Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Půdy:.
Abiotické podmínky života
EKOLOGIE.
Abiotické podmínky prostředí
Základní ekologické pojmy
Životní podmínky organizmů
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdy jsou všude kolem nás.
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Ekologické aspekty liniových staveb
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Charakteristika ekosystému
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Pedosféra.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Abiotické faktory prostředí
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krajina a životní prostředí
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
ORGAMISMUS A PROSTŘEDÍ
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Působení ekologických faktorů
PŮDY.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
Abiotické faktory Výukový materiál EK
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Pedologie Nauka o půdách.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Rostliny.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Součásti neživé přírody
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Působení ekologických faktorů
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotický faktor půda.
Půdy.
Transkript prezentace:

Lucie Hejkrlíková Lenka Hesová HELENA JEDLIČKOVÁ

Organismy nežijí izolovaně, ale jsou ve vzájemné interakci se svým prostředím, tzn. reagují na vnější podmínky a zpětně sami svou činností své prostředí ovlivňují. Organismus žije v takovém prostředí, které mu umožňuje jeho základní životní funkce. Prostor (místo), které poskytuje organismům podmínky pro život se nazývá BIOTOP

faktory biotické (životné) – působení organismů na sebe navzájem včetně potravních vztahů a působení člověka, jejich působení může být přímé (např. Požírání jednoho organismu druhým) nebo nepřímé (jeden organismus mění podmínky prostředí jinému organismu, např. Zastínění jedné rostliny druhou) faktory abiotické (neživotné) – zahrnují soubor všech fyzikálních a chemických faktorů působících na organismy, patří sem především sluneční záření, vzduch, voda a půda

sluneční záření je hlavním zdrojem energie pro život na Zemi sluneční záření je hlavním zdrojem energie pro život na Zemi. Podle rozsahu vlnové délky rozlišujeme záření: ultrafialové (100-390 nm) – z 90 % je zachyceno ozonosférou, v malých dávkách působí pozitivně (tvorba vit. D v kůži člověka), vyšší dávky jsou životu nebezpečné (mutagenní účinky) viditelné světlo (390-760 nm) – přímý zdroj energie pro fotosyntézu zelených rostlin (a tím podmínkou života ostatních organismů), světelný režim má periodický charakter (v průběhu dne i rou), fotoperioda (délka světelné části dne) podmiňuje rytmické opakování životních projevů organismů – biorytmů, např. Doba rozkvétání rostlin nebo doba pohlavní aktiviy živočichů infračervené záření (800-5000 nm) -nejvýznamější zdroj tepla pro organismy, u většiny organismů se teplotní optimum pohybje mezi 15-30ºC, eurytermní organismy snášejí větší výkyvy teplot (např. živočichové mírného pásma), stenotermní organismy jsou citlivé na změny (např. tučňák), podle nároků na teplo rozlišujeme organismy termofilní – teplomilné (např. korálnatci), psychrofilní – chladnomilné (např. arktičtíptáci)

Vzduch je zdrojem chemických látek nutných k životu, především kyslíku (dýchání) a oxidu uhličitého (fotosyntéza) a působí na organismy také svými fyzikálními vlastostmi (např. poudění, tlak, hustota) ¨ (21 %) - je produkován zelenými rostlinami při fotosyntéze, je nezbytný pro život aerobních organismů, anaerobní organismy žijí trvale bez kyslíku (pro ně je toxický) oxid uhličitý (0,034 %) - je produktem dáchání organismů, je zdrojem uhlíku pro fotosyntézu (jeho koncentrace ve vzduchu se zvyšuje spalováním fosiních paliv) dusík (78 %) - ze vzduchu je přímo využitelný jen některými bakteriemi (hlízkovými)

Voda je pro život nezbytná, je součástí těl organismů, zajišťuje transport látek v těle, účastní se všech biochemických reakcí v organismu, umožňuje tepelnou regulaci atd. Voda je také životním prostředím mnoha organismů, většiou tvoří slanná voda, jen 3 % sladká (z toho 2 % je vázána v ledovcích). Zdrojem vody v přírodě jsou především atmosérické srážky. Život organismů ovlivňují také fyzikální a chemické vlastnosti vody, např. Salinita (slanost) moří a oceánů, teplota, hustota, obsah kyslíku, pH, proudění vody, viskozita, atd. Podle nároků na vodu a vlhkost rozlišujeme organismy hygrofilní (vlkomilné) a xerofilní (suchomilné)

půda vzniká zvětráváním litosféry (hornin a nerostů) a působením půdotvorných činitelů, např. Srážek, teplot, organismů. Pro organismy je základním zdrojem většiny anorganických živin. Obsahuje: pevnou složku – ůlomky zvětralých hornin a nerostů a humus (odumřelá těla organismů) kapalnou složku – půdní roztok (voda s rozpuštěnými látkami) plynnou složku – půdní vzduch edafon – soubor všech organismů žijících v půdě, např. Bakterie, houby, prvoci Důležitou vlastností půdy je např. její pH, pórovitost (póry vznikají mezi půdními částicemi a zadržují vzduch a vodu), teplota, množství humusu.

