ZDRAVOTNICTVÍ v ČR Jeden z nejlepších a nejdostupnějších systémů v Evropě a na světě Široké pokrytí nároků občanů garantované Ústavou – čl. 31 Nejmodernější.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Krajské zdravotnictví
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
24 hodinová dostupnost lékařské péče Lékařská pohotovostní služba
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Centrová léčba roku několik poznámek
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Financování zdravotnictví ČR
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Hospodářská politika státu
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK Senát Parlamentu ČR –
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
Spravedlivá reforma zdravotnictví
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Aktuální krize zdravotnictví
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Systém zdravotní a sociální péče v České republice
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Kongresové centrum Praha 19. února 2011
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Ekonomika českého zdravotnictví
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
V. VÝROČNÍ KONGRES POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Transkript prezentace:

ZDRAVOTNICTVÍ v ČR Jeden z nejlepších a nejdostupnějších systémů v Evropě a na světě Široké pokrytí nároků občanů garantované Ústavou – čl. 31 Nejmodernější technologie Vysoce kvalifikovaný personál 2

Problémy, které se dlouhodobě neřešily Nízké procento HDP, které vydáváme na zdravotnictví Špatná distribuce prostředků mezi zdravotními pojišťovnami Nízké platby státu za státní pojištěnce Špatně zavedená léková politika Korupce a veřejné zakázky šité na míru různým dodavatelům Neodpovídající finanční ohodnocení zaměstnanců za práci a vysoké procento přesčasové práce Špatně nastavené systémy vzdělávání pracovníků 3

4

5 Vývoj výdajů na zdravotnictví Zdravotní pojišťovny ,7%78,0%77,7%76,8%75,9%74,6%76,3% Rozpočty ,3%10,3%9,7%10,1%9,4%8,1%7,3% Celkem veřejné výdaje ,0%88,3%87,5%86,9%85,4%82,7%83,6% Soukromé výdaje ,0%11,7%12,6%13,1%14,6%17,3%16,4% Celkové výdaje Podíl na HDP7,57%7,35%7,22%7,04%6,84%7,20%7,90%

6

Náklady na 1 pojištěnce v roce 2009 Počet pojištěncůNáklady na 1 pojištěnce (Kč/rok) VZP VoZP CPZP OZP Škoda ZPMV RBP ZPMA Média Celkem

Špatná distribuce prostředků mezi zdravotními pojišťovnami Na základních fondech zejména resortních zdravotních pojišťoven leží 14 mld. Kč. Tyto peníze je třeba použít na úhradu zdravotní péče. Veřejné zdravotní pojištění je průběžný systém, k vytváření rezerv slouží v současnosti naplněné rezervní fondy pojišťoven Novela úhradové vyhlášky (396/2010 Sb.) Pojišťovny, které podhodnocovaly své příjmy, a platí za péči o své klienty neoprávněně málo, musí zvýšit úhrady zdravotnickým zařízením Novela vyhlášky o přerozdělování pojistného (307/2010 Sb.) Zdokonalit pravidla přerozdělování pojistného mezi pojišťovnami Zamezit parazitování cestou vybírání si „lukrativních“ klientů pojišťovnami 8

Rozdíly v platbách pojistného Měsíční pojistné: Zaměstnanec = 2 865,- Kč OSVČ = 1 670,- Kč Osoba bez zdanitelných příjmů = 1 080,- Kč Státní pojištěnec = 723,- Kč 9

Vysoké výdaje za příliš drahé léky Průměrná cena 1 balení léčiva Meziroční nárůst výdajů Za lékyNa zdravotnictví ,0 Kč+ 13,9 %+ 4,5 % ,3 Kč- 9,1 %+ 3,7 % ,8 Kč+ 13,9 %+ 6,7 % ,0 Kč+ 8,3 %+ 7,2 % ,7 Kč+ 9,6 %+ 8,4 % 10 Používané léky jsou stále dražší. Výdaje za léky rostou rychleji než celkové výdaje na zdravotnictví.

