Klavír Tomáš Kahl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Advertisements

Vytvořil: Martin Šturc
Autor: Martina Kachlová
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Nová digitální piana 2009 / 2010 FAST ČR, a.s
Kytara Tomáš Kahl.
Akordeon Šťastný Mikuláš.
Varhany.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Cimbál Václav Konvalinka.
Fagot Eva Michalisková.
Rozdělení hudebních nástrojů
Opakování opěrná soustava
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Bukovinová Barbora, sekunda
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 7 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Akustika.
Kovářství. Kovářství patřilo k nejvýznamnějším oborům lidské činnosti, lze říci, že schopnost zpracovávat železnou rudu patří k jednomu ze základních.
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Cembalo Kristýna Sadloňová SEKUNDA.
Eva Ventrubová Sekunda
Eliška Židlická Sekunda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Citera Nováková Karolína.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Klavír Veronika Kordasová.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Housle.
HUDEBNÍ HÁDANKA 2 DOBŘE SI POSLECHNI UKÁZKU A ZKUS URČIT, KTERÝ NÁSTROJ SLYŠÍŠ Mgr. M.Schallenbergerová 1.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
FYZIKA VY__III/2__INOVACE__216. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Hudební výchova Bicí nástroje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Cimbál Denisa Zpěváková Sekunda
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Citera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Klavír Tomáš Kahl

KLAVÍR U klavíru tón vzniká úderem kladívka, které je vymrštěno klávesovou mechanikou proti struně.

VÝVOJ KLAVÍRU: monochord předchůdce všech strunných nástrojů, k určování intervalů helikon neboli polychord, 4 – 15 strun helikon + klávesy = klavichord – konec 14. st. Itálie 2 typy: vázaný, volný psaltérium (citera) středověký drnkací nástroj cimbál cembalo vznik z psaltéria kolem r. 1360 – 1385 velecimbál (panthalon)vznik z psaltéria a cimbálu klávesový panthalon podnět ke vzniku klavíru kladívkový klavír zač. 18. st. – úder dřevěných paliček potažených kůží nebo plstí, schopnost dynamiky – síla úhozu = síla tónu

Nejvýznamnější stavitelé kladívkového klavíru: Bartolomeo Cristofori - kolem r. 1709, Itálie – Florencie - Stromento col piano e forte Gottfried Silbermann – kolem r. 1730 prosadil kladívkový klavír, německý varhanář John Broadwood – vylepšil anglickou mechaniku, Londýn 1780 Jean – Baptiste Erard – vylepšil klavír repetičním systémem, Paříž 1823

Vídeňská mechanika: dusítka jsou nad strunami zasazena do rámu, který se po sešlápnutí pedálu zvedá a padá (hluk) kladívka jsou dřevěná, oplstěná, potažená jelenicí, přímo spojená s klávesou, na jejím konci jsou zasazena do mosazné vidlice, po úhozu směřují kladívka od hráče pedály jsou před lyrou, pedál je tahový, zepředu polopancéřový rám, skříň zdobená, vykládaná, nohy a lyra ozdobná, klávesy nezapadají tak hluboko, těžší chod kláves na přelomu 19. a 20. st. zastavení výroby, vytlačena lepší anglickou mechanikou

Anglická mechanika: dusítka jsou jednotlivá, nespojená rámem kladívka jsou celá oplstěná se slabým dřevěným jádrem, jsou připevněná na liště nezávisle na klávesové páce, po úhozu směřují kladívka k hráči pedál je tlakový ne tahový, za lyrou klávesy mají hlubší ponor, lehčí chod kláves mechanika je složitější s množstvím drobných součástek, téměř bezporuchová, dnes používaná všemi výrobci

Typy klavíru: Tvary: tabulový, žirafový, pyramidový, svislý Pianino – 1826 Londýn Čtvrttónový, transpoziční, alikvotní, křížové křídlo, elektrofonický, elektronický

MODERNÍ KLAVÍR A JEHO ČÁSTI baraš – nosná konstrukce klavíru - nohy a žebra, má vliv na stabilitu nástroje, kvalitu tónu a stálost ladění skříň – ušlechtilá dřeva, nemá vliv na zvuk rezonanční deska – zespodu, položená na baraš, „duše nástroje“, vliv na kvalitu tónu – sílu, barvu, vyrobena z prken rezonančního smrku, natřena rezonančním lakem – přijímá chvění tónu litinový rám – zpevňuje konstrukci klavíru, z jednoho kusu oceli, zpevněný žebry podélně i příčně, tah strun až 20 tun količník – ladicí kolíky struny – křížový potah strun, hladké struny, dříve měděné, dnes ocelové, menzura=znělá část struny basové struny – opředení po 1 struně, jsou nutné jednotlivě vyrobit od malé oktávy opředení strun po 2 střední poloha sborové ostrunění po 3

MODERNÍ KLAVÍR A JEHO ČÁSTI mechanika – anglická, dvojrepetiční klávesnice – rám, na hrotech klávesy, ponor většinou 1 cm, menší ponor v diskantu, možno upravit filcovými kolečky, tíhu kláves lze upravit olůvky, klávesy dříve ze slonoviny, dnes ivoplast, rozsah klaviatury byl v 16. st. asi F – f², 17. st. C - c³, 18. st. F - f³ (Bachovo cembalo), Beethovenův klavír C - f³, od r. 1817 C - c4, dnes A2 – c5 dusítka – posledních pár diskantových strun nemá dusítka kladívka – tvrdost kladívka má vliv na kvalitu tónu, intonování – napichování intonační jehlou, napouštění chemií pedály – levý –již od Cristoforiho, již u cembala, z dvou a třísborových strun se rozezvučí jen jedna nebo dvě, pravý – Erard Paříž, má více alikvot, zvedá všechna dusítka, střední – prolongment, až u skladatelů 20. st. Koncertní křídlo má 260-300 cm, typ 1 a 2 se vyrábí individuálně, musí projít tónovou zkouškou, od typu 3 sériová výroba, ladění je temperované.

Nejznámější značky Petrof, Bohemia, Schulze, Yamaha, Stenwei, Kašpar, Foerster, Rösler, Erard