Finanční výchova 1. lekce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční vzdělávání jako důležitý prvek ochrany spotřebitele na finančním trhu Mgr. Klára Hájková náměstkyně ministra financí, sekce Finanční trh 31. března.
Advertisements

Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
1. cvičení úrokování.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Bankovky Bankovka, neboli cenný papír s určitou peněžní částkou je bezúročný platební prostředek, vydávaný centrální bankou.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Vznik, vývoj a formy peněz
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Nástroje finančního trhu
Etická výchova a Finanční gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Ing. Lucie Kratochvílová
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Marcela Kubištová Materiál: VY_62_INOVACE_FG4.01 Téma: Vznik bankovek.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Vývoj peněz II. Petr Machala.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
* Procenta kolem nás Matematika – 7. ročník *
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_09_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Peníze, bezhotovostní a hotovostní platební styk N á zev sady: Výuka.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_62_INOVACE_3301_ mince Téma: Mince aneb od duhovky ke koruně Číslo.
Kam s penězi, aby nezahálely
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Hospodaření obcí v roce 2016
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Daně.
Transkript prezentace:

Finanční výchova 1. lekce

Citát dne Genius bez vzdělání je jako stříbro v dole. Benjamin Franklin

Témata Úvod do problematiky, co je to finanční výchova Historické kontexty Jak jsme ovlivněni penězi

Úvod do problematiky, co je to finanční výchova Finanční výchova je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat svůj osobní či rodinný rozpočet. Finanční výchova je specializovanou součástí širší ekonomické gramotnosti, která navíc zahrnuje např. schopnost zajistit si příjem, zvažovat důsledky osobních rozhodnutí na současný a budoucí příjem, orientaci na trhu pracovních příležitostí, schopnost rozhodovat o výdajích apod.

Výzkum veřejného mínění – hodnocení znalostí v oblasti financí str 1. Většina Čechů (35 procent) považuje svou finanční gramotnost za „dobrou” a ohodnotila by ji známkou 3 (jako ve škole). Zhruba dvě pětiny osob starších 18 let, které se cítí být v oblasti financí dobře informovány, jsou s úrovní svých znalostí spokojeny. Do této skupiny spadají především lidé s vyšším stupněm vzdělání a vyššími příjmy. Další dvě pětiny, které jsou podle svého názoru informovány průměrně nebo špatně, by své znalosti rády prohloubily a jedna pětina nejeví o finance zájem. Touha po finančním vzdělání není blízká především nižším příjmovým kategoriím, lidem se základním vzděláním a důchodcům.

Výzkum veřejného mínění – hodnocení znalostí v oblasti financí str 2. Nicméně až 45 procent obyvatel tvrdí, že se orientuje v nabídce konkrétních produktů na finančním trhu. Naopak necelá třetina (29 %) otevřeně přiznává, že jí úroveň znalostí ve využívání některých produktů brání. Nejčastěji se jedná o produkty investiční, úvěrové a spořící.

Výzkum veřejného mínění – hodnocení znalostí v oblasti financí str 3. Nejvíce informací z oblasti financí čerpají lidé nejčastěji přímo od poskytovatelů finančních produktů (25 %), dále z médií (23 %) a od známých či příbuzných (22 %). Až pro 32 procent Čechů je nejdůvěryhodnějším zdrojem informací přímý poskytovatel produktu či služby, 20 procent nedá dopustit na rady známých nebo příbuzných a 17 procent věří jedině svému finančnímu poradci nebo zprostředkovateli.

Výzkum veřejného mínění – plánování? Při výběru spotřebitelského úvěru se lidé nejčastěji řídí výší roční úrokové sazby (34 % dotázaných), dále důvěryhodností poskytovatele (21 %), výší RPSN (19 %) nebo měsíční splátky (18 %). Zatímco vzdělaní spotřebitelé se rozhodují zejména podle roční úrokové sazby a RPSN, lidé s nižším vzděláním dávají přednost výši měsíční splátky.

