Historický vývoj japonštiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
捷克語(一)
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Metodologie historického výzkumu volného času
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
VY_32_INOVACE_M.1.07-Numerace v číselném oboru prezentace název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1. ročník –
Český jazyk a literatura
Vytváření prezentace v PowerPointu
Lexikologie, lexikografie Slovotvorba Sémantika Japonština
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Rétorika Etymologie Dialektologie
Šintó 神道 nemá zakladatele ani koherentní nauku
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Mluvená a psaná forma jazyka
Mluvená a psaná podoba jazyka Japonské písmo
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.19 Anotace: Prezentace je zaměřena na administrativní styl a útvar životopisu, vysvětluje jeho hlavní znaky a funkci. Obsahuje.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obecné poučení o literatuře
Harumi Yamada, Václav Kučera
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Významné mezníky ve vývoji po r. 1945
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Periodizace dějin japonského myšlení pravěk a starověk - Džómon (asi 8000 BC – 300 BC), Jajoi (asi 300 BC- 3. stol. AD), Kofun (3. – 7. stol.), Nara ( ),
VÝVOJ SPISOVNÉ ČEŠTINY
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Zjednodušování ve 20. století Čínské písmo v kontextu východní Asie
Užitečné aplikace při studiu čínštiny
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
PREZENTACE NA PUBLIC RELATION Můj nejoblíbenější předmět Japonština 日本語 Roman Horváth, II.A.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
SEMINÁŘ Prameny k dějinám Židů v českých zemí
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Český jazyk a literatura
DIALEKTY JAPONŠTINY standardní japonština (média, úřady, školy)
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Transkript prezentace:

Historický vývoj japonštiny Jednotlivé etapy

Hlavní vývojové rysy jazyka vyrovnávání se s vlivem čínštiny vzdalování jazyka psaného od jazyka mluveného a opětné sjednocování obojího

Archaická japonština 上古日本語 Nara (asi do 9. st.) z památek dochovaných hlavně z 8. st. Manjóšú kronika Kodžiki (712) císařské výnosy semmjó Typické rysy: manjógana velmi malý počet přejatých čínských slov bohatší samohlásková základna bohatě rozvinutý slovesný systém málo rozvinutý systém partikulí

Klasická japonština 中古日本語 Heian (9. – 12. st.) bohatý materiál z oblasti prózy i poezie¨ oficiální a učená próza – čínštinou literární próza – mluvený jazyk Typické rysy: oproti archaické J zjednodušená soustava slovesných sufixů přejímání z Č zatím stále poměrně malé katakana používána při zapisování japonského čtení čínských znaků tzv. wokototen (značky pro čtení čínských znaků) samohlásky stabilizovány na 5

Středověká japonština 中世日本語 Kamakura, Muromači (13. – 17. st.) více materiálu, lépe probádaná J proniká do učených a oficiálních textů Typické rysy: začíná se oddělovat psaný a mluvený jazyk na úrovni fonetické se přestávají rozlišovat v některých hláskových kombinacích hlásky „w“ a „h dále se zjednodušuje soustava slovesných sufixů

Novodobá japonština 近世日本語 Edo (17. st. – 1. polovina 19. st.) Typické rysy: velká diferenciace jazykových stylů v psaném projevu pokusy o vymýcení Č i z jazyka bádání, vytváření japonských slov (1. filologické pokusy – 18. st.- Motoori Norinaga) měšťanská literatura – zjednodušená klasická japonština s menší příměsí sinojaponských prvků a s podílem jazyka mluveného (náznaky dialektů)

Novodobá japonština 近世日本語 pol. 19. st. - 4 hlavní styly : Kambun 漢文 Sóróbun 候文 Wabun 和文 Wakan konkóbun 和漢混こう文

Moderní japonština 現代日本語 1868 – restaurace Meidži velké množství jazykových stylů a dialektů →nutnost vytvoření národního jazyka, zvýšit gramotnost, moderní slovní zásobu řada organizací usilujících o reformu jazyka 原文一致運動 - Hnutí za sjednocení hovorového a psaného jazyka mnohaleté diskuse jap. lingvistů, vědců, literátů i cizinců žijících v J – vytvoření národního jazyka (国語) – iniciátorem Ueda Kazutoši 2 odlišné formy japonštiny – 文語 a 口語

Standardní jazyk 標準語 přijal značný podíl sinojaponských slov z jazyka bungo, zejména slova nově vytvořená pro pojmy evropské vědy a techniky od konce 19. st. zjednodušená slovesná soustava přízvuk tokijského dialektu 3 styly různé zdvořilostní úrovně: zdvořilý (desu/masu), neutrální (de aru) a důvěrný (da) kodifikován jazykovou reformou z let 1947-1950, která se týkala zejména zjednodušení písma a pravopisu ↓ hovorová forma standardního jazyka - 共通語 – blízká tokijské hovorové J

Přečtěte: 上古日本語 中古日本語 中世日本語 近世日本語 漢文 和文 現代日本語 国語 文語 口語 標準語 共通語