Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080 Renesance a reformace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorka: Jaroslava Suchá Zdroj: Wikipedie, obrázky-Klipart
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
Moderní právní pozitivismus
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Sociální politika a Welfare State
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Politologie jako věda Politika moc
Vznik státních útvarů V.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Veřejná správa – úvod.
VY_32_INOVACE_02_SVP_061_Zrn
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Česká republika Demokratický stát.
Renesanční politické teorie
Osvícenství.
Základní typy monarchií
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Teorie státu - pokračování
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Demokracie a její hodnoty
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Politické systémy světa
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Senát Říma a senát Konstantinopole – cesta od mocného politického centra k městské radě Mgr. Jana Malaníková.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
I.2. Státní suverenita, legalita a legitimita
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Název politologie je složen z následujících slov:
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Právní základy státu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Státověda.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Stát Definice, funkce, typy.
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Geopolitika Státy a závislá území 1.
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Transkript prezentace:

Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Renesance a reformace

Předrenesanční politické myšlení  Už ve 12. století se do společenského života Evropy promítly velké změny spjaté s ekonomickými pohyby, s obrozením antického myšlenkového bohatství  Vysvětlení leží v Itálii tehdy plné vzmáhajících se městských států  Od poloviny 13. století si lid vynutil rozhodující vliv na komunální zákonodárství a politická moc přešla do rukou obchodníků a řemeslníků

Dante Alighieri (1265 – 1321)  Jeden z nejvýznamnějších italských básníků, významně však přispěl také k vývoji jazykovědy a italského jazyka a k vývoji politické filozofie  Jeho největším dílem je Božská komedie  Spis De monarchia (O jediné vládě) patří mezi základní, klasická díla z oblasti státovědy

Dante Alighieri - De monarchia  Obhajuje vytvoření jedné křesťanské říše – jen ta může zaručit mír a spravedlnost  Říše nevznikají z vůle lidí, ale z vůle boží  Staví se proti tradičnímu názoru, že světský suverén je podřízen církevní jurisdikci – vládu přijímá panovník přímo z rukou božích bez zprostředkování papeže  Uznává jistou povýšenost moci duchovní nad světskou  Působení církve omezuje na duchovní oblast – nemá působit politicky

Marsilius z Padovy (asi )  Italský učenec pozdního středověku, který se hluboce účastnil politiky své doby – jeho teorie je protiteokratická  Ve sporech mezi papežem Janem XXII. a císařem Ludvíkem IV. Bavorem stál na straně císaře  Jako odměnu za své služby byl jmenován milánským arcibiskupem (ačkoliv byl laik)  Nejvýznamnějším dílem je spis Defensor pacis (Obránce míru) – jedno z nejvýznamnějších politických a náboženských děl, která vznikla během 14. století

Marsilius z Padovy – humanizace státu  Bezprostřední příčinou světské vlády jsou lidé (vzdálenou příčinou je stále Bůh)  Stát je světská instituce, výtvor lidské vůle, zařízení, jehož posláním je zajišťovat jednotlivcům dobrý život  Papež i duchovenstvo se musí podřídit celému národu i panovníkovi  Stát se zakládá na vůli poddaných – zdrojem státní moci je lid  Zásadu suverenity lidu pokládá za základ všech druhů vlády

Marsilius z Padovy – suverenita lidu  Lid může výkon státní moci svěřit jednotlivcům volbou  Vláda je legitimní, pokud se zakládá na volbě  Vládce je lidu zodpovědný a může být lidem souzen  Církev je orgánem státu, církevní funkcionáři jsou funkcionáři státu  Církev pokládá za duchovní stát, papež je zmocněncem křesťanů

Niccolo Machiavelli (1469 – 1527)  Italský politik, diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik  Stává se druhým kancléřem Florentské republiky, což mu umožnilo navázat kontakt s hlavami států a nahlédnout do tajů evropské politiky  Po svém politickém pádu napsal dva slavné spisy ­ Vladař a Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia.  Obě svá nejdůležitější díla věnuje vzestupu a úpadku států - jakési patologii států

Machiavelli – teorie politiky  Rady a pokyny politikům spojuje zásada, že politika není vázána zákony morálky  K dosažení praktických politických cílů je dovoleno používat i mravně pochybné prostředky – účel světí prostředky – jediným kritériem je efektivita, účinnost  Používání nemorálních prostředků v politice ospravedlňuje tím, že lidé jsou špatní  Od lidí se dá očekávat spíš zlo – k dobrému musí být vedeni nebo i donucováni

