1KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek na trhu práce (přednáška pro gymnázia)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

POVOLÁNÍ V OBLASTI OSTRAHA MAJETKU A OSOB
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Vize zaměstnavatelů o nastartování systému CŽU Model SR, NSP, NSK a zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Obor Podnikání – délka vzdělání tohoto oboru je 2 roky dosažené vzdělání: střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou forma tohoto vzdělání je denní studium.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kdo chce stavět vysoké věže, musí se dlouho věnovat základům.
Projekt K2 Klíčová aktivita Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání Mgr. Daniela Havlíčková, garantka Ing. Zuzana Kratinohová, odborná pracovnice.
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Drnovice Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
(komentovaný přehled)
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Rámcové a školní vzdělávací programy
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Personální plán pro podnikatelský plán
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

1KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek na trhu práce (přednáška pro gymnázia)

položme si pár otázek... předvídáme měnící se kvalifikační potřeby? (co bude za 5, 10, 15 let...) jsou propojeny znalosti, dovednosti a kompetence (žáků, studentů, zaměstnanců, uchazečů o zaměstnání, podnikatelů) se sociálními a ekonomickými potřebami země? 2KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

vypracováváme v ČR střednědobé předpovědi kvalifikačních požadavků? Evropa je vypracovává... CEDEFOP (European Centre for the Development of Vocational Training - Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) vypracoval střednědobou prognózu kvalifikačních požadavků pro zaměstnání v Evropě na období 2006 – 15 3KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

posun od primárního sektoru (zejména zemědělství) směrem ….. zemědělství znalostně intenzivní ekonomika 4KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Minulé a pravděpodobné budoucí trendy v zaměstnanosti podle základních hospodářských sektorů, EU-25+ (zdroj: CEDEFOP) 5KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

dopad na pracovní dovednosti vyžadované v budoucnosti v současnosti je téměř 40 % lidí zaměstnáno na pozicích vyšší úrovně, jako je management a odborná či technická zaměstnání nárůst pracovních míst vyšší a střední úrovně bude pokračovat i v následujících deseti letech a s velkou pravděpodobností poroste rovněž poptávka po pracovnících s vysokoškolským a středoškolským vzděláním 6KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Podnikání, finanční služby a další služby Bankovnictví a peněžnictví Pojišťovnictví Činnost v oblasti počítačové techniky Podnikatelské činnosti Různé specializované služby tržního charakteru 7KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Veřejná správa a netržní služby Veřejná správa a obrana Vzdělávání Zdravotní a sociální péče 8KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Odhadovaná poptávka [mil. prac. míst] expanzní poptávka definuje jako rozdíl mezi zaměstnaností na konci a na začátku odhadovaného období Náhradní poptávka je převážně dána počtem odchodů do důchodu 9KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Odhadovaná poptávka [mil. prac. míst] 10KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Proč mě to má zajímat? ???? ??? Otázka pro vás! 11KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Předpokládám, že jste našli dostatek důvodů, proč by vás měla situace na trhu práce zajímat…………… 12KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

13KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

nezaměstnaná hledá …….. 14KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Co můžeme udělat pro to, abychom nedostávali pouze podporu v nezaměstnanosti. Cesta 1 = Podpora Cesta 2 = dobré zaměstnání 15KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

kompetence (schopnosti, znalosti, dovednosti) pro budoucí společenské nebo profesní uplatnění s kompetencemi pracuje každá škola, každý učitel, každý žák, každý student kompetence pro budoucí společenské nebo profesní uplatnění 16KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

resort školství pracuje s Rámcovými vzdělávacími programy (RVP), školními vzdělávacími programy (ŠVP) pro každou vzdělávací oblast (předmět) jsou určeny kompetence Např. i pro český jazyk a literaturu, pro fyziku, pro tělesnou výchovu, pro informatiku KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

co jsou to kompetence (klíčové, odborné)? klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. 18KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

na gymnáziu by si žák měl osvojit kompetenci k učení, kompetenci k řešení problémů, kompetenci komunikativní, kompetenci sociální a personální, občanské kompetence a kulturní povědomí, kompetenci k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, matematické kompetence, kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi (vše naleznete ve vašem ŠVP) 19KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

např. kompetence k učení absolventi by měli: mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání; ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky; uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný; s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky; využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí; sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení od jiných lidí; znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání. 20KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

kompetence komunikativní absolventi by měli: vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat; formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně; účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje; zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata; dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii; zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.); 21KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování; dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce; dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě); chápat výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností v celoživotním učení. 22KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

na co vás škola připravuje? (výňatek z výroční zprávy školy) 23KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Profil absolventa Absolvent je všeobecně vzdělaná, rozvinutá osobnost. Je si vědom svých kvalit i hranic, je připravený ucházet se o studium na vysoké škole. Absolvent školy by měl znát své současné zájmy, být schopen převzít odpovědnost za svůj další rozvoj a dodržovat společně přijatý řád. KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek24

U žáků vyššího cyklu rozvíjíme přijetí správných hodnotových systémů toleranci k odlišnosti hledání profesní orientace kvalitní přípravu na vysokoškolské studium (soulad odbornosti a jazykového vzdělání) převzetí odpovědnosti sama za sebe sebekázeň a úctu k právu druhých toleranci k rozmanitosti schopnost hodnotit svou roli ve škole, v rodině a ve společnosti zodpovědnost za zlepšení kvality životního prostředí KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek25

co na to zaměstnavatelé? – co na to zaměstnavatelé? co na to zaměstnavatelé? 26KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Kompetence se kterými pracuje školský systém jsou (nebo by měly být) v souladu s požadavky zaměstnavatelů na jednotlivé pozice!!!! Kde najdeme požadavky zaměstnavatelů? Národní soustava povolání (NSP) – nsp.cz 27KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Co je NSP? otevřená, všeobecně dostupná databáze povolání, která reálně odráží situaci na trhu práce a přináší důležité informace o kvalifikačních požadavcích. 28KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Představy zaměstnavatelů na jednotlivé pracovní pozice 29KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

30KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

31KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

32KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

obchodní referent 33KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

Objeví se pracovní pozice Rozdělené podle požadované úrovně vzdělání (úroveň 1 až 8) 34KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

úroveň v NSP Stupně vzdělávání 1základní vzdělání 2střední vzdělání; střední vzdělání s výučním listem 3střední vzdělání s výučním listem 4střední vzdělání s maturitní zkouškou 5odborné specializace, pomaturitní vzdělání, vzdělávací programy vedoucí k profesním kvalifikacím dle zákona č. 179/2006 Sb. (nejedná se o stupeň vzdělání) 6vyšší odborné vzdělání; bakalářský studijní program 7magisterský studijní program 8doktorský studijní program 35KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

36KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

37KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

38KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

39KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

40KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

41KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

42KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

43KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

44KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek

a tak dál a tak dál děkuji za pozornost 45KIT PEF CZU - Vladimír Očenášek