Souhrnné prostorové a funkční zařazení organismů do ekosystému (úloha organismu ve vztahu k jiným duhům a faktorům životního prostředí) je označováno jako EKOLOGICKÁ NIKA. Zahrnuje soubor všech faktorů prostředí, které daný organismus využívá pro průběh svých životních funkcí.

Rozpětí podmínek prostředí, kterým je organismus schopen se přizpůsobit se, nazává EKOLOGICKÁ VALENCE. Je vždy vymezena svým minimem a maximem (nejnižší a nejvyšší hodnotou faktoru, při kterých je organismus schopen přežít), střední hodnoty pak nejčastěji udávají ekologické optimum (nejvhodnější podmíny pro život). Pro organismus je důležité, aby všechny podmínky prostředí byly v rozmezí ekologické valence. Pokud se kterákoli z životních podmínek dostane za haranici ekologické valence, organismus umírá.

Podle šíře ekologické valence rozlišujeme: druhy stenoekní - mají úzkou ekologickou valenci, tzn. Nesnášejí výraznější kolísání podmínek prostředí, bývají vzácné, žijí speciálních stanovištích a mívají menší rozšíření (např. koala živící se pouze listy eukalyptu) druhy euryekní – mají širokou ekologickou valenci, tzn. Snášejí i výraznější kolísání podmínek prostředí, vyskytují se hojně a mívají většinou rozšíření

Na každý organismus v jeho biotopu působí současně celý soubor biotických a abiotických faktorů. K určitému faktoru může mít organismus šroký rozsah přizpůsoblivosti, k jinému úzký. Faktor, který rozhoduje o výskytu druhu na stanovišti a který se na daním stanovišti nejsnáze dostane mimo hranice ekologické valence, označujeme jako FAKTOR LIMITUJÍCÍ (mezní). Nejčastějším limitujícím fakorem pro rostliny v našich klimatických podmínkách je voda v půdě v letním období. Při jejím nedostatku rotlina hyne, i když ostatní podmínky jsou pro ni optimální.

Organismy, podle jejichž výskytu můžeme usuzovat na vlastnosti prostředí nazýváme bioindikátory (ekologické indikátory). Jako bioindikátory se využívá především organismy, jejichž požadavky na prostředí jsou známé, a jejichž reakce signalizuje změnu určité vlastnosti protředí, ve kterém žijí, např vřes obecný indikující svým výskytem kyselou půdu.

Oblasti na Zemi, v nichž se vyskytuje určitý druh, nazýváme AREÁL Oblasti na Zemi, v nichž se vyskytuje určitý druh, nazýváme AREÁL. Areál splňuje životní podmínky daného druhu. Podle velikosti areálu rozlišujeme: kosmopolitní organismy – mají široký areál, jsou rozšířeny prakticky po celém sětě, např. Člověk, moucha domácí endemické organismy – žijí na určitém území, jinde se nevyskytují, např. Hatérie novozélandská

Relikt je původně široce rozšířený druh, přežívající v současnosti jen na určitém omezeném území, kde přírodní podmínky zůstaly i v průběhu geologického vývoje prakticky nezměněny. (Příkladem reliktu je glaciální relikt – pozůstatek některých druhů rostlin z doby poledové, např. Ostružiník moruška nebo jeřáb sudetský v Krkonoších.)

Adaptace organismů na faktory prostředí = adaptace – znamená přizpůsobení se organismu podmínkám prostředí. Tyto podmínky mohou působit v průběhu evoluce: fyziologicky – vedou ke změnám fyziologických procesů v těle organismu, např. Změny metabolismu související se změnou výživy, přizpůsobení živočichů změnám salinity ve vodním prostředí morfologicky – vedou k přizpůsobení tvaru těla, např. Změna tvaru a funkce končetin savců žijících v různém prostředí (hrabavé končetiny krtka, křídla netopýra, ploutve velryby) etologicky – vedou k přizpůsobení chování, např. různé mechanismy orientace v prostoru, různé způsoby vyhledávání a získávání potravy

Konvergence: představuje vznik podobných znaků u vývojově nepříbuzných skupin organismů, který byl vyvolán adaptací ke stejným aktivitám nebo podmínkám prostředí, např. Podobný tvar těla žraloka, ryby a delfína jako důsledek přizpůsobení se životu ve vodě. Divergence: představuje vznik různých znaků u vývojově blízkých forem jako důsledek přizpůsobení k rozdíkným aktivitám nebo podmínkám prostředí, např. Vzhled různých vačnatců.

Všem moc děkujeme za pozornost.

Použitá literatura Benešová, M. a kol. : Odmaturuj z biologie. 1.vyd. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2003, 224 stran, ISBN 80-86285-67-7