LMD, ADHD, ADD, ODD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
osob s mentálním postižením
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Specifické poruchy školních dovedností
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Dítě se sluchovým postižením
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
DMO dětská mozková obrna
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Poruchy pozornosti ADD/ADHD.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Rodičovství biologické a pěstounské
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

LMD, ADHD, ADD, ODD

Vztahy mezi pojmy LMD – termín používaný od 60. let ADHD – Attention Defficit Hyperactivity Disorder – projevy navenek připomíná hyperaktivní formu LMD ADD – Attention Defficit Disorder – projevy navenek připomínající hypoaktivní formu LMD Dále brain injured, cripple brained, lehké dětské encefalopatie (O. Kučera, 1961) Uvažuje se o názvu Behavioural Inhibition Disorder (BID) – obtíže v usměrňování chování, protože se jedná o deficit v sebekontrole.

Vztahy mezi pojmy ADD, ADHD – popisná terminologie LMD popisuje především příčinu Výskyt hyperkinetické poruchy: 3%-5-6% populace Poměr mezi chlapci a dívkami je 3:1

Etiologie Genetické vlivy (až polovina případů) Opožděné neurologické zrání Prenatální, perinatální, postnatální poškození Zvýšený spad těžkých kovů, vliv radioaktivity Otrava olovem, vliv některých léků Vliv prostředí (interakce mezi dítětem a rodiči)

Definice AD/HD (LMD) je vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulsivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit na základě neurologických, senzorických, nebo motorických postižení, mentální retardace nebo závažných emočních problémů. Deficity jsou evidentní již v časném dětství. Ačkoli se mohou zmírňovat s dozráváním CNS, přetrvávají do dospělosti. Obtíže jsou často spojené s neschopností dodržovat pravidla chování a provádět opakovaně po delší dobu pracovní výkony. Tyto evidentně biologické deficity ovlivňují interakci dítěte s rodinou. (Barkley, 1990)

Krátce z historie -1890 v Anglii referoval o symptomech poruch pozornosti William James ve svém díle Principles of Psychology -jako první používal u dětí diagnózy „lehké poškození CNS“ MUDr. Karel Macek od roku 1949 -už tehdy uvádí, že jde o poruchu lehkou, protože zjišťované jednotlivé odchylky jsou samy o sobě nevýrazné, drobné, „minimální“, závažné jsou až ve svém souhrnu

Krátce z historie děti měly obtíže (dnes dysfunkce) v rodině, ve škole i v dětském kolektivu, které nebylo možno vysvětlit nepříznivými vlivy prostředí -1962 monografie Otakara Kučery Psychopatologické projevy při lehkých dětských encefalopatiích shrnula desetileté poznatky ze světové literatury – výsledky jiných badatelů se shodovaly s našimi.

Tuto objevitelskou fázi lze charakterizovat jednotlivými znaky: Vychází se z klinického obrazu poruchy, v němž neurologický název hraje rozhodující úlohu, nález psychologický a sociální jej doplňují Etiologie se hledá v drobném poškození, či poranění mozkové tkáně z období prenatálního, perinatálního, vzácněji i postnatálního

Podmínky diagnostiky symptomy se objevily před sedmým rokem věku dítěte přetrvávají nejméně šest měsíců jsou takového stupně, že se jeví jako vývojová úchylka Již v kojeneckém věku se může hyperkinetická porucha projevit jako porucha základních biorytmů (především poruchou spánku, stravovacími obtížemi).

