrace do všech sfér činnosti → změna role technologií kvantita musí přerůst v kvalitu

Klíčové kompetence Příprava pro dosud neexistující ……. (profese) → Umět se učit Umět být Umět žít

OECD, 2001 schopnost učit se, včetně motivace k učení, samostatně navrhovat vlastní celoživotní vzdělávací strategie, schopnost sebevzdělávání, schopnost učit se s jinými a od jiných, pracovat v týmu, schopnost spolupracovat s jinými oblastmi, rozvoj náročného a kritického myšlení, schopnost vyrovnat se s hlavními hodnotami a úkoly na počátku 21. století, schopnost sociální kompetence, vytvoření jazykové a komunikační schopnosti nad rámec mateřského jazyka, zachování tolerance a uznání různých kultur, získání dovednosti v práci s ICT jako zdrojem informací, nástrojem učení se a komunikace

Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, 2001 naučit se poznávat, tj. osvojit si metody, jak se učit, naučit se využívat nové ICT, naučit se zpracovávat informace, měnit je na poznatky, aplikovat a hodnotit, myslet kriticky, naučit se jednat a žít ve společnosti, pracovat v týmu, komunikovat, řešit konflikty, respektovat odlišné názory, chápat vzájemnou závislost, naučit se být, tj. orientovat se v různých situacích, adekvátně reagovat, rozhodovat se na základě samostatného úsudku, ale v souladu s morálními normami, vytvořit si kvalitní stupnici hodnot, umět přijmout osobní zodpovědnost

Koncepce rozvoje výchovy a vzdělávání v SR,2000 komunikační schopnosti a způsobilosti v mateřském i cizím jazyce, personální a interpersonální schopnosti, které zahrnují sebezdokonalování, kontrolu, vytváření vztahů a práci v týmu, zodpovědnost, péče o zdraví a životní prostředí, tolerance, respektování lidských práv a etiky, schopnost tvořivě a kriticky řešit problémy, schopnost formovat občanskou společnost, schopnost pracovat s moderními ICT

Evropský referenční rámec Komunikace v mateřském jazyce a cizích jazycích Matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií Schopnost práce s digitálními technologiemi Schopnost učit se Sociální a občanské schopnosti Smysl pro iniciativu a podnikavost Kulturní povědomí a vyjádření

Dnes → zítra Marc Prensky: Net generation = síťová generace: DÍTĚ - digitální domorodec / UČITEL - digitální imigrant (digital native) (digital immigrant) Nezkoumat schopnost ovládat počítač, ALE jeho vliv na vývoj osobnosti = digitální moudrost (digital wisdom) Dlouhodobé používání technologií způsobí restrukturování myšlení Cloud computing = „mrak“ e-informací → zpracovat, uchovat, aplikovat, ….

Mezigenerační změny Digitální imigrant Digitální domorodec Plynulé tempo Mono-tasking Lineární přístup Vnímání čtením Ctižádost, samostatnost Pasivní Učení, pak hra Klid Realita Technologie = nepřítel Nespojité tempo Multi-tasking Nelineární přístup Ikonické vnímání Spolupráce Aktivní Učení hraním Stále ve střehu Fantazie Technologie = přítel

Změny vzdělávacího prostředí Bez technologií Všudypřítomné technologie Zdroj info:kniha+čtení Spoléhat na vlastní paměť Hledání info složité Zprostředkovat poznání jevů mimo naše smysly komplikované Komunikace v „blízkém“ okruhu Simulace dopadu rozhodnutí omezená Zdroj info: display+prohlížení Data stále dostupná Hledání snadnější Zprostředkovat poznání jevů mimo naše smysly je snadnější Komunikace v nejširším okruhu Simulace snadnější: virtuální

