Organizační rámec výuky ekonomických předmětů (vytváření organizačních struktur v podmínkách skupinového vyučování zaměřeného na problémové situace a na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Řídící struktury.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Kvalitativní výzkum.
Řídící struktury : malé a velké organizace
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Zvláštnosti ekonomických předmětů z hlediska jejich zařazení do rozvrhu hodin ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Vztah teoretického vyučování a hospodářské praxe v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Struktura výuky.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Zdravá škola.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Řídící struktury, malé a velké organizace
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktické metody Androdidaktika.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
FIKTIVNÍ FIRMY SE PŘEDSTAVUJÍ.  Systematické procvičení všech problémů  Žák řeší úlohy individuálně  Tradiční vztah učitel – žák  Praxe je jen zprostředkována.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Management a řízení hotelu
Ing. Veronika Dostálková MBA
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Assessment centrum.
Didaktické metody Androdidaktika.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Setkání kariérových poradců
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Organizační rámec výuky ekonomických předmětů (vytváření organizačních struktur v podmínkách skupinového vyučování zaměřeného na problémové situace a na praktické úkoly) ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.

Organizační rámec výuky ekonomických předmětů 1.Organizační formy v ekonomickém vzdělávání 2.Skupinová organizace vyučování v ekonomickém vzdělávání 3.Principy tvorby skupin 4.Aplikace skupinové organizace výuky v ekonomickém vzdělávání 5.Organizační struktury ve skupinovém vyučování 6.Interakce mezi žáky ve skupině a učitelem 7.Styl vedení žáků ve skupinách a vedení skupin učitelem

1) Organizační formy v ekonomickém vzdělávání  Vyučovací jednotky ve školním vyučování (jednotlivé vyučovací hodiny nebo jejich spojování v tradičním i aktivizujícím vyučování, doba trvání jedné vyučovací hodiny 45 minut)  Domácí práce žáků (studium nové učební látky, její fixace, vypracovávání úkolů, sestavování zpráv z praxe, příprava referátů)  Ekonomické praxe žáků (formou plnění pracovních úkolů nebo v podobě stáží na pracovištích ve firmách)  Exkurze do podniků a na výstavy (k vytváření představ o jejich činnosti, k získávání prezentovaných informací)  Zájmové kroužky žáků (zvyšování zájmů o některé předměty – počítačová technologie, písemná a elektronická komunikace, nástěnky s ekonomickými zprávami, informacemi a přehledy ekonomických událostí )

2) Skupinová organizace vyučování v ekonomickém vzdělávání  Význam skupinové organizace výuky (odstraňuje jednostrannost individuálního a hromadného vyučování, je založena na práci žáků v sociální skupině, slouží k rozvoji osobnosti každého žáka jako člena skupiny, vede ke kolektivnímu řešení problémů a k hodnotnému ekonomickému vzdělání vedoucímu ke komplexnímu přístupu k ekonomické realitě)  Postupy při tvorbě skupin (skupiny nejsou náhodnou strukturou žáků, určujeme její velikost z hlediska počtu žáků zařazených do skupiny, stanovujeme počet skupin žáků, rozdělujeme žáky do jednotlivých skupin a přidělujeme jednotlivý skupinám úkoly či řešené problémy)

3) Principy tvorby skupin  Velikost skupiny (doporučuje se do normálních skupin zařadit maximálně 5 žáků, výjimečně lze tvořit i malé skupiny v počtu 3 žáků)  Počet skupin vytvořených ve třídě (doporučuje se ve třídě vytvořit maximálně 4 skupiny v závislosti na kvalitě a množství informací předávaných žákům učitelem nebo vyžádaných žáky od učitele)  Způsob rozdělování žáků do jednotlivých skupin (žáky přidělujeme do skupin náhodným výběrem, spontánně podle přání žáků nebo většinou z rozhodnutí učitele, aby vyrovnal jednotlivé skupiny podle schopností žáků, složitosti úkolu či problému)  Přidělování úkolů a problémů jednotlivým skupinám (jednotlivé skupiny řeší jeden společný úkol či problém, výsledky skupin se hodnotí, diskutují se společně, u diferencovaných úkolů skupin se výsledky skupin posuzují zvlášť, jednotlivé výsledky skupin tvoří celek, který se vyhodnotí před celou třídou)

