Ovlivnění chemické rovnováhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
PRŮBĚH CHEMICKÉ REAKCE
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Kinetika chemických reakcí
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu vlastností vodíku. KLÍČOVÁ SLOVA:
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Periodická soustava prvků
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
FS kombinované Chemické reakce
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Zkoumá rychlost reakce a faktory, které reakci ovlivňují
VY_32_INOVACE_05-14 Chemická kinetika I
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Termochemie, reakční kinetika, Rovnováha
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Kinetika ∆c ∆t.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Termodynamika a chemická kinetika
Změny při chemických reakcích
Kinetika chemických reakcí
Chemický děj.
Kinetika ∆c ∆t.
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
X. Chemická ROVNOVÁHA Pozor: tato kapitola se velmi plete s chemickou kinetikou (kapitola VIII) !! Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích.
Kinetika chemických reakcí
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Rovnovážné stavy.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Rovnovážné stavy.
PaedDr. Ivana Töpferová
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_238 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Dynamická podstata chemické rovnováhy
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA VE ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu významu látkového množství,
Prostorové tvary molekul
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Látkové množství Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0109.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Ch_018_Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Ch_018_Chemické reakce_ Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Ovlivnění chemické rovnováhy VY-32-INOVACE-CHE-115 AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu chemické rovnováhy a jejího ovlivnění KLÍČOVÁ SLOVA: zvratné reakce, Le Chatelierův princip, vliv teploty a tlaku na výtěžek chemické reakce

Ovlivnění chemické rovnováhy

Skutečnost, že mnoho reakcí je zvratných , tzn Skutečnost, že mnoho reakcí je zvratných , tzn. pokud systém dospěje do dynamické rovnováhy nedochází k další přeměně reaktantů na produkty znamená snížení výtěžku reakce. Výtěžek reakce souvisí s efektivností využití reaktantů Pokud nám v reakční směsi zůstávají nezreagované vstupní suroviny – znamená to finanční ztráty

Chemičtí technologové proto hledají možnosti, jak rovnovážný stav ovlivnit a přinutit systém, aby efektivněji přeměnil více reaktantů, než mu rovnováha dovolí Rovnováha platí pro určité vnější podmínky ( teplota, tlak) Změnou těchto podmínek se rovnová může narušit a můžeme systém „donutit „ přeměnit více reaktantů

Le Chatalierův princip Porušení rovnováhy vnějším zásahem (akcí) vyvolá děj (reakci), směřující ke zrušení účinku tohoto vnějšího zásahu Jinými slovy : Dospěje-li reakce do rovnováhy a my změníme vnější podmínky, reakce půjde proti této změně, aby se do rovnováhy navrátila.

Způsoby ovlivnění rovnováhy: 1. změnou teploty 2. změnou tlaku 3. kontinuální odebírání vzniklého produktu

Mějme reakci N2 (g) + 3H2(g) 2NH3(g) Dosáhne-li systém dynamické rovnováhy, množství amoniaku se již dále nemění pokud se nezmění vnější podmínky

Zvýšení teploty Pokud budeme zvyšovat teplotu bude rozhodovat o tom, zda připravíme skutečně více produktu to, zda se jedná o reakci exotermickou nebo endotermickou

přímá reakce - reakce exotermická-teplo vzniká zpětná reakce N2 (g) + H2(g) NH3(g) Qr = -526 KJ mol přímá reakce - reakce exotermická-teplo vzniká zpětná reakce NH3 N2 + H2 Qr + 526 KJ/mol Reakce endotermická – teplo využívá

Budeme-li zvyšovat teplotu – systém se jí bude snažit snížit, tedy bude dodané teplo využívat ve prospěch zpětné reakce a tím část vniklého produktu rozloží

Zvýšením teploty si tedy nepomůžeme, naopak si uškodíme V případě endotermických reakcí bychom si pomohli, neboť dodané teplo by podporovalo reakci přímou

Zvýšení tlaku Tlak je způsoben srážkami molekul plynu se stěnami nádoby Platí: čím méně bude molekul, tím bude nižší tlak

N2 (g) +3 H2(g) 2NH3(g) Reaktanty : tvoří 4 molekuly 1 molekula dusíku a 3 molekuly vodíku Produkt: tvoří 2 molekuly

Zvýšíme-li tlak, systém se ho bude snažit snížit a bude podporovat reakci přímou, aby vzniklo méně molekul a tím klesl i tlak Připravíme tedy více amoniaku

Závěr: V případě přípravy amoniaku bychom výtěžek zvýšily pomocí vyššího tlaku. Pokud bychom zvýšili i teplotu naopak bychom výtěžek snížili

Kontinuální odstranění produktu Budeme-li odebírat produkt, oddálíme okamžik rovnováhy a podpoříme další reakci vodíku s dusíkem

POUŽITÉ ZDROJE: www.glassschool.cz DUŠEK, Bohuslav a Vratislav FLEMR. Obecná a anorganická chemie pro gymnázia. SPN, 2007. ISBN 80-7235-369-1. Klouda P. Obecná a anorganická chemie. Třetí vydání. Ostrava: Pavel Klouda, Ostrava, 2004. ISBN 80-86369-10-2. www.glassschool.cz