Vzdělávací teorie+ICT Behaviorismus Kognitivismus Konstruktivismus Konektivismus

Bořivoj Brdička: Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí. Česká škola.cz, 2008, ISSN 1213-6018. Dostupný z: http://www.ceskaskola.cz/ICTveskole/Ar.asp?ARI=105298&CAI=2129   Behaviorismus Kognitivismus Konstruktivismus Konektivismus Princip zkoumá jen vnější chování strukturované programovatelné poznávání individuální poznávání založené na sociálním principu chápání informačních struktur v síti Proč? metoda cukru a biče řízené poznávání navazující na předchozí znalosti osobní nasazení, sociální a kulturní prostředí, aktivizace různorodost sítě umožňuje najít pro sebe nejvhodnější cestu Funkce paměti opakovaná zkušenost kódování, ukládání, vybavení znalosti dynamicky konstruovány na základě předchozích znalosti konstruovány na základě dynamicky se měnící sítě Jak? podnět, reakce definování cílů podle osnov, plnění plánu, ověřování vlastní zájem, osobní kontakt s lidmi aktivní účast v síti Metoda plnění úkolu (dril) učení zpaměti, procvičování, zkoušení řešení problémových úloh komplexní přístup využívající rozličné zdroje

To, co chceme po studentech, musíme požadovat i od učitelů. Tři kroky Technik + ekonom: HW, SW, … Uživatel: počítač, obecná počítačová gramotnost Učitel/student: vzdělávací elearning To, co chceme po studentech, musíme požadovat i od učitelů.

Krok 1: HW + SW Servery PC PC+net PC ve třídách Note booky 2000 16 625 581 200 27 2001 18 668 653 221 33 2002 770 764 254 41 2003 786 282 56 2004 21 892 879 309 2005 36 907 875 313 119 2006 375 142 2007 59 1031 1019 413 203

Krok 2: PC gramotnost (obecná) Projekt ECDL : e-studijní materiály (flexibilní použití – čas, místo tempo, styl???) e-testování ECDL certifikát CŽV pro zaměstnance UHK + veřejnost (← projekty)

Krok 3: Další kompetence (vzdělávací) Učitelé i studenti: Jak připravit e-kurzy (studijní materiály, testy, využívat komunikaci, ….) Jak učit (vyučovat) Jak se učit (studovat) Jak vést e-kurzy Projekt OLIVA = On-Line VýukA

Lee S. Shulman: TPCK Model (Stanford University) Technological Pedagogical Content Knowledge = model základních znalostí učitelů – průnik ICT + pedagog + odborník Člověk (osobnost) + psycholog + pedagog + odborník

http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2300

Využívání ICT na FIM UHK sdílený prostor na síťových discích, Internet: e-mail, www stránky učitelů, kateder, administrativy, Informační systém ISIT: přijímací řízení, zápis, zápočty a zkoušky: termíny, výsledky rozvrh, změny ve výuce, e-nástěnky, sylabus, e-knihovna, nabídky zaměstnání a odborných praxí, e-časopisy Telegraf a Absolvent, projekty, …. LMS WebCT

LMS WebCT 2001 – 1. kurz pro IDV → první tým Prosinec 2008 … 170 e-kurzů: Informatické -40% Ekonomie+Management - 36% Jiné (odborná angličtina, němčina, ruština, psychologie management cest.ruchu, Australie, N. Zéland, GB-historie+kultura, …) - 24%

Zpětná vazba Od úplného začátku (2001) V kurzech odborné angličtiny: Dotazníky: TŘI OTÁZKY MOTIVACE KE STUDIU ZKUŠENOSTI ABSOLVENTŮ E-KURZŮ Experiment : porovnání výsledků testů v distanční a prezenční formě výuky

1. Jak se vám pracovalo ve virtuálním studijním prostředí WebCT? Názor studenta Výskyt v % WebCT je: výborné, velmi dobré, příjemné 14 Pracovalo se mi dobře 49 Pracoval/a jsem bez problémů 7 Dobře organizované, strukturované 21 Snadno pochopitelné 9 Docela dobré Uživatelsky přátelské, intuitivní Měl/a jsem počáteční problémy, pak zmizely Měl/a jsem technické problémy na svém počítači 5

2. Jestliže vidíte nějaké klady na této formě studia, které to jsou? Názor studenta Výskyt v % Distanční studium je pro mě ideální 14 Flexibilita času 82 Flexibilita místa 28 Individuální studijní tempo 32 Přístup 7/24 23 Struktura studijních materiálů 19 Studijní materiály mají „lidský“ přístup 7 Testy+řešení+vysvětlení, neomezeně 21 Příklady se skrytou odpovědí Diskuse s učitelem, spolužáky 17 Distanční výuka je pro mě efektivní 10 Finanční úspora: studijní materiály, cestovné aj. 37