Výzkum veřejného mínění – finanční produkty

Výzkum veřejného mínění – praktický příklad Respondenti si měli představit, že investují částku 3000 Kč. Na otázku Dal(a) byste přednost výnosu 300 Kč nebo výnosu 15 % z investované částky? odpovědělo plných 16 procent dotázaných špatně a 10 procent nebylo schopno se rozhodnout. Lépe odpovídali lidé s vyšším vzděláním a lepší sociální pozicí.

Několik grafů

Několik grafů

Několik grafů

Několik grafů

Několik grafů

Několik grafů

Historický kontext - peníze směnný obchod - forma výměny zboží za zboží. Jedná se o přímou naturální směnu bez zapojení všeobecného ekvivalentu. Směnný způsob obchodování byl široce využíván ještě v koloniální éře , vyskytuje se i dnes na mnoha místech zeměkoule. Má svá velká omezení a nedostatky.

Historický kontext - peníze všeobecný ekvivalent - používaly se takzvané zbožové peníze například dobytek, kožešiny, sůl kovy apod. Jednalo se stále o směnné obchody, ale s prvky měnového systému. Nevýhodou všeobecných ekvivalentů byla jejich těžká dělitelnost, skladovatelnost a někdy také malá trvanlivost.

Historický kontext - peníze kovové peníze v 7. až 6. století před našim letopočtem začaly kovové peníze nahrazovat všeobecné ekvivalenty. Mince podstatně usnadnily obchodování. Přechod od všeobecných ekvivalentů k penězům začal tím, že obchodníci začali stříbrné, zlaté, nebo měděné slitky označovat hodnotou hmotnosti a později i různými obrazci a symboly. Ve chvíli, kdy kovový slitek označil svým výsostným znakem panovník a zaručil se tak za správnou váhu a za ryzost kovu, začínáme hovořit o mincích. První české stříbrné mince (denáry) nechal razit kolem roku 970 Boleslav I. (935 - 972).

Historický kontext - peníze Zlato jako univerzální ekvivalent, univerzální zboží. Má vlastnosti , které ho k této roli předurčují: snadno poznatelné ( hustota, lesk ), trvanlivé , vzácné , ale snadno těžitelné. Přibližně 4000 let př.n.l. zavedli Egypťané dokonce systém zlatých prutů s pečetí faraóna. To usnadňovalo obchod i kontrolu množství zlata.

Historický kontext - peníze První mince – 6 st. př.n.l. v Lýdii( území dnešního Turecka ), nechal král Alyattés razit mince z elektra( směs zlata a stříbra ). Jeho syn Kroisos šel ale ještě mnohem dále. Nechal veškeré peníze stáhnout z oběhu a vzápětí je nahradil novou moderní měnou - zlatými mincemi s obrazem lva a býka (znakem města Sard) a jejich nominální hodnotou. Ke zlatým mincím zároveň přidal drobné stříbrné mince, jejichž hodnotu stanovil na jednu desetinu mincí zlatých.

Historický kontext - peníze Řecké slovo drachmé znamená hrst a drachma původně, od konce 2. tisíciletí př. n. l. znamenala šest obolů, ve tvaru kovových tyček či roubíků. Razily se i mince o dvojnásobné (didrachma), čtyřnásobné (tetradrachma) a desetinásobné (dekadrachma) váze i hodnotě. V klasické Řecku byla tetradrachma patrně nejběžnější mincí v celé řecké oblasti. Měla na líci hlavu bohyně Athény a na rubu její symbol – sovu – a obvykle zkrácený nápis ΑΘΕ, tj. athénaión, patřící Athéňanům. V běžné řeči se jim říkalo glaukai (sovy) a odtud se odvozuje okřídlené rčení „nosit sovy do Athén“, kde jich je dost a dost.

Určit hodnotu drachmy v současných měnách téměř není možné, protože poměry cen se podstatně změnily. Pro orientaci lze však počítat, že drachma byla v klasických Athénách denní až dvoudenní mzda kvalifikovaného řemeslníka a že se z ní slušně uživila i jeho rodina.

Historický kontext - peníze Papírové peníze – jejich vznik je datován do 9. století do Číny. Nahradily měděné peníze. Tiskly se ve státních tiskárnách. Autorem je čínský císař Hien – Cung. Tiskl si tolik peněz,kolik potřeboval. Nepřijetí papírových peněz v Číně se trestalo smrtí.

