PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ ? pondělí 1.11. 2010 pondělí 25.10. 2010 ALKANY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Advertisements

Cola + mentos.
NÁZVOSLOVÍ UHLOVODÍKŮ TYPY REAKCÍ V ORGANICKÉ CHEMII
Chemické reakce nasycených uhlovodíků
Organická chemie.
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Opakovací otázky na uhlovodíky
Uhlovodíky, rozdělení uhlovodíků, alkany
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Alkany.
Alkany –definice, příklady
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkany = uhlovodíky s jednoduchými vazbami (nasycené uhlovodíky)
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Alkany Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Písemné opakování v pond ě lí teorie pnutí vysoké pnutí nestálost vyšší reaktivita.
Alkany.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Alkany, cykloalkany.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_zástupci uhlovodíků
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
ALKANY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Fosilní paliva – Ropa.
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_05_Významné alkany II Téma.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_02_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Období: leden až květen 2012
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vlastnosti alkanů.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ ? pondělí 1.11. 2010 pondělí 25.10. 2010 ALKANY

krakování pyrolýza (řec. pyr = oheň, lysis = rozklad) = tepelný rozklad uhlovodíků s delším řetězcem na uhlovodíky s kratším řetězcem štěpení vazeb mezi atomy uhlovodíku C-C 400-1200°C zvýšeného tlaku přítomnost katalyzátorů vznikají kapalné a plynné uhlovodíky s menším počtem atomů uhlíku v řetězci – alkany + alkeny

krakování

krakování

reformování zlepšení antidetonačních vlastností benzínu - oktanové číslo katalyzátorem Mo2O3 + Al2O3 nebo Pt nanesená na Al2O3 2-4MPa, 500°C

reformování – doplňte strukturní vzorce cyklohexan → benzen 1-methylcyklopentan → benzen heptan → toluen methylcyklohexan → toluen 1,2-dimethylcyklopentan → toluen

oktanové číslo vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (projevuje se jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci spalovacího motoru vyjadřuje procentuální obsah izo-oktanu ve směsi izo-oktanu (přesněji 2,2,4-trimethylpentanu) s n-heptanem čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý izo-oktan má určeno oktanové číslo 100 95 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a 5 % heptanu

využití alkanů pohonné látky - benzín, motorová nafta, letecký a raketový petrolej paliva - zemní plyn, propan-butan, lehké topné oleje mazadla standardy - oktanové číslo (benzín), cetanové číslo (nafta)

výskyt alkanů zemní plyn a ropa

výskyt alkanů silice, vosky, feromony

methan 109°28´ tetraedr – pravidelný čtyřstěn bahenní plyn

CH3COONa + NaOH → CH4 + Na2CO3 methan – příprava CH3COONa + NaOH → CH4 + Na2CO3 octan sodný

methan – chemické vlastnosti dokonalé hoření methanu CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O nedokonalé hoření methanu 2CH4 + 3O2 → 2CO + 4H2O

methan – chemické vlastnosti chlorace methanu – SR CH4 + Cl2 → CH3Cl + HCl CH3Cl + Cl2 → CH2Cl2 + HCl CH2Cl2 + Cl2 → CHCl3 + HCl CHCl3 + Cl2 → CCl4 + HCl chlormethan dichlormethan trichlormethan tetrachlormethan

methan - charakteristika netoxický plyn bez barvy a zápachu nižší hustota než vzduch zdrojem zemní plyn F+

směs methanu se vzduchem může explodovat sledovat koncentraci methanu (důlního plynu) v uhelných dolech

bludičky

konečným produktem anaerobní redukce = odbourávání organických látek zdroj emisí methanu konečným produktem anaerobní redukce = odbourávání organických látek rašeliniště, mokřady

zdroj emisí methanu produkován některými druhy metanogenních bakterií (Methanobacterium) při rozkladu organických látek

zdroje emisí methanu tvoří bublinky pod ledem rozmrzajícího permafrostu, například na Sibiři

klatráty = hydráty methanu vodní led obsahující značné množství methanu v dutinách krystalové mřížky vznikají pravděpodobně bakteriálním rozkladem nekromasy v nedokonale oxidačních podmínkách

výskyt methanu skleníkový plyn zvyšující teplotu atmosféry až 23x silněji než CO2

využití methanu energetika – plynné palivo ve směsi s dalšími uhlovodíky ve směsi s kapalným kyslíkem jako pohonná látka v raketových motorech - experimentálně výroba - acetylen, vodík, kyanidy a methanol

opakování KRAKOVÁNÍ je DIALÝZOU PYROLÝZOU HEMOLÝZOU OKTANOVÉ číslo URČUJE POŘADÍ V HOMOLOGICKÉ ŘADĚ ALKANŮ URČUJE KVALITU NAFTY URČUJE ODOLNOST PLIVA VŮČI SAMOZÁPALU

HLAVNÍM ZDROJEM ALKANŮ JE /JSOU VYBERTE PALIVO, JEŽ BUDE ZPŮSOBOVAT NEJMÉNĚ ZNATELNÉ KLEPÁNÍ MOTORU OKTANOVÉ ČÍSLO 91 OKTANOVÉ ČÍSLO 93 OKTANOVÉ ČÍSLO 95 HLAVNÍM ZDROJEM ALKANŮ JE /JSOU A) ROPA A ZENÍ PLYN B) VOSK VE SVÍČKÁCH C) ŽIVÉ ORGANISMY METHAN JE PRODUKTEM A) AEROBNÍHO ROZKLADU ORGANICKÉHO MATERIÁLU B) ANAEROBNÍHO ROZKLADU ORGANICKÉHO MATERIÁLU C) HOŘENÍ ORGANICKÉHO MATERIÁLU DOKONALÝM SPALOVÁNÍM ALKANŮ VZNIKÁ A) UHLÍK B) OXID UHLIČITÝ C) OXID UHELNATÝ

CHLORACÍ CHLORMETHANU VZNIKÁ METHAN DICHLORMETHAN TRICHLORMETHAN VYBERTE PLYN, JEŽ NEJVÍCE OTEPLUJE ATMOSFÉRU A) CO2 B) METHAN C) CO VYBERTE SPRÁVNÁ TVRZENÍ A) METHAN JE LEHČÍ NEŽ VZDUCH B) METHAN MŮŽE TVOŘIT EXPLOZIVNÍ SMĚS C) METHAN JE ZA NORMÁLNÍCH PODMÍNEK KAPALNÝ K DETEKCI UNIKAJÍCÍHO METHANU SE V DOLECH VYUŽÍVALO A) KONÍ B) PSŮ - CHRTŮ C) KANÁRKŮ