Machiavelli – teorie státu  Základem státu jsou dobré zákony a dobré vojsko  Stát je světská a laická instituce, do níž Bůh svou vůlí nezasahuje  Představitelem svrchovanosti státu je lid nebo kníže  Jeho teorie odpovídá spíše absolutistické knížecí vládě, přesto oceňuje republiku  Za nejlepší formu považuje republiku, ve které nikdo nezíská přílišnou moc  Jeho stát je stát politický, nikoli právní (hlavním úkolem je boj proti vnitřnímu a vnějšímu nepříteli)

Machiavellismus  Označení pragmatického a cynického jednání v politice  Politika se odehrává v reálném světě a nikoliv ve světě morálním  Ve 20. století na tyto myšlenky navázali: Mussolini („Násilí je morálnější než kompromis.“) Hitler („Neuznávám v politice žádný morální zákon. Politika je hra, ve které je dovolen každý trik.“)

Jean Bodin ( )  Francouzský právník, filosof, politik a politolog, člen francouzského Sněmu a profesor práva v Toulouse  Zakládá politickou vědu ve Francii, byl jedním z ideologů, kteří vystoupili na obranu královského absolutismu.  Patřil k prvním autorům, kteří v právní vědě uplatnili historickou a srovnávací metodu  Bodin se cílevědomě snažil vytvořit ucelenou teorii státu - názory a představy vyložil v zásadním díle Six Livres de la République (Šest knih o státu)

Jean Bodin – suverenita moci  Považuje za základ státu rodinu - moc rodiny se omezuje na správu soukromého majetku  Naproti tomu státní moc se musí starat o společné záležitosti rodin a spravovat veřejný majetek  Stát je mocenským výtvorem – není výsledkem smlouvy, mravních úvah nebo božské inspirace  O státu lze hovořit jedině tehdy, existuje-li suverénní moc  Moc panovníka musí být absolutní – panovník nepodléhá zákonům (legibus solutus), nicméně podléhá přírodnímu i božskému zákonu

Jean Bodin – výkon moci  Bodin rozlišuje zákon jako panovníkův příkaz a právo jako to, co je spravedlivé.  Panovník má například dodržovat smlouvy, i když jsou v zájmu druhého, má si poddané získat, ne vládnout strachem.  Z pevného rámce přirozeného a Božího zákona také vyplývá, že otroctví je špatné  Občané mají svá nezadatelná práva, totiž svobodu a právo na majetek. Soukromý majetek je podle Božího i přirozeného zákona, takže panovník nemůže ukládat daně jak chce.

Jean Bodin – teorie práva  Spis Výklad univerzálního práva je jasným pokusem o racionalizaci a formalizaci práva.  Novým prvkem je odlišení práva a zákona  Právo je spravedlivé a dobré bez příkazu, zákony vycházejí z výkonu suverenity toho, kdo přikazuje  Zákony tedy nejsou ničím jiným než rozkazy suveréna  Je to jasné rozlišení přirozeného a lidského práva

Reformace  Od 16. století se hovoří o moderním právním myšlení, jehož prvky jsou vůle (zakládající prostřednictvím smlouvy stát), jednotlivec (emancipovaný od jakéhokoli pečovatelského působení) a pozitivní právo (odvozené od vůle suveréna)  Začalo hnutí protestantské reformace  Podstatou reformace bylo úsilí vyprostit křesťanství z jeho symbiózy s antickou filozofií, zbibličtit ho a církev vrátit k jejím zdravým a prostým počátkům

Martin Luther ( )  Luther právo podceňuje - i to je známka moderního právního myšlení  Právo ztrácí v Lutherově myšlení prestiž a hodnotu, jelikož tvrdí, že skutečný křesťan nemusí respektovat právo, ale jen Kristův zákon  Světské právo má omezené poslání - je božím mečem v rukou vrchnosti a jeho cílem je trestat hříšníky a udržovat pořádek. Základním znakem práva je sankce  Luther tak představuje velmi vyhrocenou formu právního pozitivismu založeného na náboženské víře

Jan Kalvín ( )  Kalvínovou zásluhou je odlišení práva od morálky  Každý projev boží vůle je božím právem. Na něm lze vybudovat pouze lidské pozitivní právo, které je slovním vyjádřením principů odvozených z božího práva. Přirozené právo jako mezičlánek zde nemá místo  Právo je vlastně jen nástrojem k vynucování morálních zákonů - ztratilo tak svou autonomii, stalo se přívěskem z bible vydedukované morálky, nástrojem jejího vynucování