Historický kontext - peníze Papírové peníze v Evropě se objevily až v 16. století nejprve ve formě směnek a bankovek. Směnka byla potvrzením dluhu a volně se s ní obchodovalo. Tyto transakce se uskutečňovaly nejprve na trzích v Itálii , Francii, Nizozemí a Německu .

Historický kontext - peníze Bankovka byla vydávána bankovní institucí ( Morgan , Rotchild atd. ). Stvrzovala, že v instituci jsou uloženy jisté dostatečné finanční prostředky( v prvopočátcích zlato ). S takovouto bankovkou mohl člověk snadno získat zboží, aniž by přímo měl k dispozici určité množství zlata.

Historický kontext - peníze Vlastní papírové peníze jako státní bankovky vydává poprvé Bank of England v roce 1694 tedy v roce založení instituce. V průběhu 19. století jsou její bankovky kryty zlatem. Podobně je tomu např. v USA atd. Zlaté krytí zrušeno po Velké krizi v 30. letech 20. století. O bankách více dalších lekcích.

Kuriozity Surové zlato ve valounech mívá obdivuhodné a bizarní tvary, které nálezcům často připomínaly zážitky z jejich života nebo i snů, často i něčí podobu. Proto na seznamu nejznámějších valounů čteme názvy jako Poseidon, Zlatý velikán, Radostný, Velký Ben, Zlatý orel, Velký trojúhelník… Nejznámější je snad v jihovýchodní Austrálii v  oblasti Victorian Goldfields nalezený zlatý nugget „Vítej cizinče (Welcome Stranger) z roku 1869, vážil 70,90 kg a také tzv. Holltermannův nugget z roku 1872 o váze 286 kg. Ten byl v roce svého nálezu oceněn na 12.000 liber. Dnešní cena zlata je cca 1100 dolarů za trojskou unci .

Kuriozity Hyperinflační bankovky – vydávané v době krize po 1. světové válce v Německu – v roce 1923 v maximální výši stál jeden kilogram chleba 580 miliard marek. 1 dolar se měnil s 4,2 bilionu marek a ceny se zdvojnásobovali ze 49 hodin. Ve letech 1945 – 46 byly v Maďarsku vydány nejvyšší bankovky v historii 100 miliónů biliónů pengö.

Kuriozity V Zimbabwe v roce 2003 způsobovala vláda rovněž vysokou míru inflace. Pokusila se ji však skrývat tím, že odmítla tisknout bankovky vyšších hodnot. Běžně se tedy stávalo, že člověk při platbě musel odpočítávat několik set bankovek, aby mohl zaplatit. Ani za bankovku nejvyšší hodnoty 500 zimbabwských dollarů si nešlo koupit pivo, které stálo 650,- Z$. Role toaletního papíru stála 1000,- Z$. Uvážíme-li, že běžná role obsahovala 72 útržků, pak je vidět, že za 1000,- Z$ si člověk mohl buď koupit těchto 72 útržků v roli, nebo na místo nich použít 72 desetidollarových bankovek místo toaletního papíru a ušetřit tak 280,- Z$, Zimbabwe je tak patrně první zemí v historii, kdy peníze mají menší hodnotu než toaletní papír. Hodnota papírových peněz tedy může klesnout na nulu, protože nejsou kryty žádnou komoditou, kterou by šlo využít jinak než jako peníze. V roce 2008 již stát tiskl běžně bankovky v nominální hodnotě miliard Z$. Procenta inflace na začátku tohoto roku dosahovala 2,2 miliónů procent. Na červnu tohoto roku už 231 miliónů procent. Na konci roku 2009 již dosáhla 516 kvintilionů procent, číslo 516 je následováno neuvěřitelnými osmnácti nulami….

Peníze jsou jako ruce nebo nohy. Pokud je nepoužíváte, přijdete o ně Konec lekce Peníze jsou jako ruce nebo nohy. Pokud je nepoužíváte, přijdete o ně