Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měnová politika 11.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Makroekonomie I ( Cvičení 2 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Mikroekonomie I Domácí produkt
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Model IS-LM.
Cvičení 6 – Peníze a monetární politika
MAEK1 – CVIČENÍ 6 Hospodářské cykly Ekonomický růst
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Fiskální a monetární politika
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Hospodářský cyklus. Ekonomický růst.
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Agregátní nabídka a model AD-AS
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Základy ekonomie Seminář 13..
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Předmětem přednášky jsou…
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomická rovnováha
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Měnový kurz.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Makroekonomie II Petr Musil Krátkodobá rovnováha v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP, Mundell-Fleming model.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Základy ekonomie Seminář 11..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 6 Na světových trzích dojde k rapidnímu poklesu cen ropy. Jak se vlivem této změny bude vyvíjet (v krátkém období) reálný produkt zaměstnanost cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Na světových trzích dojde k rapidnímu poklesu cen ropy. Jak se vlivem této změny bude vyvíjet (v krátkém období) reálný produkt => roste zaměstnanost cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Na světových trzích dojde k rapidnímu poklesu cen ropy. Jak se vlivem této změny bude vyvíjet (v krátkém období) reálný produkt => roste zaměstnanost => roste cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Na světových trzích dojde k rapidnímu poklesu cen ropy. Jak se vlivem této změny bude vyvíjet (v krátkém období) reálný produkt => roste zaměstnanost => roste cenová hladina => klesá

MAEK1 – Cvičení 6 Vlivem negativního očekávání budoucnosti domácnosti omezí své spotřební výdaje a firmy své investiční výdaj. Jak se pod vlivem této skutečnosti bude vyvíjet v krátkém období: reálný produkt zaměstnanost cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Vlivem negativního očekávání budoucnosti domácnosti omezí své spotřební výdaje a firmy své investiční výdaj. Jak se pod vlivem této skutečnosti bude vyvíjet v krátkém období: reálný produkt => klesá zaměstnanost cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Vlivem negativního očekávání budoucnosti domácnosti omezí své spotřební výdaje a firmy své investiční výdaj. Jak se pod vlivem této skutečnosti bude vyvíjet v krátkém období: reálný produkt => klesá zaměstnanost => klesá cenová hladina

MAEK1 – Cvičení 6 Vlivem negativního očekávání budoucnosti domácnosti omezí své spotřební výdaje a firmy své investiční výdaj. Jak se pod vlivem této skutečnosti bude vyvíjet v krátkém období: reálný produkt => klesá zaměstnanost => klesá cenová hladina => klesá

Mezi příčiny pozitivního poptávkového šoku nepatří: MAEK1 – Cvičení 6 Mezi příčiny pozitivního poptávkového šoku nepatří: snížení úrokových sazeb centrální bankou snížení vládních transferových plateb snížení nepřímých daní snížení daní z příjmu fyzických osob

Mezi příčiny pozitivního poptávkového šoku nepatří: MAEK1 – Cvičení 6 Mezi příčiny pozitivního poptávkového šoku nepatří: snížení úrokových sazeb centrální bankou snížení vládních transferových plateb snížení nepřímých daní snížení daní z příjmu fyzických osob

MAEK1 – Cvičení 6 Reálný hrubý domácí produkt činí v roce 2005: 3 500 mld. Kč a v roce 2004: 3 200 mld. Kč. Vypočítejte, jaký byl ekonomický růst v roce 2005.

MAEK1 – Cvičení 6 Reálný hrubý domácí produkt činí v roce 2005: 3 500 mld. Kč a v roce 2004: 3 200 mld. Kč. Vypočítejte, jaký byl ekonomický růst v roce 2005. => 9,4%

Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: MAEK1 – Cvičení 6 Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: křivku agregátní poptávky křivku krátkodobé agregátní poptávky

Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: MAEK1 – Cvičení 6 Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: křivku agregátní poptávky => posun doleva křivku krátkodobé agregátní poptávky

Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: MAEK1 – Cvičení 6 Jaký dopad bude mít zhodnocení měny na: křivku agregátní poptávky => posun doleva křivku krátkodobé agregátní poptávky => posun dolů

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 1. Představte si, že by došlo k rapidnímu znehodnocení české koruny. Jaký dopad by mělo toto znehodnocení na kolísání české ekonomiky?

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 1. Představte si, že by došlo k rapidnímu znehodnocení české koruny. Jaký dopad by mělo toto znehodnocení na kolísání české ekonomiky? Dopad prudkého znehodnocení české koruny na kolísání české ekonomiky není zcela jednoznačný. Při znehodnocení měny roste náš export a klesá náš import. To se projeví posunem křivky agregátní poptávky doprava. Zároveň však znehodnocení měny bude ovlivňovat ceny dovážených surovin – např. ropy. Jejich cena vzroste, čímž vzrostou i náklady firem. Následkem toho se posune křivka krátkodobé agregátní nabídky nahoru. Jaký bude výsledný dopad na českou ekonomiku, bude záležet na tom, která z křivek se posune více, neboli zda bude reagovat více agregátní poptávka nebo agregátní nabídka. Svou roli určitě bude mít i časové hledisko. Každopádně je jasné, že poroste cenová hladina. Jak se změní reálný produkt a zaměstnanost tak jednoznačné není.

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 2. Česká republika po roce 1989 prošla transformací ekonomiky . Je možno říci, že v tomto období v určitých fázích klesl i potenciální produkt, nebo klesl pouze skutečný reálný produkt?

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 2. Česká republika po roce 1989 prošla transformací ekonomiky . Je možno říci, že v tomto období v určitých fázích klesl i potenciální produkt, nebo klesl pouze skutečný reálný produkt? Vlivem restrukturalizace ekonomiky je pravděpodobné, že v prvních letech po roce 1989 klesl i potenciální produkt. Křivka LAS se tedy posunula doleva. Na to, jak výrazný byl propad potenciálního produktu, jsou však rozdílné názory.

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 3. Vláda k podpoření ekonomiky sníží daňové zatížení firem. Bude mít toto opatření, které vychází ze strany agregátní poptávky, dopad na potenciální produkt?

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 3. Vláda k podpoření ekonomiky sníží daňové zatížení firem. Bude mít toto opatření, které vychází ze strany agregátní poptávky, dopad na potenciální produkt? Lze předpokládat, že snížení daní povede ke zvýšené investiční aktivitě. Pokud by se tak stalo, můžeme v následujícím období očekávat pozitivní dopad na potenciální produkt.

MAEK1 – Cvičení 6 Cvičení 4. Podle údajů Českého statistického úřadu byly hodnoty reálného hrubého domácího produktu následující (ve stálých cenách roku 2000): v roce 2001: 2 242,942 mld. Kč; v roce 2002: 2 285,392 mld. Kč; v roce 2003: 2 367,719 mld. Kč; v roce 2004: 2 467,511 mld. Kč a v roce 2005: 2 617,783 mld. Kč. Vypočítejte tempo růstu reálného HDP v letech 2002, 2003, 2004 a 2005. Pro tempo růstu skutečného reálného HDP využijeme našeho vzorečku uvedeného v textu.

MAEK1 – Cvičení 6 Pro rok 2002: 2 285,392 – 2 242,942 gHDP = *100 = 1,9% 2 242,942 Pro rok 2003: 2 367,719 – 2 285,392 gHDP = *100 = 3,6% 2 285,392 Pro rok 2004: 2 467,511 – 2 367,719 gHDP = *100 = 4,2% 2 367,719 Pro rok 2004: 2 617,783 – 2 467,511 gHDP = *100 = 6,1% 2 467,511