3. Jestliže vidíte nějaké zápory na této formě studia, které to jsou, a jaká byste doporučili zlepšení? Názor studenta Výskyt v % Postrádám: celkový kaledář 15 Možnost stáhnout kurzy jako celek 28 Živou konverzaci Okamžité spojení s U, studenty 9 Face-to-face kontakt s U 17 Face-to-face kontakt s ostatními studenty Více poslechu 10 Kontrolu výslovnosti u nové slovní zásoby 4

Zkušenosti absolventů e-kurzů 2oo st. SM G S T ST Syl Cal M D Ch Se Su GE +++ 66 34 10 60 125 74 98 113 115 5 103 127 48 ++ 79 49 13 78 33 64 57 43 38 53 44 120 + 54 15 36 26 21 22 24 30 32 N.U 158 16 14 168 - 1 4 8 2 12 -- --- 9

Ped.experiment: prezenční vs distanční výuka Testy: Pretest, Posttest, PosttestT (po 3 měsících), 2003/4, 2004/5 Respondenti: 120 studentů, FIM, AI, IM Kontrolní skupina: prezenčně, 2 hod. týdně Experimentální skupina: distančně - WebCT

Slovní zásoba

Mluvnice

Výsledky: Distanční 48% : Prezenční 52% ERASMUS 2008 - Riga RISEBA + FIM, distanční vs prezenční výuka, odborná angličtina Obsah testu: Zeměpis+turistický ruch Konverzační obraty Mluvnice (Gerunds, předpřít/minulý čas, sg/pl) Název instituce, oboru studia Výsledky: Distanční 48% : Prezenční 52%

Projekty FRVŠ: Čítanka odb. anglických textů s překladem vybraných výrazů Soubor nahrávek odb. anglických textů s transkripcí a překladem vybraných výrazů CISCO Networking Academy GAČR: Hodnocení přínosu moderních technologií v procesu formování kompetencí studentů VŠ …. styly učení (se) ….????

Bořivoj Brdička: SCO 2009, Brno Michael Wesch: „Škola se změnila. …. Posluchárny postavené původně k tomu, aby zajistily přenos znalostí od autority zosobněné učitelem dolů do auditoria, jsou najednou naplněny všudypřítomným mrakem informací, v němž se znalosti nehledají, nýbrž vytvářejí, a autorita se musí dlouhodobě budovat spoluúčastí a diskusemi.“

„…. Není nutné zdi (učeben) opravdu bourat „…. Není nutné zdi (učeben) opravdu bourat. Musíme jen přestat předstírat, že nás oddělují od zbytku světa, a začít se studenty hledat odpovědi na skutečné a smysluplné otázky. Pak nám nezbude než přestat ignorovat skutečnost, že jsme obklopeni mrakem všudypřítomných informací, i to, že naši studenti disponují přístrojí, které umožňují do tohoto mraku kdykoli vstoupit (a získat odpověď na každou jednoznačnou otázku). Měli bychom tuto úžasnou možnost přivítat a využít ji způsobem pro studenty přínosným, zapojujícím je do skutečného světa. ….“

Nápady http://www.eslpod.com E-kurzy – LMS WebCT http://oliva.uhk.cz/webct/entryPageIns.dowebct Webster - ozvučený slovník http://www.m-w.com Text-to-speech http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_example.php?sitepal Text-to-speech-translator http://www.oddcast.com/demos/tts/tts_tran_example.php?clients Text+překlad, Zvuk+text+překlad Aplikace pro zapamatování a procvičování slovní zásoby URL http://www.eslpod.com

URL http://www.spomocnik.cz/index.php?akce=methodlist&template=main, http://www.insideout.net, http://1st.langs.info/, http://www.anglictina-on-line.cz/, http://www.eun.org, http://foreignword.com, http://.mojeskola.cz/SkolaHrou/Linky/jazyky.php, www.e-academy.cz (sk), www.lingva.cz, http://www.eddica.cz, http://www.anglictina.com, http://www.onestopenglish.com, http://english-test.net, http://dictionary.reference.com, http://thefreedictionary.com, ….

ivana.simonova@uhk.cz http://fim.uhk.cz/elearning Děkuji za pozornost ivana.simonova@uhk.cz http://fim.uhk.cz/elearning