EKONOMIKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Doporučená literatura: Trnková, Krpálek: Ekonomika a podnikání I a II Švarcová a kol.: Ekonomie, stručný přehled Kolektiv.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Podstata fungování tržní ekonomiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Základní ekonomické pojmy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Potřeby lidí 2.hodina.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
NAUKA O PODNIKU I.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Makroekonomie.
Základní ekonomické pojmy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
HDP= hrubý domácí produkt
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
DUM - Digitální Učební Materiál
Výrobní činitelé v podniku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

EKONOMIKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ Doporučená literatura: Trnková, Krpálek: Ekonomika a podnikání I a II Švarcová a kol.: Ekonomie, stručný přehled Kolektiv autorů: Základy ekonomiky životního prostředí, VŠE Praha Hadrabová A.: Ekologické aspekty podnikání VŠE Praha Obršálová I.: Environmentální ekonomika, skriptum Pardubice 2000 Knápek, Geus: Životní prostředí a ekonomika, ČVÚT Praha

Základní ekonomické pojmy EKONOMIE -jako vědní disciplína vznikla odštěpením od filosofie morálky (Adam Smith – 18. stol. – dílo Bohatství národů) jako produkt rozporu mezi potřebami lidí a zdroji pro jejich uspokojování = společ. vědní disciplína, která zkoumá rozhodování lidí a vztahy mezi lidmi v procesu výroby, rozdělování, směny a spotřeby -zkoumá, jak různé společnosti užívají vzácné zdroje k výrobě statků a jak je následně rozdělují - vytváří teoretický základ pro EKONOMIKU

Rozdělení ekonomie 1.MIKROEKONOMIE -detailní pohled na ekonom. jevy ve společn., zabývá se chováním jednotlivých ekonomických subjektů 2. MAKROEKONOMIE -zabývá se jevy a procesy probíhajícími na úrovni ekonomiky státu jako celku (inflace, nezaměstnanost, zahraničně obchodní bilance, HDP, příjmy a výdaje státního rozpočtu)

Ekonomika = oblast společenské praxe spočívající v řešení praktického fungování ekonomického života společnosti -tento pojem je používán v 3 významových rovinách:

1.EKONOMIKA JAKO HOSPODÁŘSTVÍ = souhrn výrobních faktorů určitého celku (podnik, stát, svět) 2. EKONOMIKA JAKO HOSPODAŘENÍ = souhrn všech činností, které souvisí se zdárným fungo- váním každé firmy (plánování, organizování výroby, řízení, zásobování, prodej, personalistika, účetnictví…) 3. EKONOMIKA JAKO HOSPODÁRNOST = snaha firmy co nejlépe využít zdroje, dosažení zisku

Ekonomické subjekty 1.DOMÁCNOSTI = rodiny a jednotlivci, kteří jsou nuceni samostatně hos- podařit se svými prostředky - mají příjmy a výdaje, vytvářejí si rozpočet domácnosti 2. FIRMY (PODNIKY) = základní organizační jednotky podnikání 3. STÁT (VLÁDA) - vytváří podmínky pro fungování ekonomiky, PŘÍMÉ zá- sahy (regulace cen nájmů, energií, chod státních škol, po- licie…,státní zakázky), NEPŘÍMÉ zásahy (daně, cla, dota

Základní ekonomické otázky 1. CO? - jaká produkce – výrobní program 2. JAK? - jakým způsobem – výrobní profil 3. PRO KOHO? - jak se členové společnosti o výsledný produkt rozdělí (odměňování zaměstnanců, vyplácení na zisku, výše důchodů)

Základní ekonomické systémy 1.ZVYKOVÝ -historicky nejstarší, dnes přežitý, -vše je poplatné rodovým nebo kmenovým zvyklostem

2. PŘÍKAZOVÝ = centrálně plánovaná ekonomika, -státní vlastnictví výrobních faktorů, -veškerá ekonomická aktivita je podchy- cena plánováním (tzv. pětiletky), -jedná se o socialistické země

3. TRŽNÍ = historicky nejúspěšnější model fungování ekonomiky, - založen na myšlence svobody člověka, na soukromém vlastnictví, na odpovědnosti podnikatelů bez výraznějších státních zá- sahů (Anglie – 19. stol.)

4. SMÍŠENÝ = kombinace tržního a příkazového systému, = systém založený na trhu s výraznějšími zásahy státu do ekonomiky - většina ekonomik kapitalistických zemí

POTŘEBY = požadavky, které si člověk uvědomuje a které ho motivují k takovému jednání, aby je odstranil - pokud tyto požadavky nesplní, má pocit nedostatku

Rozdělení potřeb I.Podle charakteru 1.MATERIÁLNÍ (FYZICKÉ) -dány biologickou podstatou člověka 2. DUCHOVNÍ (DUŠEVNÍ) -jsou dány rozvojem myšlení a tím, že člověk žije ve společnosti

II. Podle rozsahu 1.INDIVIDUÁLNÍ POTŘEBY -v urč. okamžiku se týkají jen jednotlivce 2. SPOLEČENSKÉ (KOLEKTIVNÍ) -v urč. okamžiku se týkají skupiny lidí, obyvatelé obce, města, zaměstnanci firmy

Další členění potřeb: POTŘEBY NEZBYTNÉ A ZBYTNÉ POTŘEBY SOUČASNÉ A VÝHLEDOVÉ

STATKY = předměty, které uspokojují potřeby Rozdělení statků I.HMOTNÉ A NEHMOTNÉ

II.VOLNÉ EKONOMICKÉ (VZÁCNÉ) a) SPOTŘEBNÍ - slouží přímo k uspokojení potřeb b) KAPITÁLOVÉ - slouží k výrobě

