Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
„Regionální nedostatek kvalifikovaných sil … Evropské koncepty“
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vzdělavatel, zaměstnavatel a uživatel Tomáš Hájek.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ. Národní soustava povolání (NSP) je otevřená soustavně aktualizovaná databáze informací o potřebách trhu práce, vytvářená zaměstnavateli.
Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost (2007 – 2013) Jihlava, 18. června 2007.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Informace o zahájení realizace operačních programů Cíle 1 OP RLZ - Aktuální stav MV RPS, 12. ledna 2005 Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor řízení.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
3. BLOK Aktuality v DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ V JIHOMORAVSKÉM KRAJI
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020 Ing. Štefan Duháň ředitel odboru trhu práce MPSV Ministerstvo práce a sociálních věcí, sekce náměstka ministryně pro zaměstnanost tel: 221 923 502, e-mail: stefan.duhan@mpsv.cz, www.mpsv.cz, www.noviny-mpsv.cz

Obecné informace Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020 (dále jen „SPZ 2020“) byla schválena vládou dne 15. října 2014 usnesením č. 835 Je základním resortním dokumentem upravujícím zaměření a cílení politiky zaměstnanosti do roku 2020 a jedním z dokumentů, kterými jsou plněny dílčí předběžné podmínky vyžadované Evropskou komisí v souvislosti s čerpáním finančních prostředků v novém programovém období Návazným (implementačním) dokumentem je materiál „Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na trhu práce“ (viz prezentace JUDr. Vaňáska) Odkaz: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/strateg_zam_2020

Východiska I Primárními východisky SPZ 2020 je dosažení národních cílů politiky zaměstnanosti do roku 2020: 3.Q14 Míra zaměstnanosti ve věkové skupině 20 – 64 let 75 % 73,9% a dílčích národních cílů: Míra zaměstnanosti ve věkové skupině 55 – 64 let 55 % 54,7 % Míra zaměstnanosti žen 65 % 64,7 % Snížení míry nezaměstnanosti mladých o jednu třetinu oproti roku 2010 18,3% 16,3 % Snížení míry nezaměstnanosti osob s nízkou kvalifikací o čtvrtinu oproti roku 2010 25% 21,2 %

Východiska II SPZ 2020 reaguje na požadavky jiných (strategických) dokumentů jak na evropské, tak národní úrovni, které definují požadavky na trh práce. Jedná se zejména o: Specifická doporučení rady a na ně navazující Národní program reforem (do roku 2014) Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti a prolíná se s dalšími strategickými dokumenty, jakými jsou např.: Záruky pro mládež Operační program Zaměstnanost

Struktura I SPZ 2020 nevznikala jako solitér, jejímu zhotovení předcházelo vytvoření Koncepce politiky zaměstnanosti 2013 – 2020 poskytující rozsáhlý analytický materiál a definování základních problémových okruhů: Vysoký převis nabídky pracovní síly nad její poptávkou Obtížný přístup k zaměstnání, zejména pro znevýhodněné skupiny osob a prohloubení regionálních disparit na trhu práce Postavení žen na trhu práce Nedostatečná flexibilita zaměstnanců a jejich zaměstnavatelů a nedostatečná profesní mobilita

Struktura II Na výše uvedené problémy proto navazují jednotlivé priority SPZ 2020, celkem se jedná o následující 4 priority: Podpora přístupu k zaměstnání zejména pro skupiny ohrožené na trhu práce Podpora rovnosti žen a mužů na trhu práce Přizpůsobení podniků, zaměstnanců a nezaměstnaných změnám a potřebám trhu práce Rozvoj služeb zaměstnanosti Vymezení těchto priorit koresponduje se strukturou OP Zaměstnanost

Priorita 1: Podpora přístupu k zaměstnání zejména pro skupiny ohrožené na trhu práce Zajištění rovného přístupu k zaměstnání pro všechny je jednou ze základních úloh státní politiky zaměstnanosti V rámci této priority byly identifikovány následující dva základní problémy na jejichž eliminaci se bude v následujících letech soustředit politika zaměstnanosti: Nedostatečná tvorba pracovních míst umožňující nalezení pracovního uplatnění všem osobám, které pracovat chtějí a to včetně regionálních disparit mezi nabídkou a poptávkou po práci Ztížený přístup k zaměstnání pro nejvíce znevýhodněné osoby (starší, mladí, rodiče a osoby pečující o osobu blízkou, osoby s nízkou kvalifikací, OZP a osoby s dalšími, zejména sociálními hendikepy)