4) Aplikace skupinové organizace výuky v ekonomickém vzdělávání  Objektivní základ skupinové organizace (odpovídá kolektivnímu způsobu plnění úkolů v hospodářské praxi, návaznosti výsledků práce jednotlivých útvarů firmy, vede k týmové práci)  Vyjádření koncepce problémového vyučování (umožňuje přeměnu tradičních metod výuky v metody efektivní, umožňující užívat aktivizující metody výuky)  Vhodnost ekonomických předmětů (organizování výukových skupin se užívá zejména v Ekonomice, Účetnictví, Fiktivní firmy aj.)  Ekonomické předměty zvláštního druhu (integrované předměty, ekonomická cvičení, práce ve fiktivních firmách, v cvičných kancelářích, na ekonomické praxi ve firmách, kde se skupinové organizování užívá nejčastěji)

5) Organizační struktury ve skupinovém vyučování  Plná struktura (každý žák ve skupině komunikuje se všemi ostatními žáky, každý žák má ve skupině stejné postavení, řeší společný problémový úkol, není zde vůdčí osobnost odpovídající za skupinu)  Kruhová struktura (každý žák ve skupině má stejné postavení, není zde vůdčí osobnost, která za ni odpovídá, žáci komunikují jen se dvěma sousedními žáky)  Řetězová struktura (žáci jsou rozmístění vedle sebe, kruh je přerušen, jeden žák, který je na konci řetěze, může získat vůdčí postavení, záleží na tom, z kterého konce řetězového uspořádání se začíná)

 Ypsilonová struktura (s jednoznačným postavením vůdčí osobnosti žáka, který odpovídá za splnění úkolu a řešený problém, žák v dominantní pozici může ustanovit své pomocníky, kteří odpovídají za dílčí úkoly, jsou jim pak podřízení ostatní žáci nebo vůdčí žák komunikuje s jednotlivými žáky a menší skupině může uložit speciální úkol)  Hvězdicová struktura (s jednoznačným postavením jednoho žáka ve skupině, který ukládá úkoly žákům, mezi nimiž není žádná komunikace)  Organizační struktury řízené učitelem (učitel řídí jednotlivé skupiny žáků, volí vhodně své místo v nich, může využít všech organizačních struktur)

6) Interakce mezi žáky ve skupině a učitelem  Podstata interakce (je to způsob, který volí žák s vůdčí rolí nebo učitel při řízení skupin, závisí na osobnosti žáka a učitele, na charakteru skupiny podle struktury žáků, podle obtížnosti ekonomického úkolu a problému)  Autoritativní interakce (skupiny vede žák či učitel, kteří mají dominantní postavení, příkazy a pokyny vydávají podle svých představ, nepřipouštění žákovské nápady a jejich iniciativu, užívá se i vědomě v situaci časového nedostatku pro plnění úkolu či řešení problému, interakci určuje dominantní žák či učitel)  Sociálně integrativní interakce (žák či učitel, kteří hrají dominantní roli, uznávají aktivitu žáků, méně dirigují, mají pro ně porozumění při řešení obtížných úkolů, žáky spojují, akcentují se výchovné dopady výuky, dominantní žák i učitel vedou žáky ke spolupráci)  Volné spojení žáků ve skupině - laissez-faire (ani dominantní žák, ani učitel, nezasahují do plnění úkolu a řešení problému, pouze žákům radí, žáci nepracují vždy odpovědně a iniciativně, užívá se proto jen výjimečně)

7) Styl vedení žáků ve skupinách a vedení skupin učitelem  Autokratický (žák i učitel preferují kvantitu znalostí, výjimečně i jejich kvalitu, snaží se žákům přikazovat, ukládat velké množství úkolů, stejně postupují i učitelé vůči skupině žáků, nedovolují vlastní názor žáků)  Demokratický (dominantní žák připouští spolupráci mezi členy skupiny, přijímá jejich názory, dovoluje výměnu názorů mezi žáky navzájem, stejně postupuje i učitel vůči jednotlivým skupinám)  Liberální (žáci ve skupině mají volnost komunikace s kterýmkoliv žákem, dominantní žák jim to nenařizuje, ve skupině mohou se tvořit další podskupiny žáků, mezi nimiž nemusí být žádné vazby, podobně postupuje i učitel při řízení skupin)