SLUŽBY = činnosti, které uspokojují potřeby a)VĚCNÉ -působí na určitou věc opravy, ušití obleku, vymalování bytu b)OSOBNÍ -působí přímo na konkrétní osobu léčení pacient, úprava účesu, přeprava osob

Zvláštní kategorie statků a služeb = VEŘEJNÉ STATKY A SLUŽBY -poskytuje je stát, hradí je z našich daní bezpečnost obyvatelstva, veřejné osvětlení, obrana státu, výstavba a údržba silnic, dál- nic

ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ = stupeň uspokojování potřeb spolu se sou- hrnem podmínek, za nichž jsou tyto po- třeby uspokojovány Patří sem: 1.ÚROVEŇ SPOTŘEBY SPOTŘEB- NÍCH STATKŮ A SLUŽEB 2.ÚROVEŇ ZDRAV. PÉČE, BYDLENÍ, VYBAVENÍ BYTŮ

3. ÚROVEŇ PŘÍST. K INFORMACÍM 4. PODMÍNKY ŽIVOTN. PROSTŘEDÍ 5. ÚROVEŇ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY, SOCIÁLNÍ PODMÍNKY 6. PRACOVNÍ PODMÍNKY A MIMO- PRACOVNÍ ČAS OBYTELSTVA

VÝROBNÍ FAKTORY I.PŘÍRODNÍ ZDROJE: a)PŮDA = rozhodující výrobní činitel v zemědělství, lesnictví a rybářství, dál průmysl, rekreace - plochy jsou omezené, užitná hodnota se správným obděláváním zvyšuje, - má rozdílnou kvalitu, BONITU

PŮDNÍ FOND = plocha půdy výrobní nebo správní jednotky (podniku, kraje, státu) 1.ZEMĚDĚLSKÁ PŮDA - orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, trvalé louky a pastviny 2. NEZEMĚDĚLSKÁ PŮDA - lesní půda, rybníky, ost. vodní plochy, zastavě- né plochy a dvory, neúrodná půda, cesty, hřiště

b)PŘÍRODNÍ BOHATSTVÍ = nerosty, ropa, zemní plyn, minerální prameny, lesy a voda - značný vliv na ekonom. státu, zdrojem příjmů c) PŘÍRODNÍ SÍLY - slunce (sluneční kolektory), - vítr, voda (elektrárny), geotermální energie, - síla přílivu a odlivu (Belgie, Francie)

II. PRÁCE = cílevědomá činnost lidí, která s použitím pří- rodních zdrojů a kapitálu vytváří ekonomické statky Druhy práce: 1.FYZICKÁ DUŠEVNÍ 2.JEDNODUCHÁ SLOŽITÁ

3. MECHANICKÁ PRÁCE TVŮRČÍ 4. PRODUKTIVNÍ NEPRODUKTIVNÍ Při vzniku statků a služeb dochází k dělbě práce, specializaci, kooperaci a integraci

1.DĚLBA PRÁCE = různí lidé konají různou práci, podniky vykonávají různou činnost, = rozdělení pracovních činností mezi jedno- tlivce a skupiny lidí, - umožňuje specializaci

2. SPECIALIZACE = zaměření jednotlivců nebo skupin lidí na urč. druh práce, popř. až na 1 dílčí operaci, -vede ke zvýšení produktivity práce (pracovníci se stávají zručnějšími)

3. KOOPERACE = spolupráce mnoha lidí ve stejném pracovním procesu 4. INTEGRACE = spojení výrobních procesů v rámci jedné firmy, umožňuje vyšší formu mezinár. dělby práce spojováním ekonomik více zemí v různých oblastech (CEFTA, EU)

Od práce odlišujeme PRACOVNÍ SÍLU = souhrn fyzických a duševních schopností člově- ka konat práci Člověk musí být vybaven -silou (fyzické schopnosti) -znalostmi (duševní schopnosti) -dovednostmi a návyky (praktické zkušenosti) Tyto schopnosti se opotřebovávají a musí se obnovovat (odpočinek, vzdělávání)

PRACOVNÍ SÍLU nemá každý člověk: -nemocní, -děti do 15 let, -nezaměstnaní, -nepracující důchodci, -mentální postižení.

Cena práce = MZDA 1.MZDA NOMINÁLNÍ = příjem v Kč, který si pracovník vydělal jako zaměstnanec 2. MZDA REÁLNÁ = mzda vyjadřující, co si za vydělané peníze mů- žeme koupit - její výše záleží na cenách zboží a služeb - posuzujeme znehodnocování peněz = INFLACI

III. KAPITÁL -od přírodních zdrojů se liší tím, že je vý- sledkem lidské práce -patří sem: výrobní zařízení, stavby, zásoby

Zdrojem kapitálu jsou vložené finanč. prostředky = FINANČNÍ KAPITÁL 1.KAPITÁL VLASTNÍ vklady vlastníků firmy, zisk, emisní ážio, dary

2. KAPITÁL CIZÍ -bankovní uvěry, -závazky u dodavatelů, -vydané cenné papíry (dluhopisy), -závazky u zaměstnanců, FÚ, ČSSZ, ZP, -přijaté zálohy.

Základní vlastnost kapitálu = AKUMULACE = dá se hromadit, vydělaný zisk podnikatel nespotřebuje pro osobní spotřebu, ale část vloží na rozšíření další výroby