Problematiku sociálně vyloučených lokalit Priorita 1: Podpora přístupu k zaměstnání zejména pro skupiny ohrožené na trhu práce V oblasti tvorby pracovních míst je nutné se soustředit zejména na odstranění problémů souvisejících s: Rozdíly v ekonomické výkonnosti regionů ČR (a tedy genezi pracovních míst) IP ve světě Problémy v oblasti dojížďky do zaměstnání (nákladovost dojížďky/přestěhování, infrastruktura) úroveň příjmů Problematiku sociálně vyloučených lokalit Z tohoto důvodu se opatření politiky zaměstnanosti budou soustředit na: Oblast investičních pobídek – zvýšení hmotné podpory (již platné), rozšíření regionů, do nichž lze hmotnou podporu poskytnout

Zefektivnění a rozšíření APZ – navýšení finančních prostředků, lepší cílení s ohledem nejenom na cílové skupiny ale rovněž nejvíce postižené regiony monitoring a evaluace Rozvoj sociální ekonomiky nastavení procesu

Základním dokumentem je program Záruky pro mládež Priorita 1: Podpora přístupu k zaměstnání zejména pro skupiny ohrožené na trhu práce V oblasti podpory zaměstnanosti znevýhodněných osob bude politika zaměstnanosti cílit zejména na: Mladé Rozvojem kariérového poradenství a to ve spolupráci služeb zaměstnanosti a škol NPF Zajištění získání dostatečných praktických zkušeností, odborné praxe a stáže nástroj APZ Předvídání kvalifikačních potřeb umožňující včasné směřování absolventů do perspektivních oborů Základním dokumentem je program Záruky pro mládež

Starší osoby Důraz zejména na prevenci, rozvoj age- managementu u zaměstnavatelů Důraz na podporu profesní mobility ve vyšším produktivním věku

Osoby s nízkou kvalifikací a osoby sociálně vyloučené Priorita 1: Podpora přístupu k zaměstnání zejména pro skupiny ohrožené na trhu práce Osoby s nízkou kvalifikací a osoby sociálně vyloučené Zaměření na vzájemné provázání sociální politiky a politiky zaměstnanosti, zejména s motivačním cílem preferovat zisk z výdělečné činnosti před sociálním příjmem práce se musí vyplatit Opatření v oblasti asistence nejenom při získání zaměstnání, ale rovněž při jeho udržení Opatření aktivizační povahy – krátkodobá pracovní uplatnění zaměstnatelnost x zaměstnání

OZP Cílem podpory upřednostňovat plnohodnotné pracovní uplatnění OZP na volném trhu práce pracovní skupina Rozšířit využití pracovní rehabilitace motivace

Priorita 2: Podpora rovnosti mužů a žen na trhu práce Ve srovnání s zahraničím vykazuje český trh práce poruchu v rovnosti přístupu k zaměstnání mezi muži a ženami. Základními problémy jsou: Nižší participace žen na trhu práce Nižší úroveň odměňování za vykonanou práci ženami než muži a znevýhodnění žen v oblasti kariérního růstu X S ohledem na demografický vývoj (úbytek pracovních sil) jsou ženy jedním z nejvýraznějších potenciálních zdrojů pracovní síly, a to i s ohledem na stoupající vzdělanost žen, která se vyvíjí dynamičtěji než u mužů Primární příčinou, kromě sociokulturních determinantů, je zejména vztah mezi postavením na trhu práce a rolí žen – matek, tj. nesoulad mezi rodinným a pracovním životem dětská skupina Mateřská a rodičovská dovolená

Priorita 2: Podpora rovnosti mužů a žen na trhu práce SPZ 2020 se proto soustředí na podporu souladu rodinného a pracovního života a to: Důrazem na rozvoj zařízení péče o dítě Podporu flexibilních organizací práce V případě flexibilních organizací práce, zejména zkrácených pracovních úvazků, je však kladen důraz na principy flexicurity, tj. zachování dostatečné jistoty, včetně ekonomické jistoty zaměstnanců a to tak, aby nedošlo k nechtěné podpoře prekérních zaměstnání a zvyšování míry „podzaměstnanosti“ K dalším opatřením se řadí podpora vzdělávání žen v době rodičovské dovolené s cílem udržet kontakt s profesním světem, podpora podnikatelských aktivit a potírání diskriminace na trhu práce

