Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP, 24.2.2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Všeobecný systém preferencí (GSP) od
Zavádění systému EMAS na MěÚ v Chrudimi V roce 2009 získalo Město Chrudim, které realizuje projekt Zdravé město a místní Agendu 21 „Cenu za inovaci ve.
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Revize Nového přístupu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS 2014 PŘEDPISY A NORMY PRO INŽENÝRSKOU GEODÉZII 17.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
Změny požadavků podle nové normy
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
JAK SE REGISTRUJÍ LÉKY © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
doc. Ing. František HELEBRANT, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Registrace podle EMAS III
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Konference NIDM k uznávání neformálního vzdělávání Praha, 2. a 3. listopadu 2011.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
E M A S Systém environmentálního řízení a auditu
Podpora eko-inovací a environmentálních technologií Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. 16. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM INOVACE, PRAHA 2009.
Akreditace klinických laboratoří Ing. Martina Bednářová Seminář NASKL, let akreditace.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Ekologický pilíř – celkový přehled
Enviros s.r.o. | Vlasta Švejnohová | Národní kontaktní místo čistší produkce Projekt ActClean – ENVIROS, s.r.o. Česká republika 11. dubna 2011 Vlasta Švejnohová.
Překlad slovníku ISO 14050: 2009 Úkol slovníku Pořadí slovníku Struktura slovníku Poznámky k překladu.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
1 M.Krčma Ircon, s.r.o. 24. května 2006, Brno Hodnocení životního cyklu a Life Cycle Thinking, vztah k EMAS.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Akreditační systém v ČR a v EU
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
SMĚRNICE pro kontrolu a postih dopingu ve sportu v ČR PhDr. Jaroslav Nekola Antidopingový výbor České republiky.
Nová role akreditace Ing. Milan Svoboda.
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
VÝROČNÍ KONFERENCE,,Operační program Rybářství příležitost pro produkční rybáře“
ProCoP (Product Contact Point) -představení a účel- Ministerstvo průmyslu a obchodu
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Seminář k ukončování projektů FS Státní fond životního prostředí ČR Praha,
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
„Programová podpora vstupního hodnocení udržitelné spotřeby a výroby v ČR“ Zkušenosti z programu Ing. Josef Pikálek ENVIROS, s.r.o. Na Rovnosti
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
Dobrovolné nástroje jako možná cesta k předcházení vzniku podnikových odpadů Daniel Hájek odbor finančních a dobrovolných nástrojů.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Dobrovolné nástroje v_působnosti MŽP Ing. Jan Kříž náměstek pro řízení sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů.
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Interní postupy MAS Brdy
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Presentation Title 1st September 2002
Transkript prezentace:

Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,

Základ revize Povinnost revize zakotvená v předcházejícím nařízení Studie „EVER Study“ (2005) –vytipovat nejslabší místa programů EMAS a ekoznačení (překážky rozvoje) –návrh změn a úprav

Akční plán USV Lepší výrobky „Chytřejší“ spotřeba „Štíhlejší“ výroba Aktivity na mezinárodní úrovni

Hlavní cíle revize Zvýšení počtu zapojených organizací Uznání EMAS jako nejvyššího standardu pro zavádění systémů environmentálního řízení Snadný přechod na EMAS pro organizace se zavedeným jiným systémem

Předpisy k EMAS Úroveň EU: Nařízení č. 761/2001 – EMAS II Nařízení č. 1221/2009 – EMAS III Národní úroveň: Národní program EMAS (UV č. 651/2002) (Aktualizovaná) Pravidla EMAS

Struktura nařízení Kapitoly: 1.Obecná ustanovení 2.Registrace organizací 3.Povinnosti registrovaných organizací 4.Pravidla pro příslušné orgány 5.Environmentální ověřovatelé 6.Akreditační a licenční orgány 7.Pravidla týkající se členských států 8.Pravidla pro Komisi 9.Závěrečná ustanovení