Současná léková politika Stát nakupuje léky za hodnotu euro z roku 2008 (28,30 Kč) a ztrácí tím miliardy Stát pověřil prováděním lékové politiky Státní ústav pro kontrolu léčiv, který měl provést revize všech maximálních cen a úhrad za léky do konce roku 2008, dodnes neprovedeno a MZ chce tento stav zachovat do konce roku 2012 Původně snížené úhrady za léky o 15 %, dnes nejsou regulovány a až nyní i na základě tlaku odborů se bude regulovat, ale pouze ve výši 7 % Stát tímto dovoluje, abychom ročně přicházeli o 4 až 6 mld 11

Korupce a veřejné zakázky šité na míru různým dodavatelům Nákupy předražené techniky Nákupy drahých léků Nákupy předražených služeb Investiční akce Ekonomické pronájmy lukrativních oborů Externí služby 12

Gradace problémů akce LOK „Děkujeme-odcházíme“ Rok trvající aktivita, která stejně jako my upozorňovala na všechny výše popsané problémy Dnes zúžená pouze na platy a mzdy Vyvolala obrovské emoce a postavila proti sobě kolektivy zaměstnanců a občany ČR Nedohoda lékařů s MZ a vládou může způsobit kolaps zdravotnictví Nedohodou jsou ohroženi všichni občané na zdraví a životě Nedohodou jsou ohroženi zaměstnanci ztrátou pracovních míst a malé dodavatelské firmy krachem 13

Gradace problémů akce LOK „Děkujeme-odcházíme“ Akce může být zneužita ke zrušení akutních lůžek Akce může být zneužita k rychlé a sociálně nespravedlivé reformě zdravotnictví Akce je zneužita k vyvolání rozbrojů mezi týmy zaměstnanců v nemocnicích Akce je zneužita k rozdmýchávání nenávisti ve společnosti a k oslabení postavení odborů 14

Lůžková péče v Rakousku a v ČR ČRRakousko VelikostNemocnicLůžek%NemocnicLůžek% % % % % % % % % Celkem % % Počet obyvatel v Rakousku: zhruba 8,5 mil Počet obyvatel v ČR: zhruba 10 mil. Kde je pravda o počtu lůžek? 15

Návrh reformy zdravotnictví, kterou odmítáme Změna zákona 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění Nová definice nároku pacienta na poskytnutí zdravotní péče Zvýšení poplatku v nemocnici na 100 Kč/den „Nové“ zákony o zdravotních službách, o specifických zdravotních službách a o zdravotnické záchranné službě = téměř totožné s verzí ministra Tomáše Julínka Materiál MZ, ve kterém se hovoří o připlácení na banální péči, na zavedení sebepéče a svépomocné péče 16

Návrh reformy zdravotnictví, kterou odmítáme Reforma se na první pohled tváří sociálně únosně, ale není promyšlená a prodiskutovaná Reformní kroky, které jsou veřejnosti představovány jako zlepšení služeb pro pacienty mají mnoho právních chyb a nebyly k nim zpracovány ekonomické a sociální dopady na většinu obyvatelstva Reformy v navržené podobě povedou k nerovnostem v přístupu ke zdravotní péči, k soudním sporům a sníží garance státu vůči nám občanům při poskytování zdravotní péče. Reformy mají jediný cíl – zvýšit spoluúčast pacientů a dostat peníze do zdravotnictví od občanů 17

Reforma zdravotnictví „rozděl a panuj“ Návrhy ministra doc. MUDr. Leoše Hegra CSc. odborům „Pokud chcete pro zaměstnance více peněz není nic jednoduššího než souhlasit s reformou“ „Pokud si pacienti připlatí dostanou zaměstnanci více peněz, jinak nemůžete nic očekávat“ „ze státní kasy pro zdravotnictví ani korunu, raději podám demisi“ premiér RNDr. Petr Nečas na jednání se zástupci odborů, zaměstnavatelů a pacientů a kolik si máme připlatit? Propočet vychází 1000 Kč měsíčně na občana 18

Reforma zdravotnictví je nutná? ANO, ale zatím jen bez zvýšení spoluúčasti Definice nároku na péči je podle odborů dostatečná a odpovídající Připojištění je možné řešit okamžitě u výkonů, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění Korupci a předražené investice je potřeba řešit na všech úrovních – právně i z hlediska trestní odpovědnosti Léková politika je v rukou státu – může být řešena okamžitě Platby za státní pojištěnce - opět záležitost státu Zdravotnictví potřebuje reformu, kterou se zamezí zneužívání systému a ne reformu, která jen sáhne do kapes občana 19

Celostátní shromáždění zástupců odborových organizací OS sdružených v ČMKOS Děkuji Vám za pozornost Telefon: