Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Rozsah výuky a studia Počet hodin přednášek týdně – 2 hodiny Počet hodin seminářů týdně – 0 hodin Počet kreditů – 3 kredity Celková časová náročnost – 78 hodin
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Cíl předmětu Předmět využívá mikroekonomickou metodologii a terminologii, aplikuje mikroekonomii na analýzu chování firem s důrazem na alternativní přístupy. Jsou aplikovány vybrané problémy ekonomické teorie na firemní rozhodování.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Cíl předmětu V průběhu absolvování předmětu budou prohloubeny teoretické znalosti získané v předmětu Mikroekonomie, který je prerekvizitou předmětu Teorie firmy. Po úspěšném absolvováním budou studenti schopni interpretovat alternativní přístupy k firmě, získají znalosti o teoretických souvislostech růstu firem, zvládnou aplikaci mikroekonomie při řešení reálných problémů firem, získají dovednosti lepšího zohlednění vzájemné interakce firem s vnějším prostředím.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Prerekvizity MIE, Mikroekonomie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Osnova Úvodní informace k předmětu. Opakování základních tezí mikroekonomické teorie. Formulace teoretických východisek předmětu. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji teorie firmy. Metodologie standardní mikroekonomie. Teorie transakčních nákladů a její aplikace na organizační strukturu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Osnova Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku. Oddělení vlastnictví a kontroly. Manažerské teorie. Behavioristické teorie firmy. Zaměstnanecká firma. Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní teorie spotřebitele (teorie spotřebních technologií).
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Osnova Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost. Praktické rozhodování o reklamních výdajích. Volba optimální reklamní technologie. Reklama v různých tržních strukturách. Efekty reklamy na blahobyt zákazníků. Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu. Marrisův model a převzetí firmy. Vertikální růst a transferové ceny. Multiprodukční firma. Diverzifikace a volba výrobního programu. Mezinárodní expanze firem.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Osnova Firma a odvětvi. Koncentrace odvětví. Vztah firmy ke konkurentům a oligopol. Limitní cena. Kvantitativní modely duopolu. Cenové modely duopolu. Možnosti využití teorie her. Firma a nejistota. Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu. Využití ekonomie informací v teorii firmy. Morální hazard. Agency teorie. Nepříznivý výběr. Signalizační chová ní a filtrování (screening).
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Osnova Firma a hospodářská politika. Souvislosti hospodářské politiky a chování firem. Externality jako tržní selhání, jejich řešení a důsledky pro firmu. Veřejné statky jako tržní selhání, jejich řešení a důsledky pro firmu. Dopady regulace monopolu. Závěrečné shrnutí a opakování.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Povinná literatura SOUKUPOVÁ, J. Teorie firmy. Slaný, Melandrium, ISBN SOUKUP, J. Mikroekonomická analýza : vybrané kapitoly. Slaný, Melandrium, ISBN HOŘEJŠÍ, B. Mikroekonomie. Praha, Management Press, ISBN X. JENSEN, M. C. A theory of the firm : governance, residual claims, and organizational forms. Cambridge, Harvard University Press, ISBN
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Doporučená literatura MARTIN, S. Industrial organization : a European perspective. New York, Oxford University Press, ISBN GEORGE, K. D., JOLL, C., LYNK, E. L. Industrial organisation : competition, growth and structural change. London, Routledge, ISBN MOCHANDREAS, M. Business economics. London, Thomson, ISBN MANSFIELD, E. Managerial economics : theory, applications, and cases. New York, W.W. Norton, ISBN THOMPSON, J., FORMBY, J. P. Economics of the Firm. New Jersey, Prentice-Hall, ISBN X.