Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Advertisements

Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
EPILEPSIE Vypracoval: Josef Kočárek, IVETA SLAVÍKOVÁ, SIMONA LIŠKOVÁ
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Nemoci nervové soustavy
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Výchova mládeže s více vadami
Přehled jednotlivých postižení
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rozdíly mezi osobnostmi
APA u osob s tělesným postižením
Osoby s tělesným postižením a potížemi chování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zdravotní tělesná výchova
-morbili, measles Ivona Jurčová
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
DMO Olga Bürgerová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
KLINICKÝ OBRAZ KLÍŠŤOVÉ MENINGOENCEFALITIDY Václav Chmelík Nemocnice České Budějovice a.s.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Základy speciální pedagogiky
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Lymská borelióza.
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Název pochází z řeckých slov soma = tělo, paideia = výchova. Obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením. Název pochází z řeckých slov soma = tělo, paideia = výchova. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Klasifikace pohybových vad Základní skupiny: poruchy vrozené, včetně dědičných poruchy získané Všechny pohybové vady mohou být různého stupně. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dělení podle postižené části těla: obrny centrální a periferní deformace - nesprávný tvar některé části těla malformace - patologické vyvinutí různých částí těla amputace- umělé odnětí části končetiny od trupu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

I. Obrny centrální a periferní Týkají se centrální (mozek a mícha) a periferní (obvodové nervstvo) nervové soustavy. Jednotlivé druhy se liší rozsahem a stupněm závažnosti a dělí se na parézy – částečné ochrnutí a plégie – úplné ochrnutí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Dětská mozková obrna (DMO) závažné centrální onemocnění vzniká před narozením, při porodu nebo těsně po něm cca 50 – 60% výskytu ze všech pohybových poruch Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

typická je tělesná neobratnost, nerovnoměrný vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, těkavost, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, překotné a impulzivní reakce, střídání nálad a výkyvy v duševní výkonnosti, opožděný vývoj řeči a řečové vady Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Formy těžšího druhu DMO: Spastická hemiparetická - obrna horní i dolní končetiny ½ těla diparetická - většinou dolní končetiny kvadruparetická - všechny 4 končetiny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

2) Nespastická hypotonická -chabá obrna, výraznější bývá na DK, vyskytuje se u kojenců a kolem 3. roku věku se mění ve formu spastickou nebo dyskinetickou dyskinetická(dříve extrapyramidová)  - nepotlačitelné mimovolní pohyby mozečková - vyskytuje se vzácně, snížení svalového napětí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Lehká mozková dysfunkce (LMD) - encefalopatie lehčí typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především chlapci oslabení schopností a vlastností psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

projevy: psychomotorický neklid, psychická instabilita, změny nálad, impulzivní jednání prognóza: hyperaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti přetrvávají v 50% do dospělosti, emoční labilita, nižší aspirační úroveň, přecitlivělost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

zlikvidována v r. 1958 Sabinovou vakcínou Dětská obrna infekční onemocnění objevovalo se hlavně u dětí v předškolním věku a zanechávalo trvalé a často velmi těžké následky zlikvidována v r. 1958 Sabinovou vakcínou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mozkové záněty (encefalitidy) např. klíšťová encefalitida vyvoláno mikrobiálními činiteli zprvu projevy jako chřipka, pak přechodná fáze zdánlivého zlepšení, po které nastupují vysoké teploty, epileptické záchvaty, třes, ochrnutí končetin – po odeznění nemoci se veškeré příznaky většinou vytrácejí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Stavy po mozkových nádorech po operaci následky v pohybové oblasti, v oblasti řeči Epilepsie mozkové záchvatovité onemocnění Mozkové příhody v důsledku krvácení do mozku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Mozkové embolie nedokrevnost části mozku a odumření části mozku, podle zasažené hemisféry způsobují levostranné nebo pravostranné hemiparézy až hemiplegie spíše u starších osob Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

při úrazu – po otevřeném nebo uzavřeném poranění hlavy Obrna míchy Traumatické obrny při úrazu – po otevřeném nebo uzavřeném poranění hlavy Obrna míchy vlivem různých onemocnění, častou příčinou je úraz páteře s následným poraněním míchy čím blíže ke krční míše byla mícha zasažena, tím je stav postiženého závažnější Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

vrozené, neurochirurgická operace obrna DK a svěračů Rozštěp páteře vrozené, neurochirurgická operace obrna DK a svěračů nepříznivá prognóza, nyní většinou včas odhaleno screeningovými metodami Degenerativní onemocnění mozku až v průběhu života degenerace mozkových buněk Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Obrna periferních nervů většinou po úrazu dolních končetin nebo horních končetin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

důsledek nesprávného držení těla II. Deformace Jsou vrozené nebo získané vady, které se vyznačují nesprávným tvarem některé části těla. Skoliózy a kyfózy důsledek nesprávného držení těla změny v zakřivení páteře nebo labilní a nestálé držení těla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Nesprávný vývoj kyčelního kloubu může být jednostranné nebo oboustranné dnes procházejí všechny děti vyšetřením ultrazvukem ještě v porodnici Perthesova choroba příznivá prognóza, postižení hlavice stehenní kosti děti ve věku 5-7 let, léčba trvá až 2 roky, dítě je převážně upoutáno na lůžko Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Progresivní svalová dystrofie 2 formy onemocnění: dědičné onemocnění svalů 2 formy onemocnění: forma postihující ramenní pletenec - ramena ční dopředu, lopatky odstávají, změny v obličeji forma postihující pánevní pletenec dědičné nejprve postihne svalstvo pánve, poté i svalstvo dolních končetin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

III. Malformace a amputace Malformace – patří do vrozených vývojových vad, je to patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin amélie – částečné chybění končetiny fokomelie – končetina navazuje přímo na trup Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

umělé odnětí části končetiny od trupu Amputace umělé odnětí části končetiny od trupu příčinou jsou úrazy, cévní onemocnění, zhoubné nádory na končetinách, infekce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

IV. Chronická onemocnění Alergická a astmatická onemocnění v důsledku negativních vlivů znečištěného prostředí, nevhodného výběru potravin, psychosociálních stresů i špatného pohybového režimu, dědičnost především v dětské populaci - každé 3. - 5. dítě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výchova a vzdělávání žáků s tělesným postižením a žáků dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených Raná péče – soustava služeb a programů s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Předškolní věk - využívají nabídky speciálně pedagogického centra (SPC) pro tělesně postižené (3 – 6 let), které jsou zřizovány při speciálních mateřských školách. Mateřská škola - nejen u zdravých, ale i u tělesně postižených dětí není součástí povinného vzdělávacího systému. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Školní věk - dochází k integraci tělesně postižených žáků do běžných typů škol. Ve školách pro tělesně postižené jsou vzdělávací programy rozšířeny i o předmět dorozumívací dovednosti. Předprofesní a profesní příprava, zaměstnávání pohybově postižených – jedná se o přípravu k volbě povolání, profesní poradenství a předstupeň vyučení. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vládní výbor pro zdravotně postižené občany Instituce pro výchovu a vzdělávání dětí a žáků s tělesným a zdravotním postižením Vládní výbor pro zdravotně postižené občany centra léčebné rehabilitace speciálně-pedagogická centra speciální školy pro tělesně postižené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

centra rehabilitačního inženýrství centra technické pomoci osobní asistenti nebo „další souběžně působící pracovník“ profesní příprava zaměstnání (chráněné dílny) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK