Sluneční soustava Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_1CAS04_Sluneční soustava Autor materiálu:Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
( )
Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé pod názvem Slunce, ve kterém se nachází naše domovská planeta Země tvoří ji především 8 planet, 5 trpasličích planet, přes 150 měsíců planet a další menší tělesa jako planetky, komety, meteoroidy apod.
Slunce Slunce je centrálním bodem sluneční soustavy je výrazně nejhmotnějším tělesem celé soustavy vlivem gravitačních sil drží celá soustava pohromadě předpokládá se, že bude zářit dalších 7 miliard let
( )
Merkur je Slunci nejbližší a současně i nejmenší planetou sluneční soustavy ze Země je viditelný i pouhým okem povrch planety silně připomíná měsíční krajinu nepřítomnost atmosféry je příčinou velkých rozdílů teplot mezi osvětlenou a neosvětlenou polokoulí rozdíly dosahují hodnot téměř 700 °C na polokouli přivrácené ke Slunci může teplota vystoupit na téměř 430 °C na polokouli odvrácené panuje mráz až −180 °C
( )
Venuše druhá planeta od Slunce pojmenovaná po římské bohyni lásky a krásy Venuši velmi podobná Zemi ze Země ji lze vidět jen před svítáním nebo po soumraku Venuše je někdy označována jako „Jitřenka“ či „Večernice“ je zcela zakryta vrstvou husté oblačnosti má nejhustější atmosféru ze všech planet existují teorie, že Venuše měla dříve, podobně jako Země, oceány kapalné vody
( )
Země třetí planeta sluneční soustavy jediné planetární těleso, na němž je dle současných vědeckých poznatků potvrzen život nejspíše vznikla před 4,6 miliardami let a krátce po svém vzniku získala svůj jediný přirozený satelit – Měsíc jedná se o nedokonalou kouli s poloměrem 6378 km planetu obklopuje hustá atmosféra tvořená převážně dusíkem a kyslíkem Země je domovským světem lidstva
( )
Mars čtvrtá planeta sluneční soustavy pojmenována po římském bohu války Martovi má dva měsíce Phobos a Deimos v období, kdy je Mars v opozici ke Slunci, a Země se tak nachází mezi těmito dvěma tělesy, je Mars pozorovatelný na obloze po celou noc
( )
Jupiter největší planeta sluneční soustavy Jupiter je plynný obr Jupiter byl pozorován již od pradávna okolo planety se nacházejí slabé prstence není přesně známo, jaké vrstvy planetu tvoří má nejméně 63 měsíců čtyři velké měsíce Io, Europua, Ganymed a Callisto
( )
Saturn druhá největší planeta sluneční soustavy patří mezi velké plynné obry nemá pevný povrch, ale pouze hustou atmosféru je znám svou mohutnou soustavou planetárních prstenců jsou viditelné ze Země i malým dalekohledem má asi 60 měsíců největší je Titan má jako jediný měsíc ve sluneční soustavě atmosféru na noční obloze je pozorovatelný pouhým okem
( )
Saturnovy měsíce ( ) autor: H.Seldon
Uran třetí největší a čtvrtá nejhmotnější planeta ve sluneční soustavě řadí se mezi plynné obry a společně i mezi ledové obry je možné ho za příznivých podmínek pozorovat pouhým okem na noční obloze atmosféra Uranu je nejchladnější atmosférou ve sluneční soustavě planeta je nejspíše složena především z ledu a kamení obíhá ho řada měsíců
( )
Neptun nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi představitele plynných obrů a ledových obrů má charakteristicky modrou barvu, která je zapříčiněna množstvím metanu v atmosféře
( )
Pluto astronomové ho původně řadili mezi planety, ovšem v roce 2006 byl zařazen mezi trpasličí planety Pluto se skládá především z kamenných materiálů a ledu má pět známých měsíců největší je Charon
( )
Komety kometa je malé těleso sluneční soustavy podobné planetce složené jsou především z ledu a prachu jsou známé pro své nápadné ohony většina komet se po většinu času zdržuje daleko za oběžnou dráhou Pluta existují i komety, které se ke Slunci vrací pravidelně a často mezi ně patří například Halleyova, Hale-Boppova nebo Kohoutkova kometa často v tomto smyslu znamená jednou za několik let až staletí
( )
Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram březen 2013
Metodický list Název materiálu:VY_32_INOVACE_1CaS04_Sluneční soustava Autor materiálu:Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_CaS Číslo DUM:32_INOVACE_CaS Předmět: Člověk a svět Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: Třída: 4. Ověřující učitel: Mgr. Lenka Malá Anotace materiálu: Materiál určený k výuce předmětu Člověk a svět, pro doplnění a dokreslení informací z výkladu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku předmětu Člověk a svět ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními informacemi týkajícími se probírané látky. Součástí výuky je diskuse nad tématem a rovněž práce s doplňkovými zdroji informací pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.