Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova Ostrov Středověká hudba románská a gotická Jako středověká hudba je označována evropská hudba, která se vyvíjela.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE 341_Hudba v období gotiky AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Gotická kultura a vzdělanost
Gotická kultura.
HUDBA V RENESANCI.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Jak je možné zachytit hudbu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
KOSMOVA A DALIMILOVA KRONIKA.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Druhy skladeb a hudební formy
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Původ hudby, pravěk, starověk
Monča Křenková, Kačka Veselá
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Adam Václav Michna
{ HOSPODINE, POMILUJ NY HOSPODINE, POMILUJ NY Závěr 10.ST. – NEJSTARŠÍ DUCHOVNÍ PÍSEŇ – PSÁNA STAROSLOVĚNSKY Závěr 10.ST. – NEJSTARŠÍ DUCHOVNÍ PÍSEŇ –
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Test k ověření znalostí z HV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky hudebních dějin v Čechách
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Filip Tarant Můj web Hudba Filip Tarant Můj web
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova Ostrov Středověká hudba románská a gotická Jako středověká hudba je označována evropská hudba, která se vyvíjela v závislosti na rozmachu křesťanství. 4. – 14. století

Periodizace Podle dominujících hudebních forem dělíme středověk na Rané období Období jednohlasého zpěvu (4. – 10. století) Vrcholné období Období raného vícehlasu (11. – 12. století)   Notredamská škola (1150 – 1250) Ars antiqua (1250 – 1320) Ars nova (1320 – 1430)

různé formy jednohlasého liturgického zpěvu chvalozpěvy, hymny pozdějším vrcholem byl gregoriánský chorál z ryze duchovní hudby se v pozdním středověku posléze vyvinula i hudba světská, včetně lidové v průběhu celého tohoto dlouhého období se dochází postupně k rozvoji vícehlasu/ vokální polyfonie a ke zdokonalování hudebních nástrojů i hudebního zápisu, který na jeho konci (tedy před nástupem renesance v druhé třetině 15. století se již velmi přibližuje základům klasické notace.

Rané období V období nejranějšího středověku byl asi nejznámějším autorem Hilarius z Poitiers (310 – 368). Hilarius používal melodií ariánských duchovních písní a k nim psal pravověrné texty. Melodie těchto písní využívaly čtyř základních řeckých stupnic podobně jako písně, které byly zpívány v pohanských chrámech a na scéně světských divadel. Bylo to zpívané slovo na řecké melodie. Podle dochovaných pramenů je zřejmé, že se tyto zpěvy těšily velké oblibě.

První skladatelé Není proto divu, že podle jejich vzoru byly skládány i písně v „klasických“ křesťanských sborech. Podobně pracoval i Efraem Syrský (307 – 373), který byl biskupem a ve své době známým skladatelem bohoslužebných písní. Své písně tvořil tak, že použil tehdy známé melodie ze světských i duchovních písní, k nimž dodal křesťanský text. Skládání duchovních písní se velice věnoval také Ambrož Milánský (340 – 397). Jeho písně nepřebíraly biblické náměty a svou formou napodobovaly antické vzory. Nápěvy k nim byly komponovány v řeckém slohu bez metrické formy, tedy všechny noty byly stejně dlouhé. Melodické písně Ambrožova typu začaly časem přejímat taneční rytmy a ztrácely proto pro liturgické použití vážnost.

Gregoriánský chorál Proto papež Řehoř Veliký /Gregor (540 – 604) dal sebrat a upravit několik stovek starších liturgických zpěvů, kde se nápěvy zcela podřizovaly slovnímu rytmu a zněly okázale a slavnostně. Pro svou přílišnou složitost se ovšem nehodily pro nekultivovaný zpěv prostých věřících. Proto Řehoř z titulu své papežské moci nařídil, že při bohoslužbách smějí zpívat jen vycvičení a vzdělaní kněží nebo řádoví bratři a liturgický zpěv musí být jednohlasý a bez doprovodu hudebního nástroje.

Vrcholné období a jeho hudební formy Díky vysoké Řehořově autoritě se z tohoto vzoru na několik století stal nenarušitelný model křesťanského zpěvu při bohoslužbách, nazvaný po po něm (latinsky Gregor) gregoriánský chorál. Z pozdějších forem gregoriánského chorálu se vyvinula lidová duchovní píseň. K nejstarším písním tohoto typu patří naše česká Hospodine pomiluj ny, která má původ možná již v 10. století, německá Christ ist erstanden (Kristus vstal z mrtvých) a Svatováclavský chorál, které vznikly pravděpodobně ve 12. století.