Struktura nařízení Přílohy: 1.Environmentální přezkum 2.Požadavky na systém environmentálního řízení 3.Interní environmentální audit 4.Environmentální prohlášení 5.Logo EMAS 6.Údaje potřebné k registraci 7.Prohlášení o činnostech environmentálního ověřovatele 8.Srovnávací tabulka

Požadavky na organizace

„Staronové“ požadavky Základní požadavky kladené na organizace zůstávají stejné Vazba na ISO Důraz na soulad s environmentální legislativou Posílení role environmentálního reportingu Využívání oborově specifických referenčních dokumentů Použití loga EMAS

Vazba na ISO Příloha II: Požadavky na systém environmentálního řízení Příloha I: Environmentální přezkum Příloha III: Interní environmentální audit

Důraz na soulad s environmentální legislativou Organizace musí dokumentovat, že splňuje potřebné požadavky a má vytvořený systém pro udržení souladu Státy musí vytvořit systém poskytující organizacím asistenci při identifikaci právních požadavků

Posílení role environmentálního reportingu Sada klíčových environmentálních indikátorů –Energetická účinnost –Materiálová účinnost –Spotřeba vody –Produkce odpadů –Emise do ovzduší –Biodiverzita Vazba indikátorů na významné environmentální aspekty Oborově specifické referenční dokumenty

Obsah: –Klíčové environmentální aspekty –Techniky/metody řízení –Environmentální indikátory –Benchmarky „Dobrovolně-povinné“ využívání Oborově specifické referenční dokumenty

Používání loga EMAS Pouze jedna verze loga Podmínky použití: –Pouze registrované organizace –Vždy s registračním číslem –Zákaz použití na výrobcích nebo jejich obalech –Nesmí vyvolat záměnu se značením (ekologicky šetrných) výrobků

Nové typy registrací

„Globální EMAS“ Otevření rámce Programu EMAS pro organizace ze zemí mimo EU Pravomoc členských států (ne)přijímat žádosti organizací z nečlenských zemí Manuály a podrobné postupy

Korporátní registrace Registrace mateřské organizace, včetně (všech) jejích poboček Manuály a podrobné postupy

Požadavky na členské státy a Evropskou komisi

Propagační a informační aktivity Poskytování informací o Programu EMAS (cíle, prvky, obsah nařízení) Vyvíjení propagační činnosti –Možnost specifického cílení na malé a střední podniky Adekvátní výše poplatků (příp. žádné poplatky)

Asistence při zavádění EMAS Podpora zavádění EMAS v „klastrech“ a fázového zavádění Uznání jiných systémů environmentálního řízení jako adekvátních k určitým prvkům EMAS Oborově specifické referenční dokumenty Manuál zavádění EMAS ve všech jazycích Postupy pro registraci organizací ze států mimo EU a korporátní registraci

Asistence v oblasti legislativních požadavků Vytvoření systému pro poskytování asistence organizacím při identifikaci právních požadavků –Informace o jednotlivých požadavcích environmentální legislativy –Informace o příslušných „donucovacích orgánech“ pro jednotlivé právní požadavky Donucovací orgány musí poskytovat informace „o prostředcích k prokázání toho, že organizace splňuje příslušné požadavky“ (Alespoň ve vztahu k malým a středním podnikům)

Poskytování výhod registrovaným organizacím Provázání EMAS s další legislativou ( ) –„Úlevy“ z právních požadavků –Snížení administrativní zátěže Zohlednění EMAS v rámci veřejných zakázek

Přechod z EMAS II na EMAS III

Národní systémy a registry Nutnost přizpůsobit národní systémy do 1 roku (tj. do ) –Postupy příslušných (odpovědných) orgánů –Akreditační postupy Organizace prokazují splnění požadavků EMAS III při nejbližším ověřování –Možnost odložení až o 6 měsíců Environmentální ověřovatelé mohou nadále provádět svou činnost

Zrušující ustanovení Zrušení nařízení č. 761/2001 a návazných předpisů –Rozhodnutí Komise č. 681/2001 –Rozhodnutí Komise č. 193/2006 (Ne)zrušení ostatních doprovodných dokumentů

Děkuji za pozornost Pavel Růžička