3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Základní pojmy v ekonomice
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Podstata fungování tržní ekonomiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
1. Základní ekonomické pojmy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Potřeby lidí 2.hodina.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100203_Vyrobni_faktory_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Petr Machala. Opravdu vše, co chcete i potřebujete? (rozdělte věci a vysvětlete) CHCI POTŘEBUJI 1.chleba 2.mléko 3.parfém od Armani 4.obraz od Picassa.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_706 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Potřeby Jméno autora: Ing.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
Ekonomika – základní pojmy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EKONOMIE 3. Teorie potřeb.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MOTIVACE.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 potřeba je určitý požadavek, který si uvědomujeme, když máme něčeho nedostatek  potřeby lidí jsou velmi rozmanité a v podstatě nekonečné  potřeby různých lidí se mohou lišit, protože každý člověk si představuje využití svého času jinak  uspokojením jedné potřeby vznikají potřeby další  potřeby můžeme členit z různých hledisek

potřeby hmotné  uspokojujeme je hmotnými statky (jídlo, oblečení, bydlení) potřeby nehmotné  uspokojujeme je nehmotnými statky (přátelství, svoboda, kulturní zážitek)

Biologické (fyziologické) potřeby  vyplývají z toho, že člověk je živý tvor  biologické potřeby mají všichni lidé  patří sem potřeba jíst, pít, spát nebo rozmnožovat se Společenské potřeby  vyplývají z toho, že člověk je společenský tvor  patří sem potřeby jako láska, přátelství, uznání, kulturní zážitek atd.

potřeby zbytné  jsou takové, které nejsou pro člověka životně důležité  člověk může žít i bez uspokojení těchto potřeb  např. kino, koncert, uznání v práci atd. potřeby nezbytné  jsou pro život člověka nepostradatelné  člověk se neobejde bez uspokojení těchto potřeb  např. jídlo, pití, spánek

potřeby individuální  týkají se jednotlivce (mám hlad, chce se mi spát, chci jít na fotbal) potřeby kolektivní  týkají se určité skupiny lidí, určitého kolektivu  může jít např. o obyvatele města, nájemníky domu, školní třídu atd.

Individuální potřeby dělíme na:  poznané – potřeby, o kterých víme, že je máme, víme, že je budeme mít, a víme, jak je uspokojovat, např. jíst  rozpoznané – víme, že je dnes máme, víme, že je budeme mít, ale nevíme, jak je budeme uspokojovat, např. doprava  latentní – spící (skryté) - tyto potřeby někde jsou, ale my o nich ještě nevíme

Abraham Maslow sestavil pyramidu potřeb: rozvoj osobnosti seberealizace (prestiž, úspěch) sociální potřeby (láska, přátelství) potřeby jistoty, bezpečí fyziologické potřeby

 v pyramidě platí pravidlo, že potřeby uspokojujeme zdola nahoru  abychom mohli určitou potřebu uspokojovat, musí být uspokojeny potřeby nižšího stupně (nejdůležitější jsou fyziologické potřeby - jíst, pít, spát, oblékat se - teprve když jsou tyto potřeby uspokojeny, zajímá nás láska nebo úspěch v práci)  potřeby uspokojujeme pomocí statků a služeb

 lidé ve světě vzácností musí volit a uspokojovat ty potřeby, které jsou pro ně nejdůležitější  teorie potřeb pomáhá vysvětlit motivaci lidského jednání a chování  při uspokojování svých potřeb lidé používají látky a předměty, které vytvořila příroda (vzduch, voda, zemský povrh atd.) nebo předměty, které vyrobili lidé (výrobky – např. chleba, televize atd.)  vše, co lidé používají, považují za užitečné  užitečnost znamená, že daný předmět je vhodný k nějaké chtěné činnosti člověka, tedy k uspokojení určité jeho potřeby

 užitečné předměty se nazývají statky  statky můžeme rozdělit na hmotné (jídlo, oblečení) a nehmotné (znalosti)  některé statky jsou volné a jiné jsou vzácné volné statky  jsou přístupné všem lidem bez vynaložení námahy nebo ekonomických zdrojů (vzduch, voda v přírodě, sluneční svit)  tyto statky získáme bez toho, že bychom za ně museli platit nebo poskytnout nějakou hodnotu

vzácné (ekonomické) statky  nejsou k dispozici volně v přírodě  na jejich získání musíme vynaložit určitou námahu nebo ekonomické zdroje (pokud chci nové šaty, musím si je ušít nebo koupit)  naprostá většina statků, které lidé používají, patří mezi vzácné statky  protože jsou tyto statky vzácné, vzniká problém s jejich rozmístěním a rozdělením mezi ekonomické subjekty  to nutí člověka k tomu, aby pracoval buď přímo na výrobě tohoto statku, nebo na výrobě jiného statku, který pak může za potřebný statek směnit  statky, které se k lidem dostávají směnou, se označují jako zboží

 služby jsou užitečné činnosti, které lidé vykonávají pro druhé  jsou to tedy činnosti cizích lidí, které uspokojují lidské potřeby (holič, řidič, prodavač, notář)  služby rozdělujeme na dvě skupiny:  služby věcné (týkají se určité věci), např. oprava televize  služby osobní (působí přímo na konkrétní osobu), např. lékař  o službách platí totéž co o výrobcích, tedy že jsou vzácné (protože jsou výsledkem použití vzácných zdrojů)

 to, co lidé nemohou mít kdykoliv a v jakémkoli množství, je pro ně vzácné  musí se s tím zacházet ekonomicky, tzv. že člověk s tím musí šetřit, nakládat rozumně a efektivně  pokud něco nemohou mít všichni v dostatečném množství, vzniká potřeba tuto nedostatkovou věc nějak rozdělit  vzácné (omezené) jsou jak přírodní zdroje, tak veškeré výrobky, lidská práce, naprostá většina surovin, výrobní zařízení, čas  čas je základním limitujícím faktorem  vzácnost lidi nutí, aby si v dnešní době mezi miliony různých statků vybírali  ekonomický subjekt se rozhoduje racionálně, tzv. hledá takovou kombinaci dostupných ekonomických statků, která mu přinese maximální užitek

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010