Vokální polyfonie - vícehlas Model jednohlasnosti byl přísně dodržován až do 11. století, kdy se objevil vícehlas, který se stal nejcennějším přínosem středověké hudby. Ve svých počátcích to byl jen způsob přednesu gregoriánského chorálu, tedy jakési vylepšení jednohlasého zpěvu. Nejstarší památky notovaného vícehlasu jsou z 10.století, oficiálními kruhy byl však vícehlas přijat až mnohem později. Období rozvinutého vícehlasu (od 12. do prvních desetiletí 14. století) se nazývá ars antiqua. nejdůležitějšími hudebními formami tohoto období jsou motet, conductus a dva typy rondelu

První etapa tohoto období je nazývána Notredamskou školou (viz níže), jejíž nejdůležitějším přínosem bylo vytvoření formy organum purum a zdokonalení skladebné techniky discantus. Posledním obdobím středověké hudby do nástupu renesance je tzv. „nové umění“, tedy ars nova ,jehož nejvýznamnějším přínosem je svěží melodika, rozmach instrumentace, rytmu, větší zájem o vertikální vztahy tónů a výrazný pokrok v notaci. Dochází k emancipaci a rozvoji harmonie.

Dramatická hudba zaměřena především církevně. V duchovních hrách byly zpracovávány různé biblické náměty. Oblíbené byly liturgické hry velikonoční a vánoční. Brzy však do nich začaly pronikat světská témata zaváděním komických lidových postav. Zesvětštělé útvary duchovních her nebyly už provozovány v kostele, ale většinou na veřejných prostranstvích. V původních liturgických hrách byla hudební složka velmi důležitá, ve světských měla spíše jen úlohu vsuvek. Významné české hudební památky z tohoto období jsou Hra tří Marií a Mastičkář.

Světská hudba Současně se rozvíjela i hudba neodvozená z duchovní, tedy ryze světská. Jejími nositeli byli potulní hudebníci. Od 13. století byli přijímáni do služeb králů, šlechty a především měst. Tehdy se hudebníci začali i organizovat. Z našich hudebních dějin známe jméno původně potulného hudebníka Dobřety, kterému kníže Vladislav I. za jeho služby udělil pozemky ve východních Čechách.

rytířské zpěvy Jedním z druhů středověké hudby je i světská lidová píseň, která byla základem pro vznik evropské lidové hudby jako takové. Existovala sice nesporně již mnohem dříve, ale teprve z rozhraní 9. a 10. století pocházejí první dochované památky umělé písně světské, například sbírka Carmina burana. Patří sem později i počátky rytířského básnictví a zpěvu trubadúrů a truvérů, či minnesängrů.

Nástroje Jak z literatury tak i výtvarného umění si lze udělat poměrně jasnou představu i o hudebních nástrojích středověké hudby. Byly to již v podstatě nástroje všeho druhu: smyčcové – gigue a viella drnkací – loutna, harfa klávesové – především varhany a ve 14. století již také klavír ve své primitivní podobě dechové (zobcové a kostěné flétny, píšťaly, rohy, trouby) i bicí nástroje

Význam období pro vývoj hudby Nejslavnějším představitelem francouzské ars nova byl diplomat, básník a hudebník Guillaume de Machaut (mj. sekretář českého krále Jana Lucemburského). Napsal desítky motet, balad, písní (chanson) a virelai. Jeho nejvýznamnějším dílem je ale čtyřhlasá Messe Notre Dame napsaná pro remešskou kapitulu, jíž byl kanovníkem. Jde o nejstarší známé zpracování mešního ordinaria. Mezi další významné představitele patří Phillippe de Vitry. Věnoval se především hudební teorii a je autorem traktátu „Ars nova“, pojednávajícího o rytmu a notaci. Stal se tím vlastně zakladatelem tohoto směru. Památky z této doby se zachovaly v rukopisech, uložených především v pařížské Národní knihovně. Hudebním přínosem francouzské ars nova je svěží melodika, snaha o jednotné rytmické členění hlasů a větší zájem o vertikální vztahy tónů, což je významná událost, neboť tímto krokem dochází k emancipaci a rozvoji harmonie coby jednoho ze základních atributů hudby.