1. Poruchy kognitivních funkcí Porucha pozornosti v aspektu zrakovém i sluchovém, spojena často s mot. neklidem Neschopnost selekce podnětů, které na dítě současně působí, dítě nevybírá pro danou situaci podstatné informace Porucha analýzy a syntézy informací Porucha exekutivních funkcí – dítě není schopno vnímat časový sled (neumí strukturovat a organizovat práci, kterou často nedokončí, není schopno analyzovat své chování)

Porucha motivace, úsilí a vytrvalosti, dítě těžce prožívá jakoukoli frustraci, oddálení činnosti, sebeovládání Snížená schopnost prostorové představivosti Porucha slovní a pracovní paměti

2. Poruchy motoricko-percepční Hyperaktivita s neschopností relaxace, motorický výkon je zbrklý, nekoordinovaný, nepřesný Drobné neurologické odchylky, koordinace pohybů, poruchy symetrie, obtížná pravolevá orientace Motorická neobratnost Porucha vizuomotorické koordinace

3. Porucha emocí a afektů ve smyslu lability 4. Impulsivita – chaotické a nepředvídatelné chování, nepoučí se z chyb, provádí rychlé závěry

5. Sociální maladaptace Neadekvátní kontrola, familiární chování, neschopnost se přizpůsobit vrstevníkům, respektovat pravidla, akceptovat sociální prostředí s jeho očekávanými nároky na chování Extremní výkyvy v emocionálních projevech, touha po sociální akceptaci, kterou si neumí udržet, nedostatek altruismu a empatie.

Symptomy hyperaktivity a nedostatečné pozornosti Dítě se neklidně vrtí, hraje si s rukama, pohybuje nohama (u starších dětí může jít o subjektivní pocit, nutkání) Není schopno v klidu sedět, i když se to od něho vyžaduje (ve škole, u jídla, v autě, při sledování televize, při vypracovávání dom. úkolů, při klidné hře, v restauraci, v čekárně…) Lehce jej vyruší vnější podněty – ve škole, při DÚ, při denních povinnostech, sledování televize, když si hraje samo nebo ve skupině, při organizované skupinové aktivitě, při večerní toaletě a ukládání k spánku

Symptomy hyperaktivity a nedostatečné pozornosti Působí mu obtíže čekat, až na něho přijde řada ve hře nebo ve společenské situaci (basketball, fotbal, vybíjená, deskové hry, hry o přestávkách ve škole) Často odpovídá na otázku dříve, než je dokončena (ve škole, doma, u sousedů) Obtížně plní instrukce, nebo výzvy druhých (nejde však o vzdor, nebo o nedostatek porozumění instrukcím)

Symptomy hyperaktivity a nedostatečné pozornosti Má obtíže s udržením pozornosti při úkolech nebo při herních činnostech Často přebíhá o jedné nedokončené činnosti ke druhé Obtížně se věnuje klidným činnostem Je často příliš upovídané (vůči rodičům, vůči ostatním dospělým, vůči vrstevníkům, sourozencům, doma, ve škole) Skáče do řeči, nebo se prosazuje na úkor druhého, ruší ostatní děti při hře, vyrušuje sourozence, učitele, rodiče

Symptomy hyperaktivity a nedostatečné pozornosti Zdá se, že neposlouchá, co se mu říká Ztrácí věci, které jsou nezbytné k plnění úkolu nebo jiné činnosti (tužky, knihy, oblečení, míč, hračky) Zaměstnává se nebezpečnými aktivitami, aniž by si uvědomilo možné důsledky (ne proto, že by vyhledávalo dobrodružství. Vběhne do silnice, aniž by se rozhlédlo, jezdí divoce na kole, šplhá vysoko po předmětech, stále běhá, šplhá, vyskakuje a hází věcmi.) Důsledkem jsou časté návštěvy lékaře, pohotovosti pro nějaký úraz.

Symptomy hyperaktivity a nedostatečné pozornosti Je nepořádné, chaotické – nepořádek v pokoji, doma, v lavici ve škole, pracuje chaoticky, nemůže najít své věci Je apatické, nemotivované, neúčastní se činností, které nemá rádo, nebo které vyžadují úsilí Je nepřiměřeně hlučné Objevují se denní snění, zahledění se do prázdna

ODD Forma dětské tyranie (Barcai, Rosenthal, 1974) Dítě vzteklé, útočné, vyhrožující, nepříjemné vůči svému okolí (Bernal, 1968) Opakovaný způsob negativistického, vzdorovitého, neposlušného a nepřátelského chování vůči autoritám, které trvá minimálně 6 měsíců Nejedná se o vývojově podmíněné období vzdoru Opoziční chování je méně závažný problém než PCH, avšak bez včasné intervence může v PCH přerůst

Diagnostika (APA, 1994) Přítomnost alespoň čtyř z těchto projevů s častějším výskytem než je běžné u vrstevníků, výrazný odraz v sociálních vztazích doma, ve škole Neovládá se Hádá se s dospělými Aktivně vzdoruje a odmítá řídit se přáními či pravidly dospělých Svévolně provádí věci, které ostatní obtěžují Obviňuje druhé z vlastních chyba špatného chování Je vznětlivé, snadno se nechá vyvést z rovnováhy Bývá zlostné, podrážděné, škodolibé, mstivé

Etiologie Korelace dědičnosti (nepřizpůsobivost, labilita, vznětlivost, negativní emoce, agresivita) a vlivu vnějšího prostředí (nevhodné vzorce chování, hádky, stres v rodině, nezaměstnanost, patologické činnosti) Narušená interakce R-D (ponižování, rozkazy, kritika, nadměrné trestání, podrážděnost, nervozita

Etiologie Osobnost matky (autoritářská, agresivní, depresivní) Osobnost otce (pasivní chladný, nekomunikující) Boj za vlastní autonomii Výchovně nezvládnuté období vývojového vzdoru

Principy interakce Důslednost, autoritativnost ve verbálních i neverbálních signálech Nereagovat emocionálně Nevšímat si problémového chování – neustálá pozornost a zasahování ze strany rodičů nežádoucí chování posiluje) Naučit se rozpoznat situaci kdy reagovat a kdy ne Dešifrovat varovné signály, spouštěče Omezit možnost dítěte smlouvat Zajistit uposlechnutí pokynu, trvat na něm Odměna a sankce musí mít jasná pravidla

Projevy Vzdor a neposlušnost vůči autoritám, provokování dospělých Odmítání dodržování běžných pravidel a konvencí Vzpurnost a umíněnost Agresivní a destruktivní záchvaty vzteku Častý špatný prospěch ve škole Malá frustrační tolerance Narušení v oblasti sociálních vztahů, oslabené sociální dovednosti Negativismus vůči sobě a okolí

Vzorec interakce R-D (Elliot, 2002) R – vydá příkaz D- vnímá příkaz jako nežádoucí, negativní a reaguje neuposlechnutím R – a) vezme příkaz zpět → posílí neposlušnost dítěte b) argumentuje, přesvědčuje dítě, aby uposlechlo → posílí neg. Chování Rodič dítě zpravidla nepřesvědčí a reaguje křikem, hrozbou, trestem D - a) uposlechne → posílí se agresivní chování rodiče jako jediná cesta b) Zloba a trest přestanou účinkovat → dítě vzdoruje, vnímá svou moc

Intervence Behaviorální přístup – skupinový či individuální trénink rodičů, individuální trénink dítěte, rodinná terapie

Skupinový trénink rodičů Co je normální chování a co je chování problematické Hodnocení a záznam chování (kdy a jak často se vyskytuje, zaznamenávat do tabulky: příčiny, chování, následek Vztah mezi chováním a následky (sledování reakcí v různých modelových situacích) Zvýšení výskytu žádoucího chování – posilovat Snižování výskytu nežádoucího chování – trest, nereagovat emotivně, využívat prosociální tresty – výpomoc

Skupinový trénink rodičů Účinná komunikace – formulace příkazů, modulace hlasu Rodinné faktory – jednotliví členové rodiny Zavedení léčebné intervence (plán komplexní systematické péče: cíle a pravidla, monitoring pokroku