Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Základ revize Povinnost revize zakotvená v předcházejícím nařízení Studie „EVER Study“ (2005) –vytipovat nejslabší místa programů EMAS a ekoznačení (překážky rozvoje) –návrh změn a úprav
Akční plán USV Lepší výrobky „Chytřejší“ spotřeba „Štíhlejší“ výroba Aktivity na mezinárodní úrovni
Hlavní cíle revize Zvýšení počtu zapojených organizací Uznání EMAS jako nejvyššího standardu pro zavádění systémů environmentálního řízení Snadný přechod na EMAS pro organizace se zavedeným jiným systémem
Předpisy k EMAS Úroveň EU: Nařízení č. 761/2001 – EMAS II Nařízení č. 1221/2009 – EMAS III Národní úroveň: Národní program EMAS (UV č. 651/2002) (Aktualizovaná) Pravidla EMAS
Struktura nařízení Kapitoly: 1.Obecná ustanovení 2.Registrace organizací 3.Povinnosti registrovaných organizací 4.Pravidla pro příslušné orgány 5.Environmentální ověřovatelé 6.Akreditační a licenční orgány 7.Pravidla týkající se členských států 8.Pravidla pro Komisi 9.Závěrečná ustanovení
Struktura nařízení Přílohy: 1.Environmentální přezkum 2.Požadavky na systém environmentálního řízení 3.Interní environmentální audit 4.Environmentální prohlášení 5.Logo EMAS 6.Údaje potřebné k registraci 7.Prohlášení o činnostech environmentálního ověřovatele 8.Srovnávací tabulka
Požadavky na organizace
„Staronové“ požadavky Základní požadavky kladené na organizace zůstávají stejné Vazba na ISO Důraz na soulad s environmentální legislativou Posílení role environmentálního reportingu Využívání oborově specifických referenčních dokumentů Použití loga EMAS
Vazba na ISO Příloha II: Požadavky na systém environmentálního řízení Příloha I: Environmentální přezkum Příloha III: Interní environmentální audit
Důraz na soulad s environmentální legislativou Organizace musí dokumentovat, že splňuje potřebné požadavky a má vytvořený systém pro udržení souladu Státy musí vytvořit systém poskytující organizacím asistenci při identifikaci právních požadavků
Posílení role environmentálního reportingu Sada klíčových environmentálních indikátorů –Energetická účinnost –Materiálová účinnost –Spotřeba vody –Produkce odpadů –Emise do ovzduší –Biodiverzita Vazba indikátorů na významné environmentální aspekty Oborově specifické referenční dokumenty
Obsah: –Klíčové environmentální aspekty –Techniky/metody řízení –Environmentální indikátory –Benchmarky „Dobrovolně-povinné“ využívání Oborově specifické referenční dokumenty
Používání loga EMAS Pouze jedna verze loga Podmínky použití: –Pouze registrované organizace –Vždy s registračním číslem –Zákaz použití na výrobcích nebo jejich obalech –Nesmí vyvolat záměnu se značením (ekologicky šetrných) výrobků
Nové typy registrací
„Globální EMAS“ Otevření rámce Programu EMAS pro organizace ze zemí mimo EU Pravomoc členských států (ne)přijímat žádosti organizací z nečlenských zemí Manuály a podrobné postupy
Korporátní registrace Registrace mateřské organizace, včetně (všech) jejích poboček Manuály a podrobné postupy
Požadavky na členské státy a Evropskou komisi
Propagační a informační aktivity Poskytování informací o Programu EMAS (cíle, prvky, obsah nařízení) Vyvíjení propagační činnosti –Možnost specifického cílení na malé a střední podniky Adekvátní výše poplatků (příp. žádné poplatky)
Asistence při zavádění EMAS Podpora zavádění EMAS v „klastrech“ a fázového zavádění Uznání jiných systémů environmentálního řízení jako adekvátních k určitým prvkům EMAS Oborově specifické referenční dokumenty Manuál zavádění EMAS ve všech jazycích Postupy pro registraci organizací ze států mimo EU a korporátní registraci
Asistence v oblasti legislativních požadavků Vytvoření systému pro poskytování asistence organizacím při identifikaci právních požadavků –Informace o jednotlivých požadavcích environmentální legislativy –Informace o příslušných „donucovacích orgánech“ pro jednotlivé právní požadavky Donucovací orgány musí poskytovat informace „o prostředcích k prokázání toho, že organizace splňuje příslušné požadavky“ (Alespoň ve vztahu k malým a středním podnikům)
Poskytování výhod registrovaným organizacím Provázání EMAS s další legislativou ( ) –„Úlevy“ z právních požadavků –Snížení administrativní zátěže Zohlednění EMAS v rámci veřejných zakázek
Přechod z EMAS II na EMAS III
Národní systémy a registry Nutnost přizpůsobit národní systémy do 1 roku (tj. do ) –Postupy příslušných (odpovědných) orgánů –Akreditační postupy Organizace prokazují splnění požadavků EMAS III při nejbližším ověřování –Možnost odložení až o 6 měsíců Environmentální ověřovatelé mohou nadále provádět svou činnost
Zrušující ustanovení Zrušení nařízení č. 761/2001 a návazných předpisů –Rozhodnutí Komise č. 681/2001 –Rozhodnutí Komise č. 193/2006 (Ne)zrušení ostatních doprovodných dokumentů
Děkuji za pozornost Pavel Růžička