Priorita reaguje na následující základní problémové okruhy: Priorita 3: Přizpůsobení podniků, zaměstnanců a nezaměstnaných změnám a potřebám trhu práce Priorita reaguje na následující základní problémové okruhy: počáteční vzdělávání již není schopno poskytnout jedinci dostatečné kompetence nezbytné po celou dobu jeho profesního života, nedostatečná vazba počátečního vzdělávání na potřeby trhu práce – nedostatečné kompetence (zejména praktické dovednosti) absolventů škol k uplatnění na trhu práce, spolupráce se zaměstnavateli nedostatek absolventů technických a učňovských oborů. kraje

K eliminaci výše uvedených problémů se rezort MPSV Priorita 3: Přizpůsobení podniků, zaměstnanců a nezaměstnaných změnám a potřebám trhu práce K eliminaci výše uvedených problémů se rezort MPSV v této prioritě bude soustředit na následující aktivity: Vytváření podmínek k dialogu mezi zaměstnavateli, vzdělávacími institucemi a jejich zřizovateli a službami zaměstnanosti Vytvoření modelu předvídání kvalifikačních potřeb trhu práce a jeho využití v praxi, v resortu MPSV zejména v oblasti poradenství k volbě povolání a cílení rekvalifikací Kariérové poradenství – vymezení vzájemných kompetencí a následná spolupráce mezi resortem MPSV a MŠMT, spolupráce ÚP ČR se školami

Krom přímé finanční podpory vzdělávání zaměstnanců Priorita 3: Přizpůsobení podniků, zaměstnanců a nezaměstnaných změnám a potřebám trhu práce Přímá podpora se pak bude soustředit na rozvoj dalšího profesního vzdělávání Zaměstnanců Krom přímé finanční podpory vzdělávání zaměstnanců Nutné vyjasnit kompetence mezi MPSV a MŠMT Podpora vytváření sítí zaměstnavatelů zaměřených na vzdělávání (zejména u malých a středních podniků) Rekvalifikace (zejména UoZ) MPSV bude usilovat o vyjmutí rekvalifikací z režimu zákona o veřejných zakázkách Modularizace rekvalifikačních kurzů, tak aby byly schopny reflektovat již nabyté kompetence účastníků a ti mohli být vzdělávání pouze v těch částech kurzů nezbytných k úspěšnému složení zkoušky

Priorita 4: Rozvoj služeb zaměstnanosti Efektivní a dostupné služby zaměstnanosti jsou základním předpokladem k naplňování cílů SPZ 2020 Potřeba dalšího personálního posilování ÚP ČR, tak aby byl schopen zajistit individualizované služby svým klientům: Nejenom kvantitativní, ale rovněž kvalitativní posilování Rozvoj interního systému vzdělávání Další intervence Rozvoj materiálně technického vybavení, včetně zajištění kvalitního informačního systému a systémů umožňujících automatizaci některých procesů a šetření personálních kapacit pro přímou práci s problémovými klienty

Priorita 4: Rozvoj služeb zaměstnanosti Vytvoření kvalitního monitoringu trhu práce, nejenom v oblasti získávání přehledu o trhu práce a naplňování databáze volných pracovních míst, ale rovněž vyhodnocování politiky zaměstnanosti (efektivita APZ) Posilování spolupráce na trhu práce – zejména prostřednictvím poradních sborů, nutnost zainteresovat místní samosprávy na řešení problémů regionálních trhů práce (nikoliv pouze skrze APZ) pakty zaměstnanosti

Implementace Opatření, která jsou ve strategii uvedena jsou strategickými opatřeními rámcové povahy Konkrétní opatření jsou definována (včetně určení gestorů a termínů) v dokumentu Aktivizační opatření – nahrazuje akční plán strategie pro léta 2015-2017 Záměry a strategická směřování SPZ 2020 se však budou promítat do dalších strategických materiálů dotýkajících se problémů zaměstnanosti, ale rovněž do řídících aktů MPSV

Děkuji za pozornost stefan.duhan@mpsv.cz