HOSPODÁŘSKÉ VÝPOČTY Evropským sociálním fondem a 1. ročník, učební obory SOU Ing. Monika Habartová Třída ČS1 „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.”
ÚROKOVÝ POČET Téma : Bankovní i nebankovní úvěry Rozsah : 3 vyučovací hodiny Praktická realizace průřezových témat v rámci ŠVP : „Občan v demokratické společnosti " „Člověk a svět práce " dd
Třída ČS1 dd
Metody Metoda rozhovoru Metoda práce s textem Metoda diskuse Metoda skupinové výuky Metoda situační Metoda inscenační Metoda otevřeného učení – provázanost předmětů Hospodářské výpočty a Matematika Metoda prezentace zjištěných informací Metoda učení v životních situacích
Metody Metoda situační Podstatu tvoří řešení problémového případu, který odráží nějakou reálnou událost. Analyzovaná událost vyžaduje, aby se žáci při jejím řešení učili promyšleně jednat a zvládat problémy, které přináší praktický život. Fáze řešení situace : - Volba tématu. Musí být v souladu s cíli výuky a odpovídat připravenosti žáků. - Seznámení s materiály. Žáci musí mít přístup k důležitým faktům, které jsou pro řešení nepostradatelné : dokumenty, písemnosti, obrazy. Žáci si je mohou opatřovat sami. - Vlastní studium případu. Učitel žáky uvede do dané problematiky, vytýčí cíle a poskytne úvodní rady a pokyny. - Návrhy řešení, diskuse. Žáci sdělují své názory, návrhy a závěry, které učitel konfrontuje se skutečností. Pokračovat v řešení se může metodou hraní rolí, případně jinými metodami.
Metody Metoda inscenační Podstatou je sociální učení v modelových situacích, v nichž jsou žáci sami aktéry předváděných situací. Jde o simulaci nějaké události, v níž se kombinuje hraní rolí a řešení problému, a to buď předváděním určitých lidských typů, nebo zobrazováním reálných životních situací, nebo kombinací obou postupů. Průběh inscenace se dělí : - Příprava inscenace - Realizace inscenace – připouští se improvizace - Hodnocení inscenace v citlivém a pozitivním duchu
Metody Metoda otevřeného učení Podstata metody je úsilí o celkovou změnu výchovy a vzdělávání v současné škole tím, že „ otevírá školu dítěti „ podle jeho zájmů a schopností a také tím, že „ otevírá školu navenek „ K nejdůležitějším rysům patří : - Otevřenost pro aktivní, samostatnou práci studentů. - Prostupnost a spolupráce mezi jednotlivými vyučovacími předměty. - Otevřenost školy vůči prostředí ( rodině, komunitě ).
Průběh 1. a 2. vyučovací hodiny Žáci byli rozděleni do 5 skupin ( 6 až 7 žáků ). V každé skupině byl zvolen mluvčí skupiny, který vede celou skupinu do banky a řídí jednání v bance. Mluvčí skupiny vybral banku : 1. skupina - GE Money 2. skupina - KB 3. skupina - Česká spořitelna 4. skupina - ČSOB 5. skupina – nebankovní sektor na internetu
Zadaný úkol Fiktivně si půjčit 100 tisíc Kč v hotovosti za účelem zakoupení nábytku do nově zrekonstruovaného bytu. Částku je nutno splatit za 2 roky. Na místě bylo nutno zajistit : 1. Potřebnou dokumentaci k půjčce v hotovosti fyzické osobě, a zjistit : 2. Podmínky úvěru 3. Úrokové sazby ( RPSN ) Skupiny č. 1 až 4 výše uvedené skutečnosti získaly v konkrétních bankách v místě školy a skupina č. 5 zjišťovala možnosti nebankovních půjček v počítačové učebně školy pomocí internetu.
Poznámka : Vzhledem k tomu, že je uvnitř bank zakázáno Použité pomůcky : - informační letáky - brožury z bank - sešit - internet - kalkulačka Poznámka : Vzhledem k tomu, že je uvnitř bank zakázáno fotografování, jsou snímky skupin pouze před příslušnými bankami.
1.Skupina – GE Money dd
2.Skupina – Komerční banka dd
3.Skupina – Česká spořitelna dd
4.Skupina – ČSOB dd
5. Skupina - Internet Žáci v internetových vyhledávačích samostatně hledají internetové stránky s nebankovními úvěry tak, aby mohli splnit zadaný úkol. Získané informace si zapisují do sešitu a prezentují je na 3. vyučovací hodině. dd
Základní brožury z navštívených bank :
Základní brožury z navštívených bank : dd
Příklad informačního letáku :
Průběh 3. vyučovací hodiny Mluvčí jednotlivých skupin prezentovali zjištěné informace. Žáci počítali úrok v jednotlivých skupinách za pomocí matematických postupů procentového počtu. Zjištěné výsledky mluvčí skupin zapisovali do tabulky připravené vyučujícím na tabuli. Skupiny diskutovaly o výhodách a nevýhodách jednotlivých úvěrů.
dd
dd
dd
dd
dd
dd
dd
dd
dd
dd
dd
Cíl Cílem učitele byla komplexnost pojetí dnešního trendu zadluženosti společnosti. Jde především o : orientaci žáků v bankovních i nebankovních úvěrech a o zvýšení informovanosti žáků, analýzu úvěrového trhu pro fyzické osoby, komunikaci žáků s veřejnými institucemi a o formulaci vlastních potřeb vzhledem k finančnímu sektoru, orientaci v nabídkových letácích bank a o vyhledávání potřebných informací na internetu, upozornění na rizika spojené s přístupem k úvěrové smlouvě a se záměrem sjednání úvěru v nebankovním sektoru praktické dovednosti matematických operací a vztahů při řešení výše úvěru pro různé časové úseky, realizaci vlastních plánů založené na vlastní dedukci, spojení teorie s reálným životem. dd
Závěr Žáci si počínali velmi obratně při výběru mluvčích jednotlivých skupin. Většina žáků měla problém komunikace v klidném prostředí banky. Skupiny se velmi dobře orientovaly v informačních brožurách jednotlivých bank. Některé skupiny měly osobní zkušenosti s úvěrem ve své rodině a ojediněle i s exekucí majetku při neschopnosti splácet dlužné částky. Byla nutná rychlá rekapitulace matematické metody výpočtu procentové části z počtu procent a z půjčené hodnoty ( základu ). Skupina na internetu si počínala velmi zručně a získané informace přesvědčivě prezentovala ostatním skupinám. Žáci vytyčený cíl splnili do důsledku. Věřím, že žáci, kteří se v budoucím životě dostanou do tíživé finanční situace, uváží všechny důsledky sjednání úvěru a že nebudou čelit exekucím či jiné újmě na majetku ( viz neseriózní nebankovní úvěry prezentované ve sdělovacích prostředcích ). dd
Použitá literatura Eichler B., Burda Z. , Štorkánová M.: Hospodářské výpočty pro střední školy Vohradský Jiří, Hodinář Jan, Ondrejčík Karel, Simbartl Petr, Štich Lukáš, Vild Miroslav: Výukové metody, Fakulta pedagogická, ZČU Plzeň 2009 Informační brožury jednotlivých bank Informační noviny prodejní sítě Kaufland
Použitá literatura www.wikipedia.cz www.google.cz www.internet-pujcky.cz www.nebankovni.eu www.nebankovnipujcka.eu