Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
Charakteristiky úrovně
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
„EU peníze středním školám“
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
POPISNÁ STATISTIKA ZPRACOVÁNÍ DAT Výpočet výběrových charakteristik
AUTOEVALUACE ACADEMIA MERCURII NÁCHOD ZAMĚŘENÍ NA OBLASTI: Průběh vzdělávání – výuka, výsledky ( metody, náročnost, rozvoj klíčových kompetencí, umístění.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Statistika Střední hodnoty
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM15.
„EU peníze středním školám“
Charakteristiky polohy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Maturita 2015.
Obsah statistiky Jana Zvárová
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Základy pedagogické metodologie
Základní statistické charakteristiky
Statistika Ukazatelé variability
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Základy pedagogické metodologie
Název materiálu: Základy statistiky
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Lineární regresní analýza
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Experiment Zpracování dat I.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základy pedagogické metodologie
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Základy pedagogické metodologie
Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Popisná statistika I tabulky četností
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základy pedagogické metodologie
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metodologie pro ISK 2 Kontrola dat Popis kategorizovaných dat
Analýza kardinálních proměnných
Autor: Honnerová Helena
Charakteristiky polohy
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka

VÝZKUMNÝ PROBLÉM ● Začátek výzkumu = vymezení výzkumného problému (položíme si otázku, kterou chceme vyřešit; měla by obsahovat vztahy mezi proměnnými)

TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU ● Příliš široké vymezení výzkumného problému ● Autor pojmenuje téma, ale nestanoví problém ● Výzkumný problém není smysluplný ● Výzkumný problém je příliš jednoduchý ● Zaměňuje se výzkumný problém a cíl výzkumu

POKUSTE SE NALÉZT TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ ● Je třeba zvýšit platy ve školství? ● Modernizace vyučování Angličtiny ● Úloha třídního učitele při diagnostice žáků ● Jakým způsobem hodnotí učitelé druhého stupně ZŠ kázeň v hodinách OV? ● Názory vysokoškoláků na placení školného ● Vztah mezi počtem žáků ve třídě a celkovým prospěchem třídy

Formulujte výzkumný problém:

TYPY VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ ● Relační ● Kauzální ● Deskriptivní

Určete, je-li výzkumný problém relační, kauzální nebo deskriptivní ● Na základě jakých podkladů jsou nejčastěji hodnoceni žáci v matematice? ● Vztah mezi socioekonomickým statutem rodin žáků a jejich prospěchem ● volba střední školy u žáka ve vztahu ke vzdělání rodičů ● Úroveň angličtiny u žáků s výukou konverzace s rodilým mluvčím a bez rodilého mluvčího ● Je oddálený trest účinnější než bezprostřední? ● Vztah mezi úzkostí dítěte a kvalitou rodinného prostředí

Formulujte výzkumný problém: a) Relační b) Kauzální c) Deskriptivní

Práce s hromadnými daty; úloha Výběrový soubor tvořilo 850 validních respondentů (žáků a žákyň základní školy). V rámci didaktického testu byli hodnoceni na standardní škále: 1-výborně; 2-chvalitebně; 3-dobře; 4-dostatečně; 5- nedostatečně úspěšnost respondentů: 250 výborně; 280 chvalitebně; 155 dobře; 108 dostatečně; 57 nedostatečně Jaké byly relativní četnosti?

úloha - řešení Výběrový soubor tvořilo 850 validních respondentů (žáků a žákyň základní školy). V rámci didaktického testu byli hodnoceni na standardní škále: 1-výborně; 2-chvalitebně; 3-dobře; 4-dostatečně; 5- nedostatečně úspěšnost respondentů: 250 výborně; 280 chvalitebně; 155 dobře; 108 dostatečně; 57 nedostatečně Jaké byly relativní četnosti? N = 850;1% je 8,5 1:29,4% (250 : 8,5 = 29,4; zaokrouhlujeme na 1 des. místo) 2:32,9% 3:18,2% 4:12,7% 5: 6,7%

pokuste se v vytvořit graf k úloze (např. v MS Excel, nebo Open Office Calc)

PRÁCE S HROMADNÝMI DATY ● střední hodnoty: - modus (mode): hodnota s největší četnosí; modální kategorie - medián (median): prostřední hodnota znaku; hodnota dělící rozdělení na dvě poloviny; mediánová kategorie; u lichého počtu prvků je to hodnota prostředního prvku v řadě; u sudého počtu prvků je to aritmetycký průměr dvou prostředních prvků - aritmetický průměr (mean): střední hodnota pro kardinální znaky

Úloha: Příklad: 8 žáků psalo didaktický test. Hodnocení jednotlivých žáků bylo: žák (1): 18 bodůžák (2): 12 bodů žák (3): 15 bodůžák (4): 6 bodů žák (5): 15 bodůžák (6): 12 bodů žák (7): 5 bodůžák (8): 15 bodů MODUS (modálnní kategorie): MEDIÁN (mediánová kategorie): ARITMETICKÝ PRŮMĚR:

Úloha - řešení Příklad: 8 žáků psalo didaktický test. Hodnocení jednotlivých žáků bylo: žák (1): 18 bodůžák (2): 12 bodů žák (3): 15 bodůžák (4): 6 bodů žák (5): 15 bodůžák (6): 12 bodů žák (7): 5 bodůžák (8): 15 bodů MODUS (modálnní kategorie): Mo = 15 bodů (nejčetnější hodnota) MEDIÁN (mediánová kategorie): 5, 6, 12, 12, 15, 15, 15, 1 Me = (12+15) : 2 = 13,5 bodu (pokud by byl počet žáků lichý, byl by medián číslo uprostřed řady) ARITMETICKÝ PRŮMĚR: d = (Σx):n = ( ): 8 = 